صالحی امیری در دیدار با نخست وزیر لهستان:

نیازمند بهره‌وری از ظرفیت‌های هنری و فرهنگی لهستان هستیم

کدخبر: 2083204

وزیر ارشاد گفت: ما نیازمند بهره وری از ظرفیت های هنری و فرهنگی لهستان برای گسترش زیرساخت های این حوزه هستیم

به گزارش « نسیم آنلاین »، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در دیدار با وزیر دفتر نخست وزیری لهستان با بیان این مطلب گفت: لهستان کشوری دارای تاریخ و فراز و نشیب بسیار است.

وی با اشاره به اینکه روابط فرهنگی ایران و لهستان به بیش از ٥٠٠ سال می رسد، افزود: بیش از ٢٠٠ سال است که لهستان در کشور خود به آموزش زبان فارسی می پردازد و این نشان از عمق روابط دو کشور دارد.

وی گفت: حوزه هنر نیز یکی از زمینه های همکاری های مشترک دو کشور است. ایران در زمینه موسیقی، تئاتر، ارکستر سمفونیک، نقاشی، خط و هنرهای تجسمی آمادگی هرگونه همکاری مشترک با لهستان را دارد.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه سینما یکی از حوزه های همکاری های مشترک میان دو کشور است، گفت: دو کشور داری ظرفیت ها و زمینه های مختلف برای همکاری های مشترک هستند و در حوزه سینما ایران در دو سه دهه اخیر جهش خوبی به لحاظ ظرفیت، نیروی انسانی و تکنیکی داشته است و فیلم های فاخر قابل توجهی تولید کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران را در زمینه تبادل اطلاع رسانی از دیگر زمینه های همکاری های مشترک دو کشور برشمرد و ادامه داد: حوزه نشر و ترجمه آثار به زبان های دو کشور از دیگر حوزه های همکاری های مشترک است و در این زمینه می توان با کتابخانه های دو کشور نیز ارتباطات کاری داشت.

وی افزود: ما نیازمند بهره وری از ظرفیت های هنری و فرهنگی لهستان برای گسترش زیرساخت های این حوزه هستیم.

صالحی امیری با اشاره به اینکه هر شب در تهران به طور متوسط بین ٩٠ تا ١١٠ نمایش اجرا می شود ادامه داد: از سرمایه گذاری خارجی در توسعه زیرساخت های هنری استقبال می کنیم.

وی گفت: ایران در حال حاضر اجرای جشنواره های دهه فجر از جمله فیلم، موسیقی، تئاتر و شعر را در دست اجرا دارد و در طول یک ماهی این جشنواره ها در حال برگزاری است، حدود٢٠ میلیون نفر مخاطب داریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر برگزاری هفته های فرهنگی در دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: گفت و گوی فرهنگی میان نخبگان دو کشور نیز زمینه اشتراکات فرهنگی دو کشور را تقویت می کند.

وی در ادامه گفت: دولت آقای روحانی تمام تلاش خود را انجام داد تا با امضای تفاهم نامه برجام، روابط خود را با اروپا گسترش دهد و این یک سیاست راهبردی است.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه حجم تبادلات اقتصادی دو کشور قابل توجه نیست، افزود: باید به سرعت این حجم به جایگاه پیشین خود برگردد.

وی در عین حال تصریح کرد: البته معتقدیم ارتقای روابط اقتصادی از بستر روابط فرهنگی برمی خیزد. بنابراین در تقویت این روابط باید اهتمام بیشتری داشته باشیم، چرا که روابط فرهنگی، روابط میان ملت هاست و ماندگارتر است.

رییس سازمان سینمایی:

ایران و لهستان همکاری های خوبی در زمینه سینمایی دارند

در این دیدار حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی با بیان اینکه ایران و لهستان در زمینه همکاری های سینمایی روابط خوبی دارند، گفت: دو کشور هفته های فیلم را در تهران و ورشو برگزار کرده ه اند و استقبال خوبی از این برنامه ها شده است.

وی افزود: سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر، عده زیادی از لهستان به ایران آمدند و امسال نیز بسیاری از علاقه مندان لهستانی در این جشنواره میهمان ما هستند.

وزیر دفتر نخست وزیر لهستان:

گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور ضروری است

در ادامه این دیدار آنا آندرز وزیر دفتر نخست وزیری لهستان بر گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کرد.

وی گفت: برگزاری گالری های فرهنگی و هنری در دو کشور و ارایه آثار هنری هنرمندان در این گالری ها می تواند در شناخت دو ملت از فرهنگ و هنر یکدیگر تاثیرگذار باشد.

وزیر دفتر نخست وزیری لهستان افزود: زمینه همکاری های اقتصادی خوبی برای گسترش روابط وجود دارد، ولی فرهنگ می تواند بهانه خوبی برای محکم کردن این روابط باشد.

ارسال نظر: