مدیرعامل خبرگزاری فارس در نشست "بصیرت و ولایت":

برخی می‌خواهند ایران به عربستان دیگری تبدیل شود

کدخبر: 2082738

موسوی با اشاره به اظهارات مشاور رئیس‌جمهور درباره ورود ایرباس به کشور، گفت: وی گفته که باید به خریدار حرفه‌ای تبدیل شویم تا مشکل امنیتی برایمان درست نشود؛ یعنی باید به عربستان دیگری تبدیل شده و پول نفت‌مان را بدهیم و هواپیما بخریم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: سیدنظام‌الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، بعدازظهر امروز در سلسله نشست‌های «بصیرت و ولایت» در مسجد انصارالحسین در شهرک شهید محلاتی با اشاره به وضعیت انقلاب اسلامی گفت: در طول زمان‌های گذشته از ابتدای انقلاب تاکنون همواره بر روی یک نکته تأکید شده و آن نیز این است که ما در شرایط ویژه و حساسی قرار داریم.

وی ادامه داد: طبیعت انقلاب اسلامی و ماهیت دشمنان آن این بوده که همواره ملت ما یک ویژگی بسیج عمومی و پیشرفت را داشته باشد و خاصیت یک انقلاب پیشرو هم همین است.

موسوی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور ملت ایران در یک پیچ تاریخی گفت: اگر از این مرحله نتوانیم عبور کنیم و بصیرت لازم را نداشته باشیم، به داخل دره‌ای سقوط می‌کنیم که انتهای آن بسیار خطرناک است، اما اگر از این پیچ عبور کنیم به سمت قله‌ها خواهیم رفت.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تأکید بر لزوم شناخت عرصه عمل و موقعیت‌سنجی در صحنه بین‌المللی و داخلی، اظهار داشت: باید عرصه بین‌الملل و داخلی را با دقت بشناسیم؛ هم‌اکنون در دو سطح شاهد تقابل سنگین دو تفکر هستیم که یکی از آنها سطح بین‌المللی است و دیگری سطح داخلی است که این دو لایه کاملاً با یکدیگر مرتبط‌اند و نمی‌شود آنها را از هم تفکیک کرد.

وی با تشریح سطح بین‌المللی و نگاه‌های مختلف در این زمینه گفت: درد غربی‌ها و آمریکایی‌ها این است که می‌بینند کشوری که روزگاری در قبضه قدرت آنها بود، امروز به یک الگو تبدیل شده و جمعی را در جهان به خود متوجه کرده و یک درگیری واقعی را در سطح جهانی شکل داده‌اند.

موسوی با بیان اینکه در دوران جنگ سرد و شکل‌گیری بلوک شرق و غرب همه کشورها مجبور بودند حتی در صورت داشتن روحیه انقلاب‌خواهی به سمت یکی از آنها متمایل شوند، ادامه داد: در کشور خود ما نیز مصدق که با فضاسازی آیت‌الله کاشانی و مردم توانسته بود در قیام ملی 30 تیر حکومت را دوباره پس بگیرد، به سمت آمریکا رفت ولی دیدیم که آمریکا چه بلایی بر سر او آورد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در ادامه با اشاره به سقوط بلوک شرق و یکه‌تاز شدن آمریکا در عرصه جهانی، گفت: در آن زمان فوکویاما در کتاب «پایان تاریخ» نوشت که دنیا بعد از فروپاشی شوروی دیگر راهی جز لیبرال ـ دموکراسی ندارد و این پایان تاریخ است.

وی وقایع 11 سپتامبر و حمله آمریکا به عراق و افغانستان را موجب گسترده‌تر شدن روحیه پیروزمندانه آمریکا خواند و گفت: در این میان تنها نقطه‌ای که با آمریکا همراه نشد، تفکر انقلاب اسلامی بود؛ متأسفانه برخی در داخل کشور تصور می‌کنند که تفکر مقابله با آمریکا دروغ محض است، در حالی که اگر این تفکر دروغ بود پس چرا آنها این‌همه علیه ما فعالیت می‌کنند؟

موسوی در ادامه با اشاره به الگوگیری کشورهای منطقه از تفکر انقلاب اسلامی، گفت: نباید شک کرد که یکی از بنیان‌های اصلی بیداری اسلامی تفکرات انقلاب اسلامی بود، اگرچه در ادامه برخی از رهبران این جنبش دچار کج‌فهمی و اشتباه شدند، اما بنیان تفکر الگوگرفته از انقلاب ما بود و شما می‌بینید آمریکا با نیروهای نظامی خود افغانستان و عراق را اشغال کرد، ولی امروز اقبال عمومی در این کشورها به سمت ایران است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با یادآوری راهکارهای آمریکا در مقابله با تفکر انقلاب اسلامی مانند راه‌اندازی گروه‌های تکفیری و... تصریح کرد: امروز جنگ سوریه یک جنگ نیابتی است؛ کسانی که می‌گویند سایه جنگ را از سر ایران دور کردیم، باید به آنها گفت که جنگ رخ داد، ولی آنها نتوانستند دایره آن را به ایران گسترش دهند، زیرا از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده بودند که رودررویی مستقیم برای آنها هزینه گزاف دارد و به همین دلیل جنگ نیابتی به‌راه انداختند.

وی ادامه داد: جبهه مقاومت نیز در این جنگ هزینه‌هایی داد، اما طرف مقابل در این غائله پیروز نبود و نمونه آن ماجرای حلب است؛ جبهه مقاومت حتی کشورهایی مانند روسیه و چین را که قدرت داشتند ولی جرأت به میدان آمدن را نداشتند، وارد ماجرا کرد و زمانی که آنها دیدند ایران محکم در سوریه ایستاده، وارد شدند و فهمیدند که می‌شود در مقابل آمریکا ایستاد.

موسوی تصریح کرد: خوشبختانه در این عرصه تفکر ناب انقلاب اسلامی حاکم بود و تفکر «ما می‌توانیم» که برخی سعی در رد آن دارند. حاج قاسم سلیمانی و دیگر عزیزان نگذاشتند که ماجرا اسیر دیپلماسی‌های ذلیلانه شود؛ به عنوان مثال در ماجرای حلب وقتی که قرار شد مجروحین تروریست‌ها از حلب خارج شوند، تأکید شد که باید مجروحین در دو شهرک محاصره‌شده نیز به سمت نیروهای سوریه بیایند و چنین معامله‌هایی، معامله بردـ‌برد است، نه اینکه همه برگ‌های برنده خود را به طرف مقابل تقدیم کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه در عرصه بین‌المللی تکلیف ما کاملاً روشن و دشمنان ما نیز مشخص هستند، گفت: اما در عرصه داخلی مرزها به‌هم آمیخته بوده و شناخت حق و باطل با یکدیگر ممزوج هستند و گاهاً افرادی به میدان می‌آیند که دشمن نیستند، ولی عرصه را نشناخته و ساده‌لوح‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در این ماجرا اصلاً موضوع چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب مطرح نیست و موضوع وجود دو تفکر در مقابل یکدیگر است، گفت: در زمان انقلاب و امام(ره) نیز تفکر «ما می‌توانیم» و «ما نمی‌توانیم» روبروی هم بودند و دو نوع جهان‌بینی متفاوت و راهبرد کلان داشتند و همه دعوای امام(ره) و حکومت پهلوی بر سر همین «ما می‌توانیم» بود.

موسوی با اشاره به گرایش برخی از به‌ظاهر مبارزان زمان انقلاب به تفکرات انقلابی مانند مارکسیسم و...، تصریح کرد: در نهایت دیدیم که از دل مساجد و با شعار «الله اکبر» انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و امام(ره) ثابت کرد که برخلاف حرف‌های کسانی که می‌گفتند اسلام علم مبارزه نیست، انقلاب پیروز شد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب نیز دوباره برخی شعارهایی با مضمون «ما نمی‌توانیم» سر دادند و تأکید داشتند که انقلابیون، روحانیت و مردم باید به قم و خانه‌هایشان برگردند، گفت: امام(ره) با این تفکر مخالف بود و می‌گفت که ما آمده‌ایم تا پرچم توحید را بر فراز قلل رفیع جهان نصب کنیم؛ خیلی‌ها در بدترین شرایط امام(ره) را تحت فشار قرار دادند، ولی ایشان ایستاد و مردم را به صحنه آورد، چون می‌دانست با حضور مردم می‌توان کارها را به‌پیش برد.

وی ادامه داد: امروز در عرصه داخلی ما تفکر «ما نمی‌توانیم» مجدداً در حال پیشروی است؛ ما در آستانه آزمون‌های بزرگ ملی قرار داریم و آنچه که امروز به‌وضوح دیده می‌شود، تقابل دو نوع اندیشه است که یک تفکر می‌خواهد کشور را به دوران پیش از انقلاب برگرداند و همان نگاه امثال رزم‌آرا را احیا کند.

موسوی با بیان اینکه امروز علناً برخی از تفکراتی مانند تفکر رزم‌آرا که می‌گفت ایرانی حتی یک آفتابه نمی‌تواند بسازد، حرف می‌زنند، گفت: یکی از مسئولان دولتی رسماً می‌گوید ما چیزی برای صادرات نداریم و فقط می‌توانیم قورمه‌سبزی و آبگوشت بزباش صادر کنیم.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با یادآوری نفی توانمندی داخلی از سوی برخی چهره‌های به‌ظاهر علمی در دوران اصلاحات، اظهار داشت: در سال 82 و زمانی که موضوع غنی‌سازی در ایران مطرح شد، آقای منصوری رئیس انجمن فیزیک ایران رسماً اعلام کرد که این ادعای ایران که صنعت هسته‌ای را بومی کرده، اصلاً امکان‌پذیر نبوده و دروغ محض است؛ همین تفکر زمانی که ایران تصمیم گرفت غنی‌سازی 20 درصد را انجام دهد نیز وجود داشت و با کشیدن کاریکاتورهایی ایران را مسخره می‌کردند، ولی شهید شهریاری بدون گرفتن یک ریال پروژه غنی‌سازی 20 درصد را انجام داد.

وی ادامه داد: امثال شهید احمدی روشن در این زمینه زحمت‌های بسیاری کشیدند، اما هم‌اکنون همرزمان شهدای هسته‌ای در جاهای مختلف پخش شده‌اند.

موسوی اضافه کرد:‌ وزیر دولت فعلی می‌گوید اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید مدیر از خارج بیاوریم؛ در همین راستا نیز یکی از مدیران دولتی در نماز جمعه تأکید داشت که اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما باید آنقدر سرمایه‌گذار از خارج بیاوریم تا غرب نتواند به ما حمله کند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس ادامه داد: همین امروز مشاور آقای روحانی درباره ایرباسی که امروز وارد ایران شد و تبلیغات سنگینی نیز درباره آن کردند، در شبکه‌های اجتماعی مطلبی را قرار داده و گفته است زمانی که ما به یک خریدار حرفه‌ای تبدیل شویم، آن‌موقع دیگر اطراف ایران مشکل امنیتی ایجاد نمی‌شود؛ منظور این حرف این است که ما به عربستان سعودی تبدیل شویم و پول نفت خود را داده و به‌جای آن هواپیما بخریم تا با ما کار نداشته باشند، حقیقتاً انسان به حال این تفکر باید تأسف بخورد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون به گفته غربی‌ها 20 میلیارد دلار و به گفته طرف داخلی 10 میلیارد دلار جهت خرید هواپیما که تنها 3 درصد مردم از آن استفاده می‌کنند، هزینه شده است و در مورد دیگر 16.5 میلیارد دلار نیز به بوئینگ برای خرید هواپیما داده می‌شود؛ نکته قابل‌توجه این است که یکی از مدیران بوئینگ در پاسخ انتقادها درباره فروش هواپیما به ایران گفته است که فروش این هواپیماها 100 هزار شغل برای آمریکا ایجاد کرده است.

موسوی ادامه داد: برخی می‌گویند شما با خرید هواپیما مخالفید، ولی باید بگوییم ما با خرید هواپیما مخالف نیستیم، اما دولت باید اولویت‌بندی داشته باشد؛ زمانی که شما در کشور خود آمار بیکاری در مرز بحران دارید، چرا برای طرف مقابل شغل ایجاد می‌کنید تا جوانان خودتان بیکار بمانند.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با بیان اینکه برخی به دروغ می‌گویند سوانح هوایی در ایران زیاد است، در حالی که میزان سوانح در ایران نسبت به استاندارد جهانی متعادل است، گفت: مردم تهران در حال خفه شدن از آلودگی هوا هستند، ولی دولت پول مترو را نمی‌دهد تا مردم کوچه و خیابان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با انتقاد از این تفکر که ورود هواپیمای ایرباس و بوئینگ برای کشور امنیت ایجاد می‌کند، تصریح کرد: شما به فکر امنیت کشور نباشید، چون امنیت کشور صاحب دارد و کسی که این وظیفه را برعهده دارد در حال انجام آن به بهترین نحو است. وظیفه دولت این است که رکود، تورم و بیکاری را درست کند، چون نمی‌شود همه چیز را به غرب پیوند داد.

موسوی با یادآوری اظهارات منتقدان مبنی بر بدعهد بودن آمریکا، اظهار داشت: برخی در آن زمان به منتقدان می‌گفتند که شما با اسرائیل هم‌نوا شده‌اید، اما امروز که به سالروز «برجام» نزدیک می‌شویم، همچنان مشکلات بانکی و تحریم‌ها وجود دارد، درحالی‌که مسئولان تأکید داشتند در روز اجرای برجام تحریم‌ها دفعتاً لغو می‌شود.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با اشاره به بدعهدی آمریکا در تمدید قانون «آیسا» و همچنین بازسازی رآکتور اراک، گفت: آقایان پیش از اجرای برجام می‌گفتند که 170 میلیارد دلار پول در خارج داریم و تا برجام انجام نشود، این پول‌ها وارد کشور نمی‌شود. حالا باید پرسید که آن پول‌ها کجا رفت و چرا هیچ‌گاه به کشور نرسید؟

وی با تأکید بر تقابل تفکر «ما می‌توانیم» و «ما نمی‌توانیم» در فضای امروز کشور، اظهار داشت: در همان زمان و در موازات برجام، رهبر انقلاب موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و حقیقتاً اگر اقتصاد مقاومتی با تأکیدات رهبری یعنی اتکا به منابع داخلی انجام می‌شد، نیاز به منابع خارجی نداشتیم.

موسوی ادامه داد: البته هم‌اکنون شاهد هستیم که جمهوری‌خواهان رسماً اعلام کرده‌اند برجام را قبول ندارند و این توافق، توافقی بین ایران و اوباما بوده است و ربطی به دولت ایالات متحده ندارد و حتی وزیر پیشنهادی ترامپ نیز به‌صراحت گفت که ما بخش‌هایی از برجام را قبول نداریم و پیشنهاد ما بازنگری در این توافق است.

مدیرعامل خبرگزاری فارس با تأکید بر اینکه عزیزان ما در عرصه مذاکره باید مراقب باشند تا تفکر «ما نمی‌توانیم» در آنها نفوذ نکند، گفت: خدا به ما رحم کرد که برجام‌های 2 و 3 ایجاد نشد، وگرنه بقیه مسائل اختلافی ما نیز به همین روز دچار می‌شد.

وی ادامه داد:‌ همه منتقدان دلسوز کشور هستند و اگر حرفی می‌زنند به دلیل این است که نظام برای آنها اهمیت دارد، وگرنه هیچ‌کدام از آنها صاحب صرافی نیستند که از تحریم‌ها سود ببرند؛ تمام کسانی که منتقد سیاست خارجی دولت هستند، روی‌هم به‌اندازه یک وزیر دولت نیز سرمایه ندارند.

موسوی با انتقاد از دادن وعده‌های گوناگون به مردم و عدم عمل کردن به این وعده‌ها، گفت: باید با مردم روراست باشیم، ولی در ماجراهایی مانند توافق ژنو دیدیم که در خیلی از موارد فکت‌شیتی که آمریکایی‌ها منتشر کرده بودند، درست از آب درآمد.

مدیرعامل خبرگزاری فارس در پایان با اشاره به لزوم به‌کارگیری تفکر انقلاب اسلامی که باعث به ثمر رسیدن 8 سال دفاع مقدس و آزادی خرمشهر شد، تأکید کرد: به‌عنوان مثال همین پالایشگاه ستاره خلیج فارس که توسط قرارگاه خاتم سپاه و در عین تحریم ساخته شد، نشانه پیروزی تفکر «ما می‌توانیم» است؛ ولی نمی‌دانیم چرا برخی از مسئولان مرعوب برخی تفکرات خاص می‌شوند.

ارسال نظر: