عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی در نماز جمعه لواسانات:

مردم در انتظار اقدامات جدی دولت در راستای اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام اقتصادی کشور هستند

کدخبر: 2083762

مهدی جعفری عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی پیش از خطبه نماز جمعه لواسانات سخنرانی کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین » متن سخنان مهدی جعفری عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی سخنران پیش از خطبه نماز جمعه لواسانات به شرح زیر است:

اعوذ بالله من الشیطان الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم

ابتدا از مردم شریف و انقلابی لواسانات و حجت‌الاسلام و المسلمین لواسانی امام جمعه محترم لواسانات تشکر می‌کنیم که این فرصت را در اختیار بسیح دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی قرار دادند تا در راستای لبیک به رهنمودهای مقام معظم رهبری شاهد حضور هرچه بیشتر جوانان و دانش‌جویان در تریبون‌های عمومی و ایجاد امکان گفت‌و‌گو و شنیدیده شدن حرف‌های نسل جوان باشیم.

دیروز باخبر شدیم پس از آتش‌سوزی در یکی از ساختمان‌های قدیمی مرکز شهر تهران علی‌رغم تلاش‌های آتش‌نشانی، ساختمان فروریخت و متاسفانه در این حادثه تقریبا 20 نفر از آتش‌نشانان خدوم و مجاهد ما زیر آوار حبس شدند. امیدواریم هرچه سریع‌تر روند تعیین سرنوشت آتش‌نشانان عزیزمان به اتمام برسد و به امید خدا نگرانی خانواده‌های این عزیزان پایان یابد. همچنین تسلیت عرض می‌کنیم به خانواده‌های ارجمند جان باختگان احتمالی این حادثه به‌ویژه آتش‌نشانان زحمت‌کشی که تا آخرین لحظات برای امداد و اطفاء آتش در ساختمان حضور داشتند، ان شا الله همگی شهید در راه خدا محسوب می‌شوند مطابق نص شریف قرآن نزد پروردگارشان روزی‌ می‌خورند.

روز سه‌شنبه گذشته سالگرد توافق برجام بود. با گذشت یک سال از برجام، فرصت مناسبی است تا به نتایج این قرارداد تا امروز ،و افق پیش‌روی آن نگاهی بیاندازیم. روز گذشته معاون سیاسی سازمان ملل اعلام کرد بر مبنای گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات خود پایبند بوده است. این یعنی به اعتراف طرف مقابل برجام، ایران آنچه را که تعهد کرده بود انجام داده است، اما آیا طرف مقابل هم به تعهدات خود پایبند بوده؟ قطعاً خیر. مجموع عمل‌کرد آمریکا در این یک‌ سال پس از برجام را می‌توان در بدعهدی، سنگ‌اندازی و دشمنی خلاصه کرد. دکتر عراقچی معاون محترم وزیر خارجه در نشست خبری سالگرد برجام اذعان کردند که سنگ‌اندازی‌های آمریکا کماکان ادامه دارد. آمریکا با سنگ‌اندازی در راه معاملات بانکی و مالی ما تلاش کرد تا اثرات مثبت احتمالی برجام را به حداقل برساند و شاهد بودیم آمریکا با تمدید ده‌ساله برخی تحریم‌ها عملا تا نقض صریح برجام پیش‌رفت و می‌بینیم رئیس جمهور آینده آمریکا به راحتی از پاره کردن برجام سخن می‌گوید. لازم است که دولت هوشیار باشد تا درصورت رفتار‌های نابخردانه‌ی طرف مقابل، امکان پاسخ درخور برای ملت محفوظ باشد و همانگونه که رهبری فرمودند اگر آمریکا برجام را پاره کند ما آن را آتش می‌زنیم، امکان عکس‌العمل درخور در هر لحظه فراهم باشد. وزیر خارجه، جناب آقای ظریف دیروز گفته‌اند که در صورت نقض برجام، آمریکا را شگفت‌زده می‌کنیم، امیدواریم در صورت نقض برجام این سخن حرف محدود نباشد و ابتکار عمل حتی یک لحظه از دست جمهوری اسلامی ایران خارج نشود.

نتیجه این تحولات این بود که ملت ما بیش از پیش به بدعهدی طرف مقابل پی برد. و اگر کسی هم به مذاکره با غرب، به مثابه اصلی‌ترین راه حل مشکلات کشور، خوش‌بین بود امروز نیک می‌داند که نوش‌داروی جمهوری اسلامی ایران نه مذاکره با دشمن بلکه در اصلاح درونی نظام است.

کلید حل مشکلات کشور همچون ناکارامدی و فساد اداری-اقتصادی، اصلاح ساختار‌های اقتصادی کشور و اقدام وعمل به اقتصاد مقاومتی است. مردم در انتظار اقدامات جدی دولت در راستای اقتصاد مقاومتی و اصلاح نظام اقتصادی کشور هستند. امروز فرصت حرف و شعار نیست، بلکه نوبت اقدام و عمل است اما به نظر می‌رسد برخی مسولین هنوز هم به جای عمل جدی و موثر، به حرف‌درمانی باور دارند و متاسفانه این روحیه مسبب فرصت‌سوزی‌‌های گستره بوده و هست.

یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی تکیه بر مردم است. همانگونه که ملت شهیدپرور ایران اسلامی طی هشت سال جنگ تحمیلی با مقاومت در برابر مستکبرین ایستادند و سرافراز شدند، امروز هم می‌توانند با مقاومت در برابر جنگ تحمیلی اقتصادی پیروز و سرافراز شوند. همانگونه که در دفاع مقدس استکبار جهانی با استفاده از جهال و ظالمین منطقه سعی در نابودی انقلاب اسلامی داشت، امروز هم استکبار جهانی با استفاده از جهل برخی حکام مرتجع منطقه، در جبهه سیاسی-اقتصادی سعی در خاموش کردن فروغ تابان انقلاب اسلامی دارد. به امید خدا همانگونه که ملت از آزمایش‌های سهمگین گذشته سربلند بیرون آمد، به حول و قوه‌ی الهی از این آزمایش هم سربلند بیرون خواهد آمد.

در راستای استفاده از ظرفیت‌های مردمی باید به نقش بسیج به مثابه سیل خروشان نیرو‌های منسجم مردمی اشاره کنیم. رهبری در صحبت‌های اخیرشان با بسیجیان فرمودند:" بسیج می‌تواند دستگاه‌های مسئول را، هم در جهت‌دهی، هم در هدف‌گذاری، هم در عمل یاری بدهد وبسیج می‌تواند کمک کند به قوّه‌ی مجریّه برای جهت‌دهی صحیح، برای جلوگیری از خطا و انحرافِ در مسیر." قطعا می‌توانیم بگوییم اجرای اقتصاد مقاومتی بدون ایفای نقش بسیج ممکن نیست، لکن متاسفانه شاهدیم که نه تنها از ظرفیت‌های نیروی جوان مردمی استفاده نمی‌شود بلکه حتی روند خصوصی‌سازی بر مبنای اصل 44 قانون اساسی هم با کندی رو‌به‌روست. حضور پررنگ مردم به خصوص جوانان در اداره کشور موجب می‌شود روند پیگری و تحقق اهداف انقلاب اسلامی تسریع شود و نشاط نیرو‌های جوان انقلابی روح تازه‌ای بر پیکره نظام اسلامی بدمد. همانطور که رهبری فرمودند: بعضی از دستگاه‌های دولتی در بعضی از زمینه‌ها دچار ناامیدی می‌شوند و می‌گویند: "نمیشود! چطور نمیشود؟ این‌همه کارهای بزرگ انجام گرفت، نمیشود یعنی چه؟ می‌گویند: نم‌یشود! بسیج وقتی‌که جلو افتاد، وقتی این نیروی جوان و پیش‌ران، حرکت صحیح خودش را دنبال کرد، آن آدم ناامید و افسرده هم بانشاط میشود و امیدوار می‌شود . " جوانان امروز می‌پرسند چرا در اداره کشور نقش پررنگی ندارند؟ چرا کابینه دولت و حتی کادر وزارتخانه‌ها از حضور نسل جوان انقلابی خالی است؟ این ها سوالاتی است که جا دارد دل‌مشغولی اصلی دولت باشد.

از ارکان دیگر مقاومت اقتصادی کاهش وابستگی به نفت است. واضح است که وابستگی اقتصاد ما به نفت، نقطه ضعف ما و محل فشار دشمن بر ملت ماست. دولت‌های گذشته سعی داشتند تاحد امکان وابستگی بودجه به نفت را کم کنند و به امید خدا این روند ادامه پیدا می‌کند. اما جای تعجب است چطور مجددا عده‌ای رشد اقتصادی حاصل از افزایش فروش نفت را بزرگ‌ترین افتخار خود می‌دانند. امروز افزایش صادرات نفت خدمت ویژه‌ای به ملت ما نیست و در خواست مردم خروج از رکود، کاهش بیکاری، رونق بخش مسکن، و افزایش صادرات است، که متاسفانه بعد از چهارسال می‌بینیم بسیاری از این وعده‌ها محقق نشده است.

مسئله دیگر تکیه بر توان داخلی است. استقلال به طور کلی و استقلال اقتصادی به طور خاص از آرمان‌های اصلی انقلاب‌ اسلامی است. و همینطور اقتصاد مقاومتی بدون استقلال اقتصادی ممکن نیست. استقلال اقتصادی به معنای بستن راه‌های تجارت کشور نیست بلکه تامین نیاز‌های ضروری و استراتژیک کشور در داخل است به نحوی که دشمن نتواند از محل نیاز‌های ضروری به ملت فشار وارد کند. این مسئله مستلزم همکاری دولت و ملت است. مردم باید از کالای داخلی حمایت کنند تا تولید رونق یابد. و دولت با حمایت از تولید داخل از کارگران ایرانی حمایت کند. اهم سرمایه گزاری های دولت باید در مسیر حمایت از صنعت داخلی باشد. مردم امروز انتظار دارند بدانند آیا قرارداد‌های جدید دولت کمکی به کارگران ایرانی می‌کند؟ آیا خرید هواپیما صنعت داخلی ایران را متحول می‌‌کند؟ همانطور که رهبری فرمودند:" ما حتّی به همین قرارگاه به‌اصطلاح اقتصاد مقاومتی گفتیم شما موظّفید نگاه کنید ببینید خرید این هواپیماها در کجای اقتصاد مقاومتی قرار میگیرد. این را گفته‌ایم، تذکّر میدهیم، امّا اینکه جلو برویم و مانع بشویم، نه، این تکلیف و وظیفه‌ی ما نیست . " گرچه ما منکر منافع نوسازی ناوگان هوایی کشور نیستیم اما مردم دوست داشتند اگر جشنی برپا شود، جشن رفع بیکاری جوانان و حل معضل رکود یا ریشه‌کنی فساد اقتصادی باشد، نه جشن و پایکوبی برای واردات هواپیما.

به حول و قوه‌ی الهی، با پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهیم بود. ان شاء الله.

در آخر هم باید متذکر شویم رمز پیروزی ملت شریف ما در همه دوران چیزی نبوده جز وحدت کلمه. از روسای قوا می‌خواهیم هر چه سریع‌تر اختلافات مابین‌ خود را حل کنند، نزاع رسانه‌ای روسای قوا و بحث بر سر اختلافات در شبکه‌های مجازی هیچ نفعی به انقلاب و اسلام نمی‌رساند. بلکه فقط موجب دو دستگی اجتماعی و دوقطبی شدن جامعه می‌شود و موجبات شیطنت رسانه های معاند را فراهم می‌کند. همان‌طور که رهبری فرمودند دولت باید قوه‌ی قضاییه شجاع و مقتدر را قدر بداند و انتظار داریم سران قوا در نهایت هماهنگی با یکدیگر، به ملت در پیگیری آرمان‌ها انقلاب اسلامی کمک کنند. چرا که در نظام اسلامی رقابت ما بین مسولین فقط برای خدمت بیشتر است و لاغیر.

مجددا یادی می‌کنیم از قهرمانان شهید آتش‌نشان که با مجاهدت خود به مسولین و مردم درس ایثار و فداکاری آموختند، برای شادی روحشان صلوات می‌فرستیم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته.

ارسال نظر: