نظامیان سنگالی وارد گامبیا شدند/شورای امنیت از "یحیی جامع" خواست کنار رود

کدخبر: 2083715

اعضای شورای امنیت به اتفاق آرا از اقدامات جامعه اقتصادی غرب آفریقا برای انتقال قدرت در گامبیا حمایت کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: شورای امنیت روز پنج‌شنبه در اقدامی که پشتیبانی تلویحی از اقدام نظامی در گامبیا به شمار می‌آید، اعلام کرد که از اقدامات «جامعه اقتصادی غرب آفریقا» برای انتقال قدرت در این کشور حمایت می‌کند.

ساعتی پس از بیانیه شورای امنیت، نیروهای نظامی جامعه اقتصادی غرب آفریقا از جمله سنگال و نیجریه وارد گامبیا شدند. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که این نیروها به سمت «بانجول» پایتخت گامبیا در حرکت هستند.

در جریان انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در گامبیا، «یحیی جامع» که از سال ۱۹۹۴ قدرت را در اختیار دارد، از «آدام بارو» شکست خورد.

جامع در ابتدا در اقدامی که مورد تمجید جامعه بین‌الملل قرار گرفت، اعلام کرد که شکست را پذیرفته و قصد دارد از قدرت کنار رود. اما با گذشت یک هفته، او از این تصمیم صرف نظر کرده و اعلام کرد که نتایج انتخابات را قبول ندارد.

در پی خودداری جامع از انتقال قدرت، سنگال و جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا شب گذشته اعلام کردند که آماده‌اند با مداخله نظامی قدرت را به بارو منتقل کنند.

گامبیا کشوری کوچک در غرب آفریقاست که در دل سنگال واقع شده و تنها با این کشور مرز زمینی دارد. همین امر موجب شده تا سنگال بتواند به سادگی گامبیا را محاصره کند.

شورای امنیت در بیانیه امشب خود از بارو به عنوان رئیس‌جمهور قانونی گامبیا حمایت کرده و از جامع خواست قدرت را تحویل دهد.

بارو که در سنگال به سر می‌برد، ساعاتی قبل به عنوان رئیس‌جمهور در تبعید سوگند یاد کرد. وی از نظامیان گامبیا خواست در پادگان‌های خود مانده و از جامع حمایت نکنند، چراکه در غیر اینصورت شورشی به شمار آمده و پس از انتقال قدرت محاکمه می‌شوند.

ارسال نظر: