دولت با حمایت از تولید خودرو‌های کم‌کیفیت بیشتر‌ین سهم را در آلودگی هوا دارد/ هرچند معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است که توسعه ظرفیت معابر به ویژه در کلانشهرها، ترافیک‌زا است، اما ...

اولویت خودرو بر انسان در دولت دوستدار محیط‌ زیست

کدخبر: 2081725

با توجه به افزایش ۴۰ درصدی شماره‌گذاری خودروها در کشور و همچنین اعطای وام برای خرید خودرو‌های بی‌کیفیت مشخص می‌شود که نگاه دولت به مباحث ترافیکی نگاهی خودرومحور است، نه نگاه انسان محور.

به گزارش « نسیم آنلاین »، هرچند معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی معتقد است که توسعه ظرفیت معابر به ویژه در کلانشهرها، ترافیک‌زا است، اما تلاش شهرداری برای احداث معابر و بزرگراه‌های شهری در شرایطی صورت گرفته است که پایتخت با کمبود این معابر روبه‌رو بوده است. به گونه‌ای که با آبستن بودن پایتخت به حوادث احتمالی همچون زلزله وجود همین معابر جدید همچون شریان‌های اصلی یک پیکر امکان امداد‌رسانی را فراهم کرده است‌. اینکه گفته شود توسعه معابر در کلانشهرها ترافیک‌زا است به نوعی فرار رو به جلوی برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها است؛ چراکه دولت با حمایت از تولید خودرو‌های بی‌کیفیت و آلوده‌کننده نگاه خودرو محور به ترافیک دارد که همین نگاه و اجرای آن خود ترافیک‌زا است.

معضل آلودگی هوا و ترافیک و تبعات آن همچنان در دست دولت‌ها جا‌به‌جا می‌شود. بر این اساس دولت به عنوان متولی در توسعه زیر‌ساخت‌های شبکه‌های حمل و نقل عمومی خود را عقب کشیده است تا مشکلات در این بخش مضاعف شود و تبعات آن یعنی آلودگی هوا، مصرف سوخت بیشتر و تخریب محیط‌زیست دامن شهر و شهروندان را بگیرد.

مهرداد تقی‌زاده در جلسه بررسی پیشنهادهای معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای کاهش آلودگی هوا در تهران و کلانشهرهای ایران که در سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، گفت: متأسفانه گسترش نگرش غلط برای توسعه شهری توسط شهرداری‌ها در کشور منجر به نگرش غلط ترافیکی شده است به نحوی که نخستین ایده‌ای که برای رفع معضل ترافیک به ذهن متخصصان شهری در ایران می‌رسد، گسترش معابر همچون پل، بزرگراه و تونل، همچنین افزایش پارکینگ‌ها است، در حالی که توسعه ظرفیت معابر، راه حل چالش ترافیک نیست.

وی خاطر نشان کرد: امروز تمام کارشناسان توسعه شهری دنیا معتقد و متحد هستند که توسعه ظرفیت معابر به ویژه در کلانشهرها ترافیک‌زا است و به همین دلیل شما می‌بینید در حالی که تهران دارای ۵۰۰ کیلومتر بزرگراه است، همچنان خواستار افزایش این ظرفیت بزرگراهی هستیم؛ لندن تنها ۱۰۰ کیلومتر بزرگراه دارد.

اظهار نظر بیرون از گود

سخنان این مسئول درحالی بیان می‌شود که متأسفانه در کلانشهر‌ها به دلیل ناکارآمدی دولت در توسعه زیر‌ساخت‌ها شبکه‌های حمل ونقل عمومی راه برای استفاده از وسایل نقلیه شخصی و تک‌سرنشین فراهم شده است. نپرداختن سهم دولت در توسعه مترو از یکسو و کارشکنی بانک و خودرو‌سازان در جایگزینی خودرو‌های فرسوده و حتی وسایل نقلیه عمومی فرسوده سبب شده است تا کلانشهر‌ها در زیر‌طرح‌های مقطعی ترافیک با آلودگی و هدر رفت زمان دست و پنجه نرم کنند. وجود ترافیک‌های چند ده کیلو‌متری و کمبود وسایل نقلیه عمومی سبب شده است تا شهروندان قربانی کم‌کاری دستگاه‌های متولی و اجرایی شوند.

در حقیقت با وجود طرح جامع ترافیک، باز هم نواقص بسیاری در حوزه جابه‌جایی مسافران درون‌شهری وجود دارد که این امر نشان می‌دهد دولت تاکنون نتوانسته است به توسعه زیرساخت‌ها اهتمام ورزد. بسیاری از پروژه‌های شبکه حمل و نقل کشور همچون متروی کلانشهر‌ها به دلیل نبود بودجه با حرکت لاک‌پشتی در حال احداث هستند و این امر سبب شده است تا طرح‌های زیر‌ساختی بعضاً در ایستگاه نبود بودجه لازم متوقف شوند. با چنین وضعیتی شهرداری‌ها باید جور کم‌کاری و ناکارآمدی دستگاه‌های دولتی را در این زمینه با خود به یدک بکشند.

دولت و ترافیک خودرو محور

دولت با حمایت از تولید خودرو‌های کم کیفیت و آلوده کنند، بیشترین سهم را در آلودگی و آلایندگی هوا دارد. به گونه‌ای که در حال حاضر روزانه یک هزار خودرو در کشور شماره‌گذاری می‌شود و این خودرو‌ها به داخل معابر شهری وارد می‌شوند و علاوه بر اشغال سطح معابر، تبعات بسیاری را نیز بر شهر و شهروندان تحمیل می‌کنند. تهدید سلامتی و تشدید بیماری‌ها نتیجه این نوع نگاه و اقدام است.

با توجه به افزایش 40 درصدی شماره‌گذاری خودروها در کشور و همچنین اعطای وام برای خرید خودرو‌های بی‌کیفیت مشخص می‌شود که نگاه دولت به مباحث ترافیکی نگاهی خودرومحور است، نه نگاه انسان محور. بر این اساس توسعه معابر هم از توسعه خودرو محور تبعیت می‌کند. اینکه گفته می‌شود توسعه ظرفیت معابر ترافیک‌زا است، در واقع نتیجه نگاه دولت به مباحث ترافیکی است.

در حقیقت نبود ساز و کار مناسب سبب شده است تا فقط خودرو‌های بی‌کیفیت به معابر شهری و جاده‌ای افزوده شود که در این میان افزایش حوادث و سوانح جاده‌ای هزینه‌های بسیاری به دولت و مردم تحمیل می‌کند. این درحالی است که می‌توان با کیفیت‌سازی وسایل نقلیه از هدر‌رفت سرمایه‌های انسانی و مالی جلوگیری به عمل آورد.

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظر: