دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی

قرارداد ایرباس اجاره به شرط تملیک است!/ ایران‌ایر باید اقساط ماهیانه را به شرکت خارجی فاینانس‌کننده بپردازد/ بعد از پایان اقساط، هواپیما به نام ایران می‌شود

کدخبر: 2082883

من به شخصه متن قراردادها را ندیده و از جزییات آن اطلاعی ندارم اما طبیعتا نمایندگان طرف ایرانی بررسی های لازم را در این زمینه انجام داده اند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با اشاره به ورود اولین هواپیمای ایرباس به ایران و نحوه انعقاد این قرارداد با شرکت فرانسوی به خبرنگار قدس آنلاین گفت: طبیعتا در قراردادهای مذکور باید تدابیر ویژه اخذ شده و تصمیم های لازم گرفته شده باشد تا در صورت رخ دادن هر اتفاقی در آینده مشکلی برای این هواپیماها ایجاد نشود. وی در ادامه با اشاره به محرمانه بودن قرارداد ایران با ایرباس خاطرنشان کرد: من به شخصه متن قراردادها را ندیده و از جزییات آن اطلاعی ندارم اما طبیعتا نمایندگان طرف ایرانی بررسی های لازم را در این زمینه انجام داده اند. اسعدی سامانی افزود: ضمن اینکه معمولا قراردادهای تجاری را رسانه ای نمی کنند اما از آنجا که ایران ایر در مذاکرات خود با ایرباس از وکلای خبره داخلی و خارجی استفاده کرده است به نظر می رسد پیش بینی های لازم برای متضر نشدن طرف ایران پیش بینی شده باشد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی درباره نوع خرید این هواپیماها تصریح کرد: نوع این قرارداد اجاره به شرط تملیک و به نوعی فاینانس است که بر این اساس ایران ایر در طول بهره برداری از این هواپیماها اقساط آن را به صورت ماهیانه به شرکت فاینانس کننده که یک شرکت خارجی است پرداخت می کند. وی ادامه داد: یعنی ایران در ازای پرداخت اقساط تعهداتی به شرکت ایرباس می دهد که در صورت انجام این تعهدات و بعد از پایان آخرین قسط، هواپیما به نام شرکت ایرانی می شود.

سامانی در خاتمه درباره مرجوعی بودن این هواپیما خاطرنشان کرد: بنده درباره رد یا تایید این موضوع اطلاع کافی و موثقی ندارم اما ممکن است بعضی از این هواپیماها از سوی شرکت هایی خریدار شده اما به دلیل مسائل مالی یا سایر مشکلات ایجاد شده، شرکت خریدار نتواند هواپیما را تحویل بگیرند که در این صورت ایرباس این اختیار را دارد که هواپیماهای مذکور را به شرکت دیگری واگذار کند.

منبع: قدس آنلاین

ارسال نظر: