بررسی تجربه دفاع مقدس در اقتصاد مقاومتی در کتاب "اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس"

کدخبر: 2083773

کتاب "اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس»" که به بررسی تجربه دفاع مقدس و آموزه‌های آن در اقتصاد مقاومتی می‌پردازد از سوی نشر سدید منتشر شد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس» اثر مجتبی حسنی و جواد کجوری و با مقدمه دکتر محمدهادی زاهدی‌وفا به اهتمام معاونت علمی مرکز تحقیقات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد.

کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس» به بررسی تجربه حماسه دفاع مقدس و آموزه‌های آن در اقتصاد مقاومتی می‌پردازد این کتاب در راستای الگوگیری از دفاع مقدس برای اقتصاد مقاومتی، ابتدا با بررسی موانع و محدودیت‌های داخلی و خارجی در مسیر ادارة جنگ تحمیلی، فضای مشکلات اصلی پیش روی فرماندهان، مدیران و رزمندگان اسلام را ترسیم نموده است.

سپس به منظور تبیین چگونگی غلبه بر این موانع به دو عامل برجسته در شکوفایی ظرفیت‌های در جنگ تحمیلی، یعنی «مشارکت مردمی» و «نوآوری و ابتکارات» پرداخته است. در ادامه با احصاء مؤلفه‌های مؤثر بر شکوفایی ظرفیت‌ها و غلبه بر محدودیت‌ها و ارزیابی ارکان نظام اقتصاد ایران، سعی شده است تا گام‌های مؤثر و راهکارهای لازم در جهت شکوفایی اقتصادی و حرکت به سمت عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی ارائه شود.

در مقدمه این اثر آمده است: «کتاب «اقتصاد مقاومتی و دفاع مقدس» گامی در جهت تحلیل و بررسی یکی از تجربیات موفق در رابطه با اداره یکی از بحرانی‌ترین و حادترین مسائل اجتماعی، یعنی جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی ایران است. جنگ حادثه‌ای عظیم است و ابعاد و لایه‌های مختلفی دارد. پژوهش حاضر بر بُعد غلبه بر محدودیت‌ها در جنگ تحمیلی و دلالت‌های آن برای اقتصاد مقاومتی تمرکز می‌کند.

تجارب تاریخی، نظیر تجربه دفاع مقدس، در شرایط واقعی محقق می‌شوند و به همین دلیل، اموری چند بعدی و پیچیده هستند که با مسائل گوناگونی ارتباط می‌یابند. ابعاد اقتصادی جنگ تحمیلی نیز با مسائل گوناگونی پیوند می‌یابند؛ مسائلی از قبیل تحریم و خودکفایی، تولید داخلی، نقش مردم در اقتصاد، فرهنگ مصرف و ... . همین مسئله باعث می‌شود که چنین پژوهش‌هایی ظرفیت بالایی برای استخراج الگوی عملی در جهت حل مشکلات اقتصادی داشته باشند.»

کتاب «اقصتاد مقاومتی و دفاع مقدس» توسط نشر سدید (انتشارات بسیج دانشگاه امام صادق علیه السلام) در 312 صفحه و به قیمت 19 هزار تومان منتشر شده است. برای تهیۀ آن می‌توانید به سایت مؤسسۀ علمی-فرهنگی سدید مراجعه یا با شماره‌های 02166485850، 02166486120 و 09109803590 تماس حاصل فرمائید.

ارسال نظر: