در ۲۸ صفحه

متن کامل گزارش چهارم وزارت خارجه درباره روند اجرای برجام

کدخبر: 2083382

وزارت امور خارجه چهارمین گزارش سه ماهه خود را در ۳۸ صفحه‌ درباره روند اجرای برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

به گزارش «نسیم آنلاین» وزارت امور خارجه کشورمان چهارمین گزارش سه ماهه خود درباره روند اجرای برجام را شب گذشته (دوشنبه 27 دی ماه) به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این گزارش 38 صفحه‌ای در سه بخش روند اجرای برجام در فاصله زمانی سه ماهه 26 مهر تا 26 دی ماه را در برمی‌گیرد.

در بخشی از این گزارش درباره فردو عنوان شده که مذاکرات فنی و تخصصی جهت تولید ایزوتوپ های پایدار در تاسیسات فردو با طرف روسی ادامه دارد و پیش نویس فاز اولیه در حال نهایی شدن است.

در این گزارش درباره خرید مواد در قبال فروش آب سنگین بیان شده که در قبال فروش 38 تن آب سنگین تولیدی ایران به روسیه، قریب به 130 تن اورانیوم طبیعی از آن کشور خریداری شد. مجوز مربوطه از سوی کانال خرید برجام صادر شده است و مواد خریداری شده به زودی به ایران حمل می‌شود.

در این گزارش در ارتباط با بازطراحی رآکتور آب سنگین اراک، عنوان شده که مذاکره با چین جهت انعقاد قرارداد مشاوره بازطراحی مفهومی به مراحل پایانی رسیده است. مذاکره بر سر تعیین نوع سوخت راکتور مذکور که از حساسیت خاصی برخوردار است ادامه دارد.

سه بخش این گزارش شامل آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای، آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها و موانع و چالش‌ها است.

بخش‌ نخست: آخرین تحولات در حوزه فعالیت‌های هسته‌ای

* تعامل با آژانس از سوی جمهوری اسلامی ایران

* راکتور آب سنگین

* فعالیت های مربوط به کارخانه آب سنگین و محصولات آن

* تاسیسات فردو

* خرید مواد

* ذخایر

* برنامه تحقیق و توسعه غنی سازی

* همکاری‌های دو یا چند جانبه برای توسعه صنعت هسته‌ای

بخش دوم: آخرین تحولات در حوزه رفع تحریم‌ها

* حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

* حوزه حمل و نقل

* حوزه مالی، بانکی و بیمه

* حوزه آب و برق

*حوزه صنعت و تجارت

* حوزه سلامت و بهداشت

* حوزه کشاورزی، دامداری و شیلات

* حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات

* حوزه محیط زیست

* آخرین آمارهای منتشره

بخش سوم: موانع و چالش‌ها

* تمدید قانون تحریم‌های ایران موسوم به آیسا

*انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا

* مشکلات و موانع غیربرجامی

* فضای ایران هراسی

براساس این تبصره کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز موظف است هر 6 ماه یک بار گزارش اجرای برجام را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

وزارت امور خارجه کشورمان 26 مهرماه سومین گزارش سه ماهه خود درباره روند اجرای برجام را در 30 صفحه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. این گزارش روند اجرای برجام در فاصله زمانی سه ماهه 26 تیر ماه تا 26 مهر ماه را در برمی‌گرفت.

وزارت خارجه در تاریخ 26 تیر ماه سال جاری دومین گزارش سه ماهه روند اجرای برجام را در 42 صفحه و 5 بخش در اختیار کمیسیون امنیت ملی قرار داد.

وزارت امور خارجه اولین گزارش سه ماهه خود از روند اجرای برجام را 26 فروردین ماه سال جاری در اختیار کمیسیون امنیت ملی قرار داده بود.

متن کامل گزارش وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی را در ( دانلود ) بخوانید.

خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر: