چهارمین نمایشگاه "خوشنویسان مشغول کارند" برگزار می‌شود

کدخبر: 2083837

چهارمین نمایشگاه "خوشنویسان مشغول کارند" از جمعه اول بهمن ماه در گالری دنا برگزار می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، نمایشگاه «خوشنویسان مشغول کارند» که نمایشگاه گروهی میکس مدیا و خطاطی است از جمعه 1 تا دوشنبه 11 بهمن ماه هر روز از ساعت 16 تا 21 در گالری دنا برپا می‌شود.

در معرفی این نمایشگاه آمده است:

چهارمین نمایشگاه «خوشنویسان مشغول کارند» محل دیدار دو پدیده‌ به ظاهر متعارض است. یکی (خوشنویسی/ خطاطی) سنگینی تاریخ و سنت فرهنگ خودی را بر دوش دارد، هنری فاخر در دربارها یا بناهای باشکوه بوده است و حاملانش بیشتر یا دستبوس سلطان و همراه قدرت بوده اند و یا بی‌اعتنا به نفس خود و دنیا، سلوک شخصی و و آرامش معنوی را جستجو می‌کرده‌اند، اما آن یکی (گرافیتی/خطاخطی) مشهور است که نوپاست و ریشه در فرهنگی جهانی و هویت دیگری دارد؛ هنر مردمی است و در کوچه و خیابان و گاه حتا میان پایین‌ترین دهک‌ها دیده می شود. کنشگران آن اغلب جوانان و نوجوانان پر شوری هستند که ضوابط و قوانین رسمی را برنمی‌تابند؛ بیشتر آنها تعلق خاطری به سرمایه و قدرت ندارند و گمنام به جای «پرهیزِ در خلوت»، «عصیانِ در ازدحام» را انتخاب کرده‌اند.

گرافیتی یا خطاطی حاصل تعامل شهر و هنرمند و منازعه‌ فرهنگ رسمی و خرده فرهنگ‌ها و گاه انتقاد و اعتراض به فضای نابرابر و تفکیک شده است، از این رو بستر شکل‌گیری آن بسیار با خوشنویسی متفاوت است. اما رویکردهای خطاطانه را به وضوح می‌توان در آثار گرافیتی ایرانی ردیابی کرد، آثاری که گاه از لهجه‌ فرم‌های نوشتاری لاتین و گوتیک رنج می‌برند و شاید با تغییر چشم‌انداز و توجه به تجربه‌های متنوع خطاطی ایرانی، قدرت ارتباطی آنها با هموطنان بسیار بیشتر شود.

ملکمحمد قزوینی از خوشنویسان دوره‌ی قاجار است که اطلاع زیادی از زندگی او در دست نیست و از آثارش برمی‌آید که بسیار تنگدست بوده است و از جور روزگار در فغان. آثار او تلفیق خلاقانه‌ای است از انواع خطوط اصول و آرایه‌ها و تزئینات خط‌های کوفی به ویژه کتیبه‌های مسجد جامع قزوین. آثار «ملکمحمد» از لحاظ قداست‌زدایی از مفهوم اصول و اصولی نویسی در تاریخ خوشنویسی بسیار قابل مطالعه است. با آن که او درویش مسلک است در آثارش بسیار به اسم خود می پردازد، تا حدی که به بهانه‌ی نوشتن یک متن یا نام مقدس آگاهانه روی نام خویش تاکید می‌کند. خودشیفتگی او یادآور «تگ زدن» و نوشتن امضای شخصی گرافیتی کاران است! بازی های او با فرم کلمات و ترکیب آنها مثل سرهم‌نویسی «زمنجنیقفلکسنگفتنه میبارد» را هنوز هم می‌توان در تظاهرات ذوق عامه دید.

گالری دنا در خیابان طالقانی. خیابان سپهبد قرنی. کوچه سوسن. پلاک۴ واقع شده است.

ارسال نظر: