راهپیمایی جمعی از کودکان برای خرید کتاب

کدخبر: 2083043

از اجرای راهپیمایی خرید کتاب، تا روزی نُه دقیقه مطالعه کردن، و ده‌ها طرح و ایده‌ دیگر در فرایند رقابت‌ها و رویداد‌های ترویج کتاب‌خوانی در شهر‌ها و روستا‌های مختلف ایران در حال انجام است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، در روستا‌‌ها و شهر‌های مختلف ایران شمار زیادی از نهاد‌ها غیر مردمی و فعالان ترویج‌ کتاب‌خوانی، ایده‌های مختلفی را برای علاقه‌مندی به کتاب دنبال می‌کنند.

بچه‌های رامهرمزی در جنوب ایران، برای خرید کتاب‌ راهپیمایی کردند. آن‌ها در باشگاه کتاب‌خوانی «تشکوه» عضو هستند. «تشکوه» نام کوهی در شهرستان رامهرمز است. این کوه، ثبت ملی شده و گردشگران خارجی و ایرانی زیادی برای دیدن آن به رامهرمز می‌آیند. جمعی از بچه‌های این منطقه در این گروه به بهانه‌ کتاب گرد هم جمع شدند. لیلا مرادیان مؤسس دو باشگاه کتابخوانی تشکوه و کاکایوسف، در این‌باره می‌گوید: «نمی‌خواستیم کتاب‌ها را یکجا تهیه کرده و به بچه‌ها بدهیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم بچه‌ها را با شعار «دارم می‌رم کتاب بخرم، دارم می‌رم یار مهربان بخرم» به کتابفروشی ببریم. والدین آنها هم در این حرکت با ما همراه شدند.»

همچنین یکی از این ایده‌ها دیگر برای ترویج کتاب‌خوانی طرح صدک است. به گفته‌ی مسئول ارشاد شهرستان سبزوار، با طرح «صدک» (صدای دوستداران کتاب) و طرح‌های دیگر برای هرچه بهتر برگزارکردن جشنواره‌های انتخاب پایتخت کتاب و روستاها و عشایر دوستدار کتاب برنامه‌ریزی کرده است.

این طرح با شعار «هر روز حداقل 9 دقیقه مطالعه کن» در این شهرستان در حال اجراست. هدیه کتاب خوانده شده به دوستان، دعوت از دوستان به این طرح ترویجی کتاب و شبکه‌سازی، گردهمایی ماهیانۀ اعضا و خوانش 9 دقیقه‌ای کتاب در پارک‌ها و کتابخانه‌ها، برگزاری مسابقه و جشن کتاب‌خوانی را از جمله موضوع‌های مهم این طرح است.

نشست‌های شاهنامه‌خوانی، بیهقی‌خوانی و کلیدرخوانی، برگزاری نکوداشت نویسندگان سبزوار، جشن رونمایی کتاب‌های نویسندگان دیار بیهق، قراردادن پاتوق کتاب در پارک‌ها و کتابفروشی‌ها با حمایت شورای شهر سبزوار، استفاده از پتانسیل اقتصادی بخش صنایع در جهت گسترش کتابخوانی، ایجاد قفسه‌هایی مشابه دیوار مهربانی درخصوص کتاب و نصب آن در بسیاری از فضاهای شهری با شعار «لازم داری بردار، لازم نداری بذار» و برنامه‌های دیگر مانند اهدای کتاب به مناطق محروم شهری را ازجملۀ دیگر اقدامات انجام‌شده برای شرکت در جشنوارۀ انتخاب پایتخت کتاب در شهرستان سبزوار ذکر کرد.

سومین دورۀ جشنواره‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، اسفند ماه جاری درتهران برگزار می‌شود

ارسال نظر: