نکوداشت استاد سلیم مؤذن‌زاده در حوزه هنری برگزار می‌شود

کدخبر: 2081656

آیین نکوداشت استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی همزمان با چهلمین روز درگذشت این ذاکر فقید اهل‌بیت(ع) در حوزه هنری برگزار می‌شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، آیین پاسداشت زنده‌یاد استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی مداح اهل بیت(ع) دوشنبه ۲۰ دی ماه با عنوان «مرصع‌خوان خورشید» در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.

محسن مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی، در یادداشت کوتاهی به بهانه برگزاری این مراسم آورده است:

«بزرگداشت زنده‌یاد استاد سلیم موذن‌زاده اردبیلی، پاسداشت بی‌قراری روحی عاشق است در پیوستن به مبداء کل زیبایی‌ها و شکوفایی‌ها؛ پاسداشت جان‌های شایق و شکفته‌ای که در حماسه عاشورا جز زیبایی و جمال ندیده‌اند و هنر خویش را وقف روایت آن عشق ناب نموده‌اند. اکنون که «مرصع‌خوان خورشید» به ملاقات یار، بار یافته است، در یادبود آن نادره دوران با حضور هنرمندان و فرهیختگان، مجلس ذکری آراسته‌ایم تا کام جان به تجرع نوای «سلیم» تازه کنیم.»

سلیم موذن‌زاده اردبیلی در سال 1315 خورشیدی در محله تازه شهر اردبیل چشم بر جهان گشود. صدای خوب در خانواده وی موروثی بوده و شیخ فرج اردبیلی پدر بزرگ، شیخ کریم پدر استاد سلیم و تمام برادرانش به نام های شادروانان نعیم، رحیم و داوود موذن زاده اردبیلی از صدای بسیار خوب برخوردار بوده اند که همه آنان از این نعمت الهی در راه ترویج مکتب اهل بیت (ع) به خصوص مناقب و مصائب چهارده معصوم (ع) و عزاداری های محرم بهره جسته اند.

مرحوم سلیم موذن زاده اردبیلی که بیش از 60 سال از عمر خویش را صرف اجرای برنامه های نوحه‌خوانی و مداحی کرده بود. از او حدود دو هزار و 500 عنوان نوار کاست و سی دی مربوط به برنامه‌های عزاداری و نوحه‌خوانی موجود هست.

مرحوم موذن‌زاده می گفت که حنجره اش وقف حضرت سیدالشهداء (ع) است و درست نیست که از آن برای موارد دیگر استفاده کند.

اعجاب و توانایی بی وصف در اجرای برنامه های گوناگون مداحی، نوحه‌خوانی، مولودخوانی، اذان و قرائت قرآن مجید از دوران نوجوانی وی را در ردیف یکی از مطرح ترین افراد در این رشته ها قرار داده است.

آن مرحوم به طور متوسط روزانه پنج ساعت از عمر خود را صرف مداحی کرده و بیش از دو هزار عنوان نوار کاست مربوط به برنامه های او از زمان پیدایش ضبط صوت تاکنون به زبان های عربی، فارسی و آذری موجود است.

سلیم موذن‌زاده با معرفی خود به عنوان نوکر پیر آستان مقدس اهل بیت(ع) می‌گوید: حنجره من یک موهبت الهی و وقف سیدالشهدا(ع) است و استفاده از آن در زمینه های غیر از این صحیح نیست.»

بر اساس این گزارش، استاد سلیم مؤذن‌زاده اردبیلی دوم آذرماه گذشته در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.

ارسال نظر: