هوای کلانشهرها بازهم در وضعیت قرمز

خفگی!

کدخبر: 2081879

شاخص کیفیت هوا در کلانشهرها یکشنبه و دوشنبه این هفته به شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی می‌رسد و توصیه می‌شود کودکان، سالمندان و افراد آسیب‌پذیر از تردد غیرضروری در خیابان‌ها خودداری کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، وطن امروز نوشت:

براساس تحلیل داده‌ها و نقشه‌های هواشناسی با توجه به حاکم بودن شرایط پایداری نسبی جو در اغلب نقاط کشور، پیش‌بینی می‌شود تا روز دوشنبه شاهد افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای بزرگ و صنعتی نظیر تهران، کرج، مشهد، تبریز، اراک و اصفهان باشیم. در حال حاضر با وجود پایداری نسبی جو شاخص کیفیت هوای گزارش شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران و شهرهای بزرگ مانند اراک، تبریز، اصفهان و کرج نشان می‌دهد کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

انتظار می‌رود بتدریج در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاخص کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی قرار گیرد، بنابراین توصیه می‌شود ضمن انجام اقدامات لازم جهت کاهش انباشت آلاینده‌ها، سالمندان، کودکان و افراد آسیب‌پذیر از تردد غیرضروری در فضای باز اجتناب ‌کنند. در این مدت در سواحل شمالی کشور افزایش نسبی دما و برای استان‌های گیلان و اردبیل در برخی ساعات وزش باد نسبتاً شدید جنوبی پیش‌بینی می‌شود. در روزهای یکشنبه و دوشنبه در نوار مرزی آذربایجان غربی بارش خفیف برف در برخی ساعات پیش‌بینی می‌شود و روز دوشنبه در برخی مناطق دامنه‌های زاگرس مرکزی بارش پراکنده باران رخ خواهد داد.

تشکیل کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا

براساس این گزارش، کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود. مدیرکل محیط‌زیست استان تهران با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر ادامه پایداری هوا و احتمال تشدید آلاینده‌ها در هوای تهران گفت: نشست کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا برای اتخاذ تصمیمات پیشگیرانه تشکیل می‌شود.

ناصر مهردادی درباره تشکیل کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران گفت: در 24 ساعت گذشته میزان غلظت آلاینده‌ها با قطر کمتر از 5/2 میکرون روی عدد 130 قرار داشت که نشان‌دهنده افزایش میزان غلظت آلاینده‌هاست.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم پایداری هوا در روزهای آینده و احتمال افزایش غلظت آلاینده‌ها، کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود تا بتوانیم اقدامات پیشگیرانه‌ای را برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا اتخاذ کنیم. همانطور که در هفته گذشته نیز قبل از تشدید آلودگی هوا این کمیته تشکیل شد و تصمیمات پیشگیرانه‌ای را اتخاذ کرد.

آلودگی فقط برای تهران نیست!

این در حالی است که کیفیت هوای کرج نیز برای همه گروه‌ها ناسالم است. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اعلام کرد وضعیت کیفی هوای این استان روز شنبه باز هم در شرایط ناسالم قرار گرفت و این وضعیت در کرج، مرکز استان ناسالم برای همه گروه‌هاست.

حسین محمدی با اشاره به اینکه این وضعیت در تمام شهرستان‌های استان وجود دارد، افزود: براساس اعلام ایستگاه‌های سنجش هوا، شاخص‌های کیفی هوا در شهرستان کرج 152 و ناسالم برای تمام گروه‌هاست.

وی اظهار داشت: همچنین شاخص‌های کیفی هوا در شهرستان‌های ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس به ترتیب 132، 110 و 118 است که در این شهرستان‌ها نیز وضعیت کیفی ناسالم برای گروه‌های حساس است.

وی گفت: با توجه به احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس و همچنین تشدید بیماری‌های قلبی و ریوی توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

آلوده‌ترین منطقه تهران

نخستین روز هفته در تهران با قرار گرفتن هوای پایتخت در شاخص ۱۲۸ و وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس آغاز شد، بر این اساس دیروز، سرخه‌حصار پاک‌ترین و یافت‌آباد آلوده‌ترین مناطق تهران هستند. کیفیت هوای شهر تهران دیروز با قرار گرفتن در شاخص 128 به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس رسید، بنابر اعلام مرکز کنترل هوای تهران کیفیت هوا برای بیماران قلبی و ریوی، سالمندان، کودکان و زنان باردار در وضعیت ناسالم قرار دارد. در حال حاضر پارک سرخه‌حصار با شاخص 41 پاک‌ترین و منطقه 18 تهران (یافت‌آباد، بلوار معلم؛ پارک قائم) با شاخص 166 آلوده‌ترین منطقه تهران هستند؛ عدد شاخص‌های ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون در شهر تهران به‌ترتیب آلودگی به ‌شرح جدول منتشر شده در گزارش است. بنابر تمهیدات اندیشیده شده از سوی مدیران، اگر شاخص عددی ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون بین 50 تا 100 باشند شرایط کیفیت هوا سالم است و شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس نیز به میانگین عددی 100 تا 150 تعلق می‌گیرد اما اگر اعداد از 150 تا 200 قرار گیرند به این شرایط کیفیت هوا وضعیت قرمز یا شرایط اضطرار گفته می‌شود و کیفیت هوا در این میانگین برای همه افراد ناسالم خواهد بود.

مدارس یکشنبه تعطیل شد

این در حالی است که در لحظات آخر تنظیم این گزارش، خبری به نقل از معاون عمران و برنامه‌ریزی استاندار تهران روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت که براساس آن معاون استاندار از تعطیلی دبستان‌ها، مراکز پیش‌دبستانی و مهدهای کودک استان تهران به غیر از فیروزکوه، دماوند و پردیس خبر داده بود.

حسن کریمی در پایان جلسه کمیته کاهش آلودگی هوا از تعطیلی مراکز پیش‌دبستانی، مهدهای کودک و دبستان‌های استان تهران در روز یکشنبه (امروز) خبر داد و عنوان کرد: تمام دبستان‌های استان تهران غیر از فیروزکوه، دماوند و پردیس تا روز دوشنبه تعطیل خواهد بود.

وی افزود: سایر تمهیدات لازم برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها طی 48 ساعت آینده انجام خواهد گرفت. براساس تصمیم کمیته اضطرار، فروش آرم طرح ترافیک روزانه امروز و فردا متوقف خواهد شد. از دیگر مصوبات این جلسه افزایش محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد تا 2 روز آینده در تهران بود.

ارسال نظر: