ابتکار: تذکر دادن به ساختمان پلاسکو کافی نبود

کدخبر: 2083926

معاون رئیس جمهور افزود: درباره حادثه مجتمع تجاری پلاسکو رویکردمان مقصریابی نیست، اما باید به سمت اصلاح رویکردها حرکت کنیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه مراسم امضا تفاهم‌نامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و بانک تجارت که امروز (شنبه) در سالن اجتماعات سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: تذکر دادن به ساختمان پلاسکو در مورد بحث ایمنی کافی نبود، اگر سازمان‌ها بخواهند تنها به تذکر بسنده کنند راه به جایی نمی‌برند.

وی ادامه داد: در جاهایی که مخاطرات جدی است، اقدامات هم باید جدی تر از سوی سازمان ها انجام بگیرد.

معاون رئیس جمهور افزود: درباره حادثه مجتمع تجاری پلاسکو رویکردمان مقصریابی نیست، اما باید به سمت اصلاح رویکردها حرکت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: در بسیاری از کارهای پیمانی و طرح‌های عمرانی HSE (ایمنی، محیط زیست و بهداشت) یا حذف شده و یا نادیده گرفته شده است در حال حاضر قرارداد‌های بسیاری بسته می‌شود و اولین بخشی که در قیمت این مناقضه‌ها کاهش می‌یابد حذف قسمتی HSE است برخی این بحث را تجملی و غیر ضروری می‌دانند.

وی با بیان اینکه در دوره‌ای در برنامه‌ریزی‌های ساختمان ما HSE خیلی مورد توجه قرار نگرفته است افزود: حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو هشدار و بیدار‌باشی برای ما از جنس ایمنی و بهداشت است.

ابتکار با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه سازمان حفاظت ‌محیط زیست با اتاق بازرگانی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست آمادگی دارد تا به اصناف در زمینه توان افزایی در بخش HSE کمک کند اما آنچه اهمیت دارد توجه به HSE به صورت درون‌زایی است یعنی باید توجه به مسائل ایمنی، بهداشت و محیط زیست از درون اجتماع و بخش خصوصی آغاز شود.

معاون رئیس جمهور درباره تفاهم‌نامه امروز سازمان حفاظت محیط زیست با بانک تجارت تصریح کرد: تفاهم‌نامه امروز بر این موضوع تمرکز دارد که موضوع محیط زیست بحثی نیست که تنها از بخش دولتی آغاز و به سرانجام برسد بلکه موضوعی است که باید تمامی سطوح جامعه در این زمینه ورود کند.

ابتکار تأکید کرد: باید در جامعه ما آگاهی در بین صنوف، فروشگاه‌ها و مغازه‌داران ایجاد شود تا آن‌ها به خواست خودشان به سمت اجرای ایمنی، بهداشت و محیط زیست در محل کار خود حرکت کنند بنابراین حرکت در این مسیر باید از درون جامعه شکل بگیرد در غیر این صورت باید برای هر صنف و مغازه یک پلیس بگذاریم.

وی بیان داشت: آگاهی بخشی نسبت به ضرورت اجرای HSE باید جدی‌تر در کشور شکل بگیرد تا از بسیاری از معضلات این چنینی جلوگیری شود.

ابتکار گفت: نتایج مهمی در بانکداری‌های سبز به دنبال شروع همکاری‌های ما با بانک‌های کشور از جمله بانک تجارت آغاز شده است، کاهش مصرف گاز، کاهش رفت و آمد و در نتیجه کاهش آلودگی هوا از جمله فعالیت‌هایی است که در نظام بانکی کشور صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه شعبات بانک‌ها باید در زمینه مدیریت سبز و استفاده از انرژی‌های پاک و تجدید‌پذیر فعالیت کند افزود: رویکرد نظام بانکی در انتخاب نوع فعالیت مشتریان و همچنین در بحث ارائه تسهیلات باید رویکردی زیست محیطی باشد.

ابتکار گفت: نظام بانکی کشور باید در بحث توسعه پایدار ورود جدی داشته باشد همچنین بانک‌ها باید از طرح‌هایی حمایت کنند که آسیب زیست محیطی نداشته بلکه توجیح زیست‌محیطی داشته باشد و حتی در طرح‌های بزرگ حتما باید ارزیابی زیست محیطی در اولویت ارائه تسهیلات بانکی قرار بگیرد.

وی بیان داشت: بحث آموزش در حوزه محیط زیست بسیار اهمیت دارد، اقدامات بانک تجارت در حوزه فرهنگ سازی، زیست محیطی قابل تقدیر است، بانک تجارت می‌تواند در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی شهر‌های اسلامی و بحث شکوفایی شهری به عنوان کارهای بین‌المللی ورود کند.

ابتکار تصریح کرد: طبق مذاکراتی که با سیف داشته‌ایم مقرر شده تا تلاش‌ها و اقدامات بانک‌ها را در حوزه زیست‌محیطی رتبه بندی کنیم چرا که اقدامات بانک‌ها در حوزه محیط زیست نشانگر مسئولیت اجتماعی آن‌ها است.

وی ضمن تسلیت شهادت آتش‌نشانان حادثه مجتمع تجاری پلاسکو گفت: آتش‌نشانان کسانی هستند که بدون هیچ ادعا و توقعی جان خود را برای نجات دیگران در طبق اخلاص می‌گذارند و شجاعت آتش‌نشانان باعث شده تا حس‌های بسیار قوی از سوی مردم برای آن‌ها شکل بگیرد، در دوره‌ای که بی‌مهری و بی اخلاقی حاکم است این نوع جلوه‌ها امید را زنده می کند که هنوز انسانیت زنده است و برای همین هم است که حادثه در سطح بین‌المللی بازتاب پیدا کرده است.

ارسال نظر: