اقبال شاکری:

ساختمان پلاسکو فاقد هرگونه تمهیدی برای آتش‌نشانی بوده است

کدخبر: 2084077

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: سازمان آتش نشانی دستور العمل و آیین نامه‌ای برای مقاوم سازی ساختمان‌های فولادی موجود برابر حریق تدوین کرده است که قابل پیشنهاد برای تصویب و ابلاغ از طرف وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف وضعیت موجود است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، اقبال شاکری در سیصد و بیست و دومین جلسه شورا با اشاره به حادثه ساختمان پلاسکو گفت: ساختمان مورد نظر از نوع قاب خمشی فولادی به اتصالات خور جینی بوده که در سال 37 تا 41 ساخته شده است و فاقد هر گونه تمهیداتی برای آتش نشانی بوده است.

وی ادامه داد: براساس ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مدت زمان ایستایی و حفظ مقاومت در برابر حریق نیز سه ساعت اعلام شده است که بر این اساس می‌بایست در ساختمان‌های بلند مرتبه، ساختمان مجهز به شبکه بارنده خودکار و پمپ‌های آتش نشانی باشد تا قبل از زمان طلایی سه ساعت حریق مهار شود.

شاکری تصریح کرد: با توجه به اینکه مبحث سوم مقررات ملی ساختمان صرفا برای ساختمان‌های بعد از سال 92 است لذا به لحاظ حقوقی اجرایی کردن آن برای ساختمان‌های موجود امکان پذیر نیست و این معضل باید رفع شود.

اقبال شاکری خاطر نشان ساخت: سازمان آتش نشانی دستور العمل و آیین نامه‌ای برای مقاوم سازی ساختمان‌های فولادی موجود برابر حریق تدوین کرده است که قابل پیشنهاد برای تصویب و ابلاغ از طرف وزارت راه و شهرسازی برای تعیین تکلیف وضعیت موجود است.

وی یاد آور شد: برای رفع خلاءهای موجود در زمینه پیشگیری از حوادث مشابه به خصوص در ساختمان‌های عمومی با مالکیت دولتی اجرای ماده چهارم و سوم مصوبه توسعه و بهبود خدمات آتش نشانی بهترین راه حل است. لکن اجرای این مصوبه از توان سازمان آتش نشانی به تنهایی خارج است. لازم است اداره کل حقوقی شهرداری تهران و معاونت معماری و شهر سازی و سازمان مدیریت بحران با عزم جدی وارد این موضوع شوند.

شاکری گفت: به موجب ماده یکم این مصوبه سازمان آتش نشانی مکلف است در راستای ارتقاء سطح کیفی ایمنی شهر و پایداری آن در طول دوره بهره برداری تصرفات با استفاده از ظرفیت درون و برون سازمانی اقدام به نظارت و بازرسی دوره‌ای ضوابط ایمنی و آتش نشانی در تمام ساختمان‌ها، فضاهای شهری، معابر، تاسیسات، تجهیزات و تسهیلات شهری نموده و موارد نقص را ابلاغ کند.

شاکری همچنین خواستار شد: رسیدگی به وضعیت کسبه پاساژ و اطراف پاساژ، پاسخگویی مالک ساختمان در مقابل تذکرات، فعال شدن ستاد خبری ستاد مدیریت بحران ،رسیدگی به مکاتبات آتش نشانی، رفع موانع حقوقی و اجرای احکام، رفع موانع حقوقی ضوابط آتش نشانی از جمله مواردی است که بایست به آن ترتیب اثر داد.

وی همچنین تاکید کرد:بودجه آتش نشانی هزینه قطعی شود و غیر نقد از آن حذف شود.

ارسال نظر: