اعتراض شدید ۱۲۰ تشکل دانشجویی به تلاش برخی نمایندگان برای حذف مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران

کدخبر: 2081257

۱۲۰ تشکل دانشجویی با انتشار نامه ای خطاب به نمایندگان مجلس ضمن اعلام حمایت از تصویب ماده ۳۵ برنامه ششم توسعه مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران، نسبت به تبعات خطرناک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی هر گونه تغییر در متن این ماده هشدار دادند.

به گزارش « نسیم آنلاین » 120 تشکل دانشجویی با انتشار نامه ای مشترک خطاب به نمایندگان مجلس ضمن تشکر از تصویب ماده 35 برنامه ششم توسعه مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران، نسبت به تبعات خطرناک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تحرکات برخی از نمایندگان مجلس برای ایجاد هر گونه تغییری در متن این ماده هشدار دادند و اعلام کردند: تشکل های دانشجویی با توجه به اهمیت حیاتی این مصوبه در مقابله با مفاسد اقتصادی و همینطور حراست از اعتماد مردم به نظام اسلامی، هرگونه تلاش برای تغییر این ماده را به عنوان دومین تعدی جریان مخالف شفافیت و حامی مدیران نجومی بگیر به مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران می داند و نسبت به آن، به طور جدی اعتراض خواهد کرد.

متن کامل این بیانیه و تشکل های امضا کننده آن در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم

همانطور که مستحضرید، هفته قبل و در جریان رسیدگی به مواد برنامه ششم توسعه، ماده 35 این برنامه مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران به تصویب نمایندگان رسید و دولت مکلف شد ظرف یک سال نسبت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداخت­ها به مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه های اجرایی را فراهم نماید، به نحوی که امکان دسترسی به اطلاعات این سامانه برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود. در واقع، تصویب این ماده قانونی که جزو اقدامات هوشمندانه و قابل تقدیر مجلس دهم محسوب می شود، ثمره فشار افکار عمومی و همین­طور تاکیدات مقام معظم رهبری در قضیه حقوق های نجومی بوده و مجلس در تصویب این ماده قانونی در واقع مجرای تحقق این خواست مردمی بوده است.

اما خبرها حاکی از آن است که متاسفانه تعدادی از نمایندگان مجلس به دنبال جمع آوری امضا از سایر نمایندگان و مذاکره با هیئت رئیسه مجلس برای تغییر این مصوبه مجلس قبل از ارسال آن به شورای نگهبان با هدف محدود کردن دسترسی مردم به اطلاعات مربوط به حقوق مدیران هستند. درباره این موضوع، نکاتی به عرض می­رسد:

  1. بررسی مجدد موضوعی که یکبار در صحن علنی مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته است، اقدامی کم سابقه و محل تامل است و منطقی بود که نمایندگان مخالف این مصوبه، صبر می کردند تا نظر شورای نگهبان درباره آن مشخص شود و سپس مطابق با سازوکارهای مشخص شده در قانون اساسی، برای اصلاح این مصوبه مطابق با دیدگاه خود اقدام کنند. در واقع، این موضوع جزو انتظارات حداقلی مردم و تشکل های دانشجویی از خانه ملت است که نمایندگان مجلس حافظ رای خود و جایگاه مجلس باشند و اجازه ندهند تا رای آنها به بهانه های بی اساس یا مصلحت سنجی مورد خدشه قرار گیرد و باطل شود.
  2. مهمترین استدلال نمایندگان موافق بررسی مجدد ماده 35 برنامه ششم توسعه، این موضوع است که بهتر است در این ماده صرفا به اعلام عمومی دریافتی‌های مدیران اکتفا شود و این موضوع شامل کلیه کارکنان نشود زیرا این موضوع ممکن است در شهرستان ها موجب ریخته شدن آبروی بعضی کارمندان دولتی نزد خانواده و اطرافیانشان بشود. این در حالی است که:

اولا: بسیاری از افرادی که حقوق های نجومی گرفته اند، لزوما سمت مدیریتی نداشته اند. برای مثال پزشکانی که درآمدهای نجومی از فعالیت در مراکز درمانی دولتی دارند و یا افرادی که از نهادهای مختلف برای عضویت در هیات مدیره های شرکت های دولتی و خصولتی، صندوق ها، بانکها و بیمه ها مامور می شوند.

ثانیا: درصورت حذف مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای کارکنان، بسیاری از نجومی بگیران با توسل به انواع راه ها، ابلاغ و حکم کارمندی و یا مشاور می گیرند و در همان جایگاه های قبلی و با همان حقوق ها ادامه کار خواهند داد. درواقع، لفظ «کارکنان» تبدیل به یک حاشیه امن برای این افراد خواهد شد. همچنین در این حالت، تعریف دقیق مدیران به مسئله ای پیچیده و مورد مناقشه تبدیل خواهد شد و کارآیی این قانون را به شدت کاهش می دهد.

بنابراین حذف کارکنان از مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای، صرفا ترفندی برای اقناع افکار عمومی و بخصوص نمایندگان مجلس برای لزوم ایجاد تغییر در ماده 35 برنامه ششم توسعه و بسترسازی برای تغییرات احتمالی سایر بخش های این ماده مخصوصا لزوم در دسترس بودن اطلاعات حقوق و مزایای مدیران برای عموم مردم با حذف عبارت «و عموم مردم» از این ماده، ارزیابی می شود.

با توجه به نکات فوق، تشکل های دانشجویی نسبت به ایجاد هرگونه تغییر در متن ماده 35 برنامه ششم توسعه خوش بین نیست و به نمایندگان مجلس نسبت به تبعات خطرناک سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این اقدام، هشدار می دهد. بخصوص آنکه این دفعه اولی نیست که مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران مورد تهاجم قرار می گیرد و همین چند هفته قبل بود که متن این مصوبه و تاکید آن بر لزوم شفافیت اطلاعات حقوق و مزایای مدیران برای عموم مردم، در مسیر کمیسیون تلفیق تا صحن علنی مجلس مورد تعدی قرار گرفت و عبارت کلیدی "و عموم مردم" از مصوبه این کمیسیون حذف شد. بنابراین هیچ اتفاق عجیب دیگری در مسیر تصویب و اجرای این راهبرد هوشمندانه ماده 35 برنامه ششم توسعه خارج از تصور نیست .

علاوه بر این، تشکل های دانشجویی وظیفه خود می دانند که به نمایندگان مردم در خانه ملت هشدار دهند که در صورت عدم برخورد جدی قوای سه گانه در زمینه حقوق های نجومی، صدمه جدی وارد شده به اعتماد مردم جبران نخواهد شد و تاکید کنند که اقداماتی مانند تصویب ماده 35 برنامه ششم توسعه مبنی بر اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران با ایجاد دسترسی مردم به اطلاعات سامانه ثبت حقوق و مزایا، فرصتی بزرگ برای آغاز مبارزه جدی با فساد و چپاول بیت المال و تقویت اعتماد عمومی و البته یک قدم کوتاه در این مسیر بلند است. شفافیت عرصه های بسیار دیگری دارد که باید به سرعت به مرحله اجرا در بیایند.در واقع مطالبات بسیار جدیتری در این مسیر وجود دارد که شایسته است نمایندگان مجلس به جای تضعیف همین ماده قانون حداقلی، به فکر اقدام در راستای مطالبات بعدی باشند.

به علاوه، حداقل انتظار از مجلس این است که علاوه بر مکلف کردن دولت به راه اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا و فراهم سازی دسترسی مردم به اطلاعات این سامانه، زمینه لازم برای برخورد با متخلفینی که تاکنون به صورت نامشروع و غیرقانونی حقوق های چند ده میلیونی گرفته اند و همچنین با مسئولین بالاتری که پای دریافت این حقوقها را امضا کرده و یا از این تخلفات چشم پوشی کرده اند، فراهم گردد. در واقع، سوال مهمی که ذهن دانشجویان و عموم مردم را به خود مشغول کرده، این موضوع است که طبق کدام قاعده‌ی عقلی یا حقوقی، متجاوزین به بیت المال، صرفا با بازگردادن مال حرام از مجازات معاف میشوند؟ و اگر این مالها (حقوق های نجومی) نامشروع نیست، چرا برگردانده شده است؟ نمایندگان مجلس باید دولت و قوه قضاییه را برای پیگیری جدی تر این موضوع بسیار مهم، تحت فشار قرار دهند.

در پایان تشکل های دانشجویی بار دیگر تاکید می کنند که به صورت مداوم و دقیق مشغول رصد و پیگیری اخبار و اتفاقات پیرامون ماده 35 برنامه ششم توسعه است و با استناد به مقدمات ذکر شده و اهمیت حیاتی این مصوبه در مقابله با مفاسد اقتصادی و همینطور حراست از اعتماد مردم به نظام اسلامی، هرگونه تلاش برای تغییر این ماده را به عنوان دومین تعدی جریان مخالف شفافیت و حامی مدیران نجومی بگیر به مصوبه اعلام عمومی حقوق و مزایای مدیران می داند و نسبت به آن، به طور جدی اعتراض خواهد کرد.

والسلام علیکم

اسامی تشکل‌های امضا کننده بیانیه:

  1. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
  2. بسیج دانشجویی دانشگاه شریف
  3. بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)
  4. بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر
  5. بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی
  6. بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
  7. بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی
  8. بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
  9. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه عضو دفتر تحکیم وحدت
  10. بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان
  11. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان
  12. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر عضو دفتر تحکیم وحدت
  13. انجمن اسلامی دانشجویان (۱۳۴٨) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(ره) تهران
  14. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی(ره) تهران
  15. مجمع دانشجویان عدالتخواه (آرمان) دانشگاه تهران
  16. انجمن اسلامی دانشجویان پردیس فارابی دانشگاه تهران(١٣۶٣)
  17. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه ارومیه
  18. بسیج دانشجویی دانشگاه اراک
  19. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اراک
  20. بسیج دانشجویی دانشگاه یزد
  21. مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فرهنگیان یزد
  22. مجمع دانشجومعلمان عدالتخواه کرمان
  23. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی قم
  24. بسیج دانشجویی دانشگاه زابل
  25. بسیج دانشجویی دانشگاه کردستان
  26. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم
  27. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
  28. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهرکرد
  29. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد گرگان
  30. بسیج دانشجویی دانشگاه بجنورد
  31. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کرج
  32. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی البرز
  33. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد قم
  34. بسیج دانشجویی دانشگاه نوشیروانی بابل
  35. بسیج دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی
  36. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
  37. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل
  38. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اردبیل
  39. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی خراسان شمالی
  40. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
  41. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور مرکز بجنورد
  42. بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین
  43. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد کردستان
  44. بسیج دانشجویی علوم پزشکی کردستان
  45. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ایلام
  46. بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز
  47. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  48. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اهواز
  49. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان
  50. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد ارومیه عضو دفتر تحکیم وحدت
  51. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بیرجند عضو دفتر تحکیم وحدت
  52. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ارومیه
  53. بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی ارومیه
  54. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد پرند عضو دفتر تحکیم وحدت
  55. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عضو دفتر تحکیم وحدت
  56. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
  57. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان
  58. دبیر انجمن اسلامی دانشجویان 1358 دانشگاه سیستان و بلوچستان
  59. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  60. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  61. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد
  62. بسیج دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی جهاد دانشگاهی بجنورد
  63. بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین
  64. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اصفهان
  65. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان عضو دفتر تحکیم وحدت
  66. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شهرکرد
  67. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
  68. بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شهرکرد
  69. بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شهرکرد
  70. بسیج دانشجویی دانشکده فنی پسران شهرکرد
  71. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
  72. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد شهرکرد
  73. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی ره عضو دفتر تحکیم وحدت
  74. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عضو دفتر تحکیم وحدت
  75. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زابل
  76. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ارومیه
  77. دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
  78. انجمن اسلامی دانشجویان عدالتخواه (آرمان) دانشگاه حکیم سبزواری
  79. مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه فناوری نوین قوچان
  80. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل بیرجند
  81. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا عضو دفتر تحکیم وحدت
  82. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم(واحد خواهران)
  83. بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان
  84. آرمان دانشگاه آزاد شیراز
  85. مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
  86. جامعه اسلامی بوعلی
  87. قرارگاه دانشجویی شهید همدانی
  88. قرارگاه دانشجویی شهید احمدی روشن
  89. بسیج دانشگاه ازاد همدان
  90. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
  91. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان
  92. بسیج دانشجوئی دانشگاه تبریز
  93. بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان
  94. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی لرستان
  95. کانون عدالتخواه قسط دانشگاه شاهرود
  96. بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد
  97. انجمن مستقل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی
  98. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت عضو دفتر تحکیم وحدت
  99. بسیج دانشجویی دانشگاه قم
  100. بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام
  101. مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه کاشان
  102. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه کاشان
  103. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان
  104. بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند
  105. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ازاد همدان
  106. انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه اراک
  107. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه مراغه
  108. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه سهند
  109. بسیج دانشجویی دانشگاه گلستان
  110. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
  111. بسیج دانشجویی دانشگاه کاشان
  112. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان
  113. بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان
  114. مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه یاسوج
  115. مجمع دانشجویی عدالتخواه دانشگاه فسا
  116. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
  117. بسیج دانشگاه مازندران
  118. جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه ایلام
  119. بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی
  120. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی(ره) تهران (دفتر تحکیم وحدت)
ارسال نظر: