محسن رضایی در نشست خبری:

نمی‌دانیم تصمیم رهبر انقلاب برای ریاست مجمع تشخیص چیست/ صحن مجمع تا اسفند ماه تشکیل می‌شود

کدخبر: 2083146

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ صحن مجمع بالاخره تا اسفند ماه تشکیل می‌شود اما نمی‌دانیم تصمیم رهبر انقلاب برای ریاست مجمع چیست.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه 27 دی ماه در مجمع برگزار شد، ضمن تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اظهار داشت: بنده یک بار دیگر رحلت و عروج ملکوتی یار دیرین حضرت امام و همسنگر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به ملت بزرگ ایران و رهبر فرزانه انقلاب تسلیت می‌گویم.

رضایی تصریح کرد: این نشست فرصت خوبی است تا از طرف مجمع از همه کسانی که در هفته گذشته در مراسم وداع، خاکسپاری و تشییع حضور داشتند تشکر کنیم و اعضای مجمع از ملت ایران و در رأس همه از توجهات مقام معظم رهبری و اظهار محبت ایشان در پیام و محبتی که به خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی داشتند سپاسگزار هستیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امیدواریم این یار دیرین و عزیز امام با شهدا و حضرت امام محشور باشد و ما بتوانیم راهی را که با بهای عظیم خون شهدا، فداکاری جانبازان و تحمل سختی‌ها توسط مردم و نیز رهبری امام و مقام معظم رهبری به دست آمده است ادامه دهیم.

وی ادامه داد: هر چند یاران امام یکی پس از دیگری از میان ما می‌روند اما مردم با حضور خود ثابت کردند که راه امام فراموش نمی‌شود و پیام تشییع آقای هاشمی این بود که راه امام وحدت و نظام پابرجاست و مردم از میراث گرانبهای امام یعنی ولایت فقیه،‌جمهوری اسلامی و استقلال کشور پاسداری می‌کنند.

رضایی همچنین از بیت حضرت امام (ره) نیز تشکر کرد و گفت: از خداوند می‌خواهیم عمر یاران امام به ویژه مقام معظم رهبری را طولانی و سلامت کاملی به ایشان عطا فرماید.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه این نشست خبری به ارائه گزارش 20 ساله از زحمات و عملکرد آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص پرداخت و اظهار داشت: جا دارد پس از مراسم هفتم رحلت ایشان این گزارش را ارائه کنم.

وی افزود: آقای هاشمی در طول 20 سالی که ریاست مجمع را بر عهده داشتند بعد از کنار آمدن از ریاست جمهوری، هزار و 651 جلسه کمیسیون‌های تخصصی و دائمی مجمع به ریاست ایشان تشکیل شد و آقای هاشمی دو کمیسیون نظارت و کمیسیون زیربنایی را شخصا اداره می‌کرد.

رضایی تصریح کرد: 429 جلسه عمومی صحن مجمع با ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و حضور رؤسای قوا و بزرگان کشور برگزار شده است. بنابراین از این ارقام می‌توان فهمید که ایشان با عشق و علاقه برای مسئولیت خود وقت می‌گذاشتند.

رضایی با بیان اینکه حاصل این جلسات 20 ساله سیاست‌گذاری 35 موضوع مهم و اساسی کشور بوده است، به مواردی همچون اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های اصل 44 و چشم‌انداز آینده ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: این 35 موضوع جمع‌بندی و برای مقام معظم رهبری ارسال شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در همه موضوعات نظر مجالس، وزرا و دولت‌ها را گرفته‌ایم یادآور شد: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب مجمع تشخیص مصلحت نظام دستگاه مستشاری عالی نظام است و ما 166 طرح و لایحه اختلافی بین مجلس و شورای نگهبان را حل و فصل کرده‌ایم که مجموع آنها 400 ماده اختلافی است.

وی با بیان اینکه ما با ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هشت معضل کشور را حل کرده ایم، خاطرنشان کرد: یکی از این مسائل مسئله بانک مرکزی بود که به سیاست‌های پولی ثبات بخشید؛ ما همچنین به 20 مورد سوال استفساریه درباره مصوبات مجمع پاسخ داده‌ایم.

رضایی ادامه داد: ما در 20 سال گذشته پنج برنامه توسعه اقتصادی را سیاست‌گذاری کردیم که آخرین برنامه،‌برنامه ششم بود که در مجمع پیشنهاد و توسط دبیرخانه مجمع پشتیبانی شد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما در 20 سال گذشته یازده هزار جلسه کارشناسی با دبیرخانه مجمع داشته‌ایم، یادآور شد: ما اسناد لازم برای مصوبات را در دبیرخانه تهیه و در مجمع تصویب کردیم و خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد.

وی تأکید کرد: این کارنامه 20 ساله نشان‌دهنده سیاست‌گذاری مستقلانه مجمع است که بعد از انقلاب برای اولین بار ایران بدون ارتباط با آمریکا و انگلیس سیاست‌های کلان خود را تنظیم کرده است و این مجموعه بزرگ راهنمای خوبی برای مجالس و دولت‌های آینده است تا برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.

رضایی در پاسخ به سوالی در خصوص گمانه‌زنی‌ها برای جایگزینی‌ آقای هاشمی در ریاست مجمع گفت:‌تاکنون تصمیمی برای ریاست مجمع گرفته نشده است و اینکه رئیس مجمع چه کسی باشد یا چگونه تعیین شود از اختیارات رهبر معظم انقلاب است و ما منتظر هستیم که ایشان تصمیم‌شان را اعلام کنند اما از امروز جلسات دبیرخانه و کمیسیون‌های مجمع به دلیل اینکه رئیس و نایب رئیس‌ دارند کار خود را آغاز کرده‌اند اما تا زمان تعیین ریاست مجمع، جلسه صحن مجمع را تشکیل نمی‌دهیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره رویکرد آینده مجمع که گفته می‌شود نظارت به جای سیاست‌گذاری است، گفت: در احکام جدید رهبر معظم انقلاب رویکردها را مشخص خواهند کرد و ما نمی‌توانیم از طرف خودمان رویکرد خاصی اعلام کنیم، مدت زیادی تا تمدید احکام مجمع نمانده است و رهبر انقلاب نیز در هر دوره پنج ساله رویکرد مجمع را مشخص می‌کنند اما احتمال می‌دهیم ایشان بر روی مسئله نظارت در این دوره تأکید بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه طبق آیین‌نامه همه کمیسیون‌ها به صورت هفتگی جلسه دارند، یادآور شد: ما به مدت یک هفته مجمع را تعطیل کردیم تا بعد از مراسم هفتم کارها را آغاز کنیم اما در حال حاضر دستورالعمل فوری برای تشکیل جلسه نداریم.

رضایی درباره اخطار اخیرش به ژنرال‌های دولت ترامپ توضیح داد: در مورد دولت ترامپ هر اظهارنظری عجولانه است و ما همیشه به رفتار دولت آمریکا نگاه می‌کنیم نه حرف‌ها و وعده‌های آنها؛ اینکه گفته می‌شود ترامپ با نظامی‌ها می‌آید و با ایران درگیر شود ما به این پاسخ دادیم و گفتیم در ایران شیر صبور و صبر مراقبی وجود دارد که آنها می‌فهمند نباید به این شیر صبور نزدیک شوند لذا صحبت‌های بنده استقبال از ژنرال‌های دولت ترامپ نبود بلکه یک تهدید محترمانه بود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اجلاس پاریس و نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها اظهار داشت: آقای هاشمی از اولین مدافعان حقوق فلسطینی‌ها بودند و مجمع نیز همیشه دفاع از فلسطین را جزء سیاست‌های خود داشته است؛ ما معتقدیم یک کشور فلسطین بیشتر نباید باشد و مردم فلسطین خود باید با انتخابات سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

وی درباره رویدادها و جلسات روز رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و سوالی درباره اینکه گفته می‌شود آقای هاشمی در جلسه کمیسیون انتقاداتی را به دولت مطرح کرده است، اظهار داشت: روز یکشنبه (روز درگذشت آیت‌الله هاشمی 19 دی) ما خدمت ایشان بودیم و بحث‌های مهمی صورت گرفت که محرمانه است اما جمع‌بندی ما این بود که اگر بخواهیم کار بزرگی در کشور انجام دهیم همه باید با یکدیگر و با سیاست‌های کلی که رهبری ابلاغ کرده‌اند همراه باشیم تا پشتیبانی مردم و مقام معظم رهبری را نیز داشته باشیم.

رضایی ادامه داد: آقای هاشمی در یکی از جلساتی که ما با یکدیگر داشتیم و آقای واعظی نیز حضور داشت به من مأموریت دادند که طرح صرفه‌جویی ملی را تهیه و خدمت مقام معظم رهبری بدهیم تا از حیف و میل در کشور جلوگیری شود و این طرح شبیه طرح صندوق ملی بود و ان‌شاءالله ما این را پیگیری خواهیم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره دوران پس از هاشمی در عرصه سیاسی اظهار داشت: ما باید پیام تشییع جنازه آقای هاشمی را درک کنیم، مراسم روز تشییع یک نمایش باشکوه از وحدت ملی ما بود که پیرامون مقام معظم رهبری شکل گرفت. لذا همه باید پیام تشییع باشکوه ملت ایران را تقویت کنند و پیام مردم مبنی بر اینکه ما می‌توانیم پشت سر رهبری کارهای بزرگی رقم بزنیم کاملا واضح بود.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که تکلیف جلسات مجمع تا 6 اسفند ماه که رهبری به صورت رسمی احکام مجمع را صادر می‌کنند چیست، گفت: بالاخره تا آن زمان جلسات صحن مجمع تشکیل می شود و رهبری تصمیم می‌گیرند اما نمی‌دانیم تصمیم ایشان چه خواهد بود.

ارسال نظر: