در حال بروزرسانی// آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درگذشت

پیکر آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی سه‌شنبه از دانشگاه تهران تشییع و در قم دفن خواهد شد

کدخبر: 2082028

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دلیل عارضه قلبی در سن ۸۲ سالگی درگذشت.

به گزارش « نسیم آنلاین » آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، عالم مجاهد و یار باسابقه انقلاب دعوت حق را لبیک گفت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان‌ شهدای تجریش بستری شد اما تلاش پزشکان برای احیای قلبی ایشان نتیجه نداد و ایشان در سن 82 سالگی دار فانی را وداع گفت.

رهبر معظم انقلاب در پیامی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند

متن پیام تسلیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب در پی ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم انّا لله و انّا الیه راجعون

با دریغ و تأسف خبر درگذشت ناگهانی رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سالهای متمادی در عهد جمهوری اسلامی جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی را دریافت کردم. فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ی همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواریها و تنگناها که در این دهها سال بر ما گذشت و چه همفکریها و همدلیها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید. هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر او در آن سالها، تکیه‌گاه مطمئنی برای همه‌ی کسانی که با وی همکار بودند به ویژه برای اینجانب به شمار می‌آید. اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هائی از این دوران طولانی هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه‌ی خناسانی که در سال های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره برداری از این تفاوت های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد. او نمونه‌ی کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود.

سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواکم و مقاومت در برابر این همه و آن گاه مسئولیت های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و غیره، برگ های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است.

با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.

اکنون این مبارز کهنسال در محضر محاسبه‌ی الهی با پرونده‌ای مشحون از تلاش و فعالیت گوناگون قرار دارد، و این سرنوشت همه‌ی ما مسئولان جمهوری اسلامی است.

غفران و رحمت و عفو الهی را برای وی از صمیم قلب تمنا می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان و برادران و دیگر بازماندگان ایشان تسلیت عرض میکنم . غفرالله لنا و له سید علی خامنه ای ۱۹ دیماه ۱۳۹۵

محمد هاشمی: علت فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی سکته قلبی بود/ یک تیم قوی سعی کردند ایشان را احیا کنند ولی موفق نشدند

محمد هاشمی، برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: علت فوت آیت الله هاشمی رفسنجانی سکته قلبی بود.

وی تصریح کرد: به محض اینکه آن مرحوم را به نزدیک ترین بیمارستان رساندیم تیم قوی آمد و وزیر بهداشت هم آمد و سعی کردند ایشان را احیا کنند ولی موفق نشدند.

هیات دولت ٣ روز عزاى عمومى و سه‌شنبه ٢١ دی ماه را تعطیل اعلام کرد

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هیئت دولت بیانیه ای را بدین شرح صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

عالم مجاهد، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان الله تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل گیری انقلاب اسلامی، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت . نام، یاد و آموزه های آن یار سفر کرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان های انقلاب اسلامی خواهد بود .

هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای مد ظله العالی ، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه شنبه 21 دی ماه 1395 را تعطیل عمومی اعلام می کند و ملت قدر شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می نماید.

دانشگاه آزاد دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل است

دانشگاه آزاد در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل است.

متن این اطلاعیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون

«اطلاعیه شماره 2 روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی»

ضمن عرض تسلیت مجدد به محضر ملت شریف ایران به مناسبت ارتحال جانگداز حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی( قدّس الله نفسه الزکیه) به اطلاع می رساند بنابر تصمیم هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی و به منظور ارج نهادن به روح ملکوتی حضرت آیت‌الله جناب آقای هاشمی رفسنجانی بنیانگذار دانشگاه آزاد اسلامی و پیرو اعلام عزای عمومی از سوی هیئت محترم دولت و دعوت صورت گرفته برای شرکت در مراسم تشییع آن مجاهد نستوه و فراهم شدن امکان حضور پرشور کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه در آیین های بزرگداشت ایشان، دانشگاه آزاد اسلامی و بالتبع کلیه فعالیت های اداری، آموزشی و خدماتی آن در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه 20 و 21 دی‌ماه 1395 تعطیل اعلام می‌گردد.

بدیهی است متعاقبا اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی لازم از سوی روسای واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری امتحانات لغو شده صورت خواهد پذیرفت.

اطلاعیه خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب یاوری دیرینه و رکنی رکین را از دست داد

متن اطلاعیه خانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به مناسبت رحلت ایشان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

روح بلند بزرگمرد تاریخ معاصر ایران به مرادش خمینی کبیر پیوست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی امشب و در شب شهادت امیرکبیر دار فانی را وداع کرد که طی 60 سال مبارزه و مجاهدت، عمر خود را صرف مردم ایران نمود؛ مردمی که اینک با احساسات پاک خود تسلی خاطر بستگان و علاقه‌مندان ایشان هستند.

خمینی کبیر مراد هاشمی فرمود: «هاشمی زنده ‌است چون نهضت زنده است» و امروز باید گفت هاشمی زنده است چون خمینی زنده است. امروز اگرچه جسم خسته هاشمی که یادگارهای فراوانی از شکنجه‌های دوران مبارزه در خود دارد آرام گرفته است، اما تفکر هاشمی و نگاه بلند او در میان میلیون‌ها ایرانی سرافراز جریان دارد و کدام حیاتی بالاتر از تداوم بینش این شخصیت بزرگ.

هاشمی در حالی به همرزمانش بهشتی، مطهری و باهنر پیوست که ماموریت خود را در دفاع از انقلاب و حراست از آینده ایران به بهترین نحو برآورده ساخت و در این راه چه پیش از انقلاب و چه در طول چهار دهه سپری شده از انقلاب آماج تیرهای زهرآگین بود.

هاشمی برای مردم زیست و برای مردم کوشید و مردم چه زیبا قدر این بزرگمرد را دانستند و با حمایت‌های بی‌دریغ خود عزتی کم‌نظیر را در میان همه بی‌مهری‌ها برایش رقم زدند.

جمهوری اسلامی و رهبری انقلاب اگرچه یاوری دیرینه و رکنی رکین را از دست داد، اما راه هاشمی ادامه خواهد داشت و جوانان این کشور آینده‌ای درخشان را همان‌گونه که هاشمی آرزوی دیرینه‌اش را داشت رقم خواهند زد.

مراسم تشییع پیکر پاک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز سه‌شنبه 21 دی‌ماه از ساعت 10 صبح از دانشگاه تهران آغاز و پیکر این مبارزه نستوه در کنار مرقد مطهر فاطمه معصومه(س) در قم،‌ مبدا مبارزه آرام خواهد گرفت.

در پایان ضمن تسلیت این ضایعه به ملت شریف ایران و رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید امید دارد روح این بزرگمرد با ارواح طیبه،‌اولیای الهی،‌شهدای انقلاب و امام شهدا محشور گردد.

روحانی در پیامی به مناسبت رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد

متن پیام تسلیت حسن روحانی به این شرح است:

بسم ‌الله الرحمن الرحیم إنا لله وإنا إلیه راجعون

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ

در ایام سوگ فاطمه معصومه(س) و شهادت مظلومانه امیر کبیر، ایران به سوگ سردار شایسته خویش نشست و قهرمان ملی مبارزه با استبداد و استعمار، سر بر آستان حق نهاد.

حضرت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی فرزند ثابت قدم روح الله، همراه و همدل دیرین رهبری، چهره ممتاز و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی و دلسوز واقعی مردم؛ پس از عمری مجاهدت و صبوری به ملاقات حق شتافت. تاریخ چه تقدیر پر معنایی داشت که آن اسطوره حلم و تحمل و ایمان و اعتدال، در روزی به دیدار خداوند متعال شتافت که نقطه آغاز خیزش و قیام ملت در دفاع از خمینی کبیر، بنیانگذار انقلاب اسلامی بود.

سخن گفتن از هاشمی که سال‌ها در کنار او بودم برای من بسیار دشوار است. وی در طول مبارزات مردم ایران تحت زعامت امام بزرگوار، یک انقلابی تمام‌عیار بود. سال‌ها زندان و شکنجه، او را از راه آن مراد جدا نکرد. او همواره یکی از پیشتازان بنام انقلاب اسلامی بود. او بود که از قم تا نجف و از پاریس تا تهران هرگز امام و مرادش را تنها نگذاشت. هاشمی از معماران برجسته نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حزب جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جهاد سازندگی و تمام نهادهای انقلاب اسلامی مدیون تدبیر و آینده‌نگری این مرد فرداها است.

امروز اسلام سرمایه‌ای پرارزش، ایران امیری بزرگ، انقلاب اسلامی پرچمداری شجاع و نظام مُدبری کم‌نظیر را از دست داد.

او محبوب امام بود و خادم مردم؛ هرکجا که او مسئولیت آن را بر عهده داشت، مایه آرامش امام و رهبری و مردم بود. او تحلیل‌گیری توانا بود که جهان را به‌خوبی می‌شناخت.

خطبه‌های نمازش در روزهای سخت دفاع مقدس به همه روحیه می‌داد. او در مظلومیت، چون یار دیرینش شهید بهشتی بود و ناسپاسی‌ها را به آسانی تحمل می‌کرد.

هاشمی هیچ‌گاه از جنگ نهراسید ولی همواره صلح را گرامی می‌داشت؛ هم فرمانده شجاع میدان‌های جهاد و شهادت بود و هم قهرمان مذاکره برای پایان جنگ. سخن گفتن از بزرگ‌مردی که به‌حق سنگ زیرین آسیای نظام بود، ساده نیست. محرم امام و یاور بی بدیل مقام معظم رهبری بود. برای ایران و ایرانی، آرزوهای بزرگی داشت و تا جان داشت برای سربلندی میهن اسلامی کوشید. بسیار جفا دید و بسیار وفا کرد. با انحراف از مسیر اعتدال اسلامی سر سازش نداشت و مصلحت نظام را از هر امری بالاتر می‌دانست. مردم فهیم ایران، قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند و دینشان را به سردار سازندگی ادا خواهند کرد.

نام هاشمی بزرگتر از آن است که احدی بتواند نقش‌آفرینی و حضور موثر او را در برگ برگِ تاریخ نهضت اسلامی، از ابتدای مبارزات در دهه چهل تا پیروزی انقلاب، و از سابقه بی‌بدیل و درخشان او در مدیریت دفاع مقدس تا همه مقاطع حساس تا واپسین دقائق زندگانی ایشان، و حیات همیشگی او در قلب مردم قدرشناس ایران عزیز را انکار کند. که پیر و مراد همه ما خمینی عزیز قدس الله نفسه الزکیه فرمود: «بدخواهان بدانند که هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.»

اینجانب با اعلام سه روز عزای عمومی و یک روز تعطیل رسمی؛ مصیبت بزرگ فقدان این قهرمان ملی، اندیشمند بزرگ اسلامی و سرمایه بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی ایران را محضر حضرت بقیه الله روحی له الفداه، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما و فضلا، شخصیت‌های انقلاب و نظام، ملت قدرشناس ایران به‌خصوص مردم شریف استان کرمان و شهر رفسنجان، همه یاران و دوستداران و ارادتمندان ایشان به‌ویژه خانواده گرامی، همسر مکرمه و صبور و همچنین فرزندان و برادران آن مجاهد نستوه صمیمانه تسلیت می‌گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرد بزرگ علو درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) و مرادش امام خمینی(ره)، همرزمان و شهدای انقلاب اسلامی، و برای همه بازماندگان صبر و أجر مسألت می‌دارم.

حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری دقایقی قبلی به منظور وداع با پیکر آیت‌الله هاشمی رفنسجانی در حسینیه جماران حضور یافت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را تسلیت گفت. پیام تسلیت رئیس قوه قضائیه: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از موثرترین شخصیت‌های نظام در کنار امام و رهبری بودند

متن پیام رئیس قوه قضائیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

خبر ارتحال مرحوم آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تأسف اینجانب گردید.

ایشان سالهای متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیتهای نظام در کنار امام (ره) و مقام معظم رهبری در سمتهای مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند.

رحلت این یار دیرین امام (ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عج) و رهبرمعظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.

توئیت رئیس‌جمهور برای رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی: روح بزرگمرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد

آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت آیت الله خاتمی: مراسم تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی نماد وحدت مردم ایران خواهد بود «فواد معصوم» درگذشت آیت‎الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

«فواد معصوم» رئیس جمهور عراق یکشنبه شب در پیامی به حسن روحانی همتای ایرانی خود درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

به گزارش شبکه خبری السومریه نیوز، دفتر ریاست جمهوری عراق در بیانیه‎ای کوتاه اعلام کرد که فواد معصوم در پیامی به حسن روحانی درگذشت آیت الله هاشمی رفسجانی را تسلیت گفت.

آیت‌الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن عرض تسلیت درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: آقای هاشمی رفسنجانی وزنه ای در نظام بود و عمری کار کرد و انشالله خداوند به ایشان جزای خیر دهد.

پیام تسلیت رئیس مجلس: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال‌های جنگ مسئولیت قوه مقننه را با صلابت به دوش کشید

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود.

روحانی عظیم القدری که از دهه 30 با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود.

سال ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست.

به عنوان نزدیک ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد.

اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید.

فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود.

در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت.

انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت الله خامنه ای نشان دهد.

به عنوان رئیس جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند.

سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه ورزی مداوم نسبت به او وامی داشت.

اینجانب ضمن نهایت تأثر و تأسف از این حادثه مؤلمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می دارم.

برای آن سفر کرده، آرزوی علو درجات و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی 19 دی ماه 1395

پیام تسلیت رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سردار سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح پیام تسلیتی صادر کرد.

در پیام تسلیت سرلشکر باقری با اشاره به مجاهدت های آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران نهضت اسلامی آمده است:

«آن مجاهد سفر کرده در طول مبارزات انقلابی خود. در دوران رژیم ستم شاهی پهلوی رنج های بسیاری متحمل شد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با قبول مسئولیت های خطیر نقش موثری در پیشبرد اهداف انقلاب داشت.

اینجانب ضمن تسلیت ارتحال این مجاهد خستگی ناپذیر و مبارز روزهای سخت انقلاب به فرماندهی معظم کل قوا، ملت شریف ایران و ارادتمندان و خانواده آن فقید سعید، از درگاه خداوند متعال برای رحمت و غفران واسعه مسألت می نمایم».

عبدالله گل درگذشت آیت‌الله هاشمی را تسلیت گفت

«عبدالله گل» رئیس‌جمهور سابق ترکیه، با انتشاری پیامی در توئیتر، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به مردم ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت گفت.

گل در توئیتر نوشته: «از شنیدن خبر فوت پرزیدنت رفسنجانی خیلی ناراحت شدم. امیدوارم روح ایشان در جوار حق تعالی، آرام بگیرد.»

شورای نگهبان: آقای هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت

در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی اعضای شورای نگهبان در پیامی این مصیبت را تسلیت گفتند.

متن این پیام به شرح ذیل است: بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون رحلت جناب آقای آیت الله هاشمی رفسنجانی، یار دیرین انقلاب اسلامی و پیوستن ایشان به مقتدای خویش حضرت امام خمینی (ره) موجب تاثر گردید.

آقای هاشمی رفسنجانی از دوران جوانی با پیوستن به نهضت اسلامی امام خمینی (ره) راه مبارزه با رژیم طاغوت را در پیش گرفت و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز خدمات شایانی در عرصه‌های مختلف داشت.

اعضای شورای نگهبان، درگذشت ایشان را به مقام معظم رهبری و خانواده و بستگان ایشان، تسلیت گفته و برای ایشان رحمت واسعه الهی را آرزو می‌کنند.

طی اطلاعیه ای، دانشگاه‌ آزاد درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت

روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در این اطلاعیه آمده است: در پی ارتحال جانگداز آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن عرض تسلیت مجدد به عموم مردم شریف ایران و جامعه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در پی تماس های متعدد دانشجویان و همکاران گرامی در خصوص تعطیلی یا عدم تعطیلی دانشگاه در روزهای آینده که همزمان با ایام امتحانات دانشگاه می باشد به اطلاع عموم اساتید، دانشجویان، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی می رساند هرگونه تعطیلی دراین خصوص تابع تصمیمات هیات محترم دولت خواهد بود.

این اطلاعیه می‌افزاید: در صورت تصویب تعطیلی از سوی دولت امتحانات و واحدهای دانشگاهی تعطیل و در غیر این صورت مطابق برنامه های قبلی اعلام شده برگزار خواهد شد.

ظریف ارتحال حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت

متن پیام تسلیت وزیر امور خارجه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم انالله و انا الیه راجعون

ارتحال ناگهانی و جانگداز حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی دانشمند بزرگ، عالم عالیقدر، مبارز نستوه و یار دیرین حضرت امام خمینی و رهبری معظم انقلاب که عمر پر برکت خود را در به ثمر نشاندن و بالندگی هرچه تمام تر انقلاب شکوهمند اسلامی ایران سپری کرد، مایه تاسف، تاثر و تالم عمیق اینجانب و کلیه همکارانم در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گردید.

این یار وفادار انقلاب و مردم، همواره و همیشه و در تمامی دوران های پر فراز و نشیب زندگی پر ثمرش و در مسئولیت های حساس و خطیر خود در هدایت مسیر توسعه و پیشرفت ایران و تعمیق انقلاب، تلاشی وافر داشتند و همواره با نگاهی ژرف و تیزبین که یکی از ویژگی های خاص آن فقید سعید بود، علاوه بر توجه و دقت نظر در تمامی عرصه های اقتصادی و اجتماعی کشور در امر پیچیده و دشوار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نقشی به سزا و موثر برای عبور کشور از تنگناهای صعب العبور در مقاطع خاص داشتند. تاریخ معاصر ایران و جهان نقش و خاطره آیت الله هاشمی رفسنجانی را همواره به یاد خواهد داشت و بی شک مردم بزرگوار و فهیم ایران نیز قدردان تلاش های صادق آن بزرگمرد خواهند بود.

اینجانب و تمامی همکارانم این ضایعه عظیم و دردناک را به محضر مقام معظم رهبری که یکی از شاخص ترین یاران دیرین و صدیق خود را از دست دادند و به تمامی ملت شریف ایران و به خصوص همسر و فرزندان برومند ایشان تسلیت عرض نموده و برای روح بلند آن عزیز از دست رفته علّو درجات از درگاه حضرت احدیت خواستارم.

پیکر هاشمی رفسنجانی سه شنبه تشییع می شود

زمان تشییع پیکر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه شنبه - پس فردا - در تهران اعلام شد.

معاون روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: برنامه های آتی طی اطلاعیه های بعدی از طریق دفتر به اطلاع مردم عزیز و داغدار می رسد.

* رییس جمهور بر بالین آیت الله هاشمی رفسنجانی حاضر شد و این مصیبت را به محمدهاشمی و فرزندان ایشان تسلیت گفت.

* همچنین وزرا و مسئولین در بیمارستان حاضر شدند.

* پیکر آیت الله هاشمی به بیمارستان جماران انتقال یافت.

«نسیم آنلاین» درگذشت یار دیرین امام و رهبری را به مقام معظم رهبری، مردم ایران و خانواده وی تسلیت می‌گوید و از درگاه احدیت، غفران و رضوان الهی را برای ایشان مسئلت دارد.

ارسال نظر: