ناو رویایی ارتش سعودی با انبوهی از سامانه‌های مدرن نابود شد/ یمنی‌ها پاسخ رزمایش فرانسه در خلیج فارس را دادند! + عکس و فیلم

کدخبر: 2085308

بر اساس این قرارداد هنگفت ارتقاء با فرانسه، نصب رادارهای جدید، سامانه رزمی مدرن، تعمیر اساسی بدنه و البته نصب سامانه مشهور SIMBAD-RC بر روی ناوهای سعودی انجام شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مشرق‌ نوشت: پس از گذشت بیش از 22 ماه از تجاوز وحشیانه ارتش سعودی به کشور یمن، تنوع و شیوه غافلگیرانه پاسخ های نیروهای مسلح و رزمندگان نیروی مقاومت مردمی این کشور یکی از عوامل عصبانیت متجاوزان و مزدوران ارتش سعودی است که آنها را از به نتیجه رسیدن این اقدامات خود ناامید کرده است.

در جدیدترین و یکی از مهمترین پاسخ های ارتش یمن به متجاوزان سعودی، این نیروها موفق شدند یکی از شناورهای مهم نیروی دریایی عربستان سعودی را هدف قرار دهند. بر اساس گزارش های رسیده، این ناو در حال حمله به مناطق مسکونی از درون دریای سرخ بود که مورد هدف نیروهای یمنی قرار گرفته است. ارتش یمن پیش از این نسبت به حمله به مناطق مسکونی به متجاوزان سعودی هشدار داده بود اما به نظر می رسید قاتلان مردم یمن، تصور نمی کردند این هشدار، رنگ عملی شدن به خود بگیرد.

اما شناور مورد نظر چه نوع ناوی بوده و آیا هدف قرار دادن آن ارزش نظامی دارد؟ کلاس المدینه؛ هدیه فرانسوی به آل سعود

بر اساس تصاویر منتشره و اخبار اعلامی توسط منابع غیررسمی، شناور مورد نظر از ناوهای محافظ کلاس "المدینه" است که توسط فرانسه ساخته شده بودند. این شناورها در دهه 1980 میلادی توسط شرکت فرانسوی Arsenal de Lorient ساخته شدند. ارتش سعودی چهار فروند از ناوهای این کلاس در سالهای 1985 و 1986 میلادی تحویل گرفت و این شناورها به صورت ویژه برای عملیات در منطقه دریای سرخ توسعه پیدا کردند.

یکی از شناورهای کلاس المدینه

وزن این شناورها در حدود 2600 تن بوده و 179 نفر نیز خدمه دارد. طول این ناو 115 و عرض آن نیز 12.5 متر است. این کشتی دارای سامانه های راداری ، جنگ الکترونیک و سونار ساخت فرانسه بود که از آن میان می توان به رادار DRBV 15 Sea Tiger، رادار DRBC 32 و سامانه سونار TSM 2630 Sorel از جمله این موارد بودند.

این ناو که توان حمل یک فروند بالگرد را نیز دارد در بخش تسلیحات به 8 تیر موشک کروز ضد کشتی Otomat ساخت ایتالیا، 18 تیر موشک سطح به هوای Crotale ساخت فرانسه، یک توپ 100 میلی متری در جلو و دو توپ دفاعی 40 میلی متری به همراه پرتابگرهای اژدر مجهز است. برد موشک ضد هوایی Crotale در حدود 11 کیلومتر و ارتفاع درگیری آن 6 کیلومتر است.سرعت این موشک 1200 متر بر ثانیه است. همچنین برد موشک کروز Otomat نیز 180 کیلومتر است.

این شناور به 4 موتور دیزل مجهز است که سرعت نهایی در حدود 46 کیلومتر بر ساعت را نیز برای آن فراهم می کنند.

نوسازی ناوهای سعودی و هزینه های میلیون دلاری

اما در سال 1392 شمسی یعنی تنها 3 سال پیش، ارتش سعودی قراردادی هنگفت و با ویژگی های فراوان برای ارتقاء این شناورها با فرانسه به امضاء رساند. بر اساس این قرارداد، رادارها و سنسورهای جدید، سامانه رزمی مدرن، تعمیر اساسی بدنه و البته نصب سامانه دفاع هوایی کوتاه برد SIMBAD-RC بر روی این ناوها به قیمت 100 میلیون دلار (برای هر شناور) به سرعت انجام شد.

به عنوان مثال، سامانه SIMBAD-RC ساخت شرکت MBDA در حقیت یک سیستم کنترل از راه دور مجهز به سامانه های شناسایی فروسرخ و موشک های دوش پرتاب میسترال ساخت فرانسه است که بر اساس اعلام خود شرکت سازنده توانایی درگیری با بالگرد، شناورهای کوچک سطحی ، هواپیما و البته موشک های کروز ضد کشتی را نیز دارد.

ناو سعودی لحظاتی قبل از هدف قرار گرفتن

لحظه مورد اصابت قرار گرفتن ناو سعودی

با توجه به سکوت رسانه های عربی و اینکه فیلم منتشر شده از طرف یمنی ها، به وضوح کامل مورد اصابت قرار گرفتن ناوی در اندازه ها و کلاس شناور المدینه را نشان می دهد، می توان تا حد زیادی اطمینان حاصل کرد که این شناور مجهز سعودی منهدم شده است.

با توجه به اینکه این شناور، با سامانه های مدرن فرانسوی تجهیز و آماده مقابله با حملاتی چون موشک های کروز بوده است، موفقیت حمله موشکی نیروهای مسلح یمن به این شناور نشان می دهد تنها با یک شلیک، سیستم پر ادعا و گران قیمت فرانسوی شکست خورده و ناو صدها میلیون دلاری سعودی، نابود شده است.

این موضوع ضمن اثبات قدرت موشکی نیروهای یمنی، ناکارآمدی سامانه های مشهور پدافندی کشوری چون فرانسه که تبلیغات فراوانی در زمینه قدرت صنعت نظامی خود انجام می دهد را بار دیگر به اثبات خواهد رساند.

البته پیش از نیز یک ناو اماراتی (ساخت آمریکا) توسط یمنی ها به وسیله موشک کروز هدف قرار گرفته بود که باعث هلاکت دهها نظامی، تخریب سنگین و از رده خارج شدن این شناور شد.

فیلم هدف قرار گرفتن شناور سعودی در سواحل یمن

نکته جالب آن است که تا چند روز دیگر، نیروهای دریایی سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس همراه با تعداد قابل توجهی از ناوهای جنگی خود در خلیج فارس، تاکتیک‌های مقابله با آنچه "تهدید ایران" خوانده ‌اند، را شبیه ‌سازی و با آن مقابله می ‌کنند و حال، انهدام یک ناو مدرن که طی سالهای اخیر با هزینه ای هنگفت توسط فرانسه نوسازی شده است، بهترین جواب برای کشورهایی است که می خواهند با رزمایش خود نشان دهند توانایی مقابله با موشک ها و سایر سامانه های مدرن جمهوری اسلامی ایران را دارند.

حجم ویدیو: 21.37M | مدت زمان ویدیو: 00:01:10 دانلود ویدیو
ارسال نظر: