وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد

تشکیل کارگروه برای ایجاد مراکز پیش‌دبستانی در مناطق ۲ زبانه/ توزیع کتب درسی به صورت تلفیقی انجام شود

کدخبر: 2081221

وزیر آموزش و پرورش گفت: وجود دانش‌آموزان دو زبانه در برخی مناطق محروم، ضرورت ایجاد مراکز پیش‌دبستانی در این مناطق را مضاعف می کند که در این باره کارگروهی برای بررسی و پیگیری موضوع تشکیل شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در هجدهمین جلسه هیأت امنای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد با اشاره به بازدید اخیر از مناطق محروم دو زبانه کشور، اظهار داشت: وجود دانش‌آموزان دو زبانه در برخی مناطق محروم، ضرورت ایجاد مراکز پیش‌دبستانی در این مناطق را مضاعف می کند که در این باره کارگروهی برای بررسی و پیگیری موضوع تشکیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به الکترونیکی شدن محتوای آموزشی گفت: هر چند انتشار محتوای کتب درسی به صورت الکترونیکی علاوه بر سرعت در فرآیند تعلیم و تربیت، ما را به تحقق عدالت آموزشی نزدیک‌تر می‌کند اما در این خصوص باید به صورت تلفیقی عمل کنیم و توزیع کتب درسی از طریق کتابفروشی‌ها نیز ادامه یابد.

وی افزود: تغییر سیاست تألیف کتب درسی از تک تألیفی به چند تألیفی، نیازمند تدوین ‌آیین‌نامه و شیوه نامه‌ای است که در دستور کار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی قرار دارد.

احمدی دانش آشتیانی با اشاره به دشواری‌های اعزام معلم زن به مناطق دور افتاده و صعب‌العبور کشور تصریح کرد: در بررسی های به عمل آمده، به دلیل فرهنگ غالب بر بعضی از روستاهای محروم، والدین از تحصیل فرزندان دختر خود در کلاس‌‌هایی که معلم مرد وجود دارد، جلوگیری می‌کنند و این امر باعث ترک تحصیل برخی از دختران دانش‌آموز شده است.

وی خاطر نشان کرد: سلطه آموزش بر پرورش، نظام تعلیم و تربیت کشور را با مشکل روبه‌رو ساخته و دروسی مانند ادبیات، انشاء، املاء، جغرافیا، تاریخ و علوم اجتماعی کمتر مورد توجه دانش‌آموزان واقع شده است، زیرا محتوای آزمون‌هایی که برای ورود دانش‌آموزان به مدارس استعدادهای درخشان و نمونه برگزار می‌شود، اغلب تکیه اش بر دروس پایه است.

وی با اشاره به ورود کتاب‌های کمک درسی به دوره ابتدایی و اعتراض برخی از والدین به ارزشیابی توصیفی به دلیل برگزاری آزمون‌های مختلف ادامه داد: وقتی دانش‌آموز برای یک آزمون باید چندین کتاب را مطالعه کند، مسلما زمانی برای مطالعه کتب غیردرسی نخواهد داشت و این امر به تضعیف فرهنگ مطالعه می‌انجامد.

* گفتمان‌سازی « مدرسه محوری» با همکاری معلمان، رسانه‌ها و تشکل‌های فرهنگی میسر می‌شود

احمدی دانش آشتیانی در دیدار با اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران نیز که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، با اشاره به گستردگی برنامه‌های آموزش و پرورش اظهار داشت: همواره سعی کرده‌ام با تشکل‌های فرهنگیان جلسات هم‌اندیشی داشته باشم و از این جهت آمادگی پذیرش هرگونه نقد یا پیشنهادی را دارم.

وی با بیان اینکه «مدرسه محوری» در برنامه‌های آموزش و پرورش شعاری نیست، تصریح کرد: تفویض اختیارات بیشتر به مدیران مدرسه و تحقق «مدرسه محوری» به برخی تغییرات ساختاری و نگرشی در رویکردهای مدیران نیاز است که این امر فرآیندی زمان‌بر است.

وزیر آموزش و پرورش، وظیفه «حوزه ستادی» را سیاست‌گذاری توصیف کرد و افزود: اولین گام برای تحقق «مدرسه محوری»، واگذاری بخشی از اختیارات ستاد به استان‌ها و به دنبال آن واگذاری اختیارات از استان‌ها به مناطق و مدارس است که در این راستا کمیته‌ای در حوزه ستادی تشکیل شده که ضرورت ارسال بخشنامه‌ها به استان ها و مناطق را مورد بررسی قرار می‌دهد تا از تعدد ارسال بخشنامه‌های غیرضروری جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه مدیران مدارس باید «رهبران آموزشی» باشند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که مدیران مدارس در نقش کارمندان اداری وظیفه پاسخ‌دهی به بخشنامه‌ها را داشته باشند، فرآیند یاددهی ـ یادگیری در مدارس به کندی انجام می‌شود.

احمدی دانش آشتیانی ادامه داد: اصل تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق می افتد و مدیر مدرسه در این راستا نقش ویژه‌ای دارد، به همین دلیل باید برای ارتقای سطح دانش و انگیزش مدیران مدارس برنامه‌هایی را تدارک ببینیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمرکز در ساختار اداری، خلاقیت را از بین می‌برد، عنوان کرد: تمرکززدایی یکی از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در این زمینه است که نیاز به بستر لازم برای تغییر نگرش مدیران دارد که این موضوع فرآیندی زمان‌بر است.

احمدی دانش آشتیانی به نقش رسانه‌ها در تبیین و تغییر نگرش اولیا و دانش‌آموزان نسبت به برنامه‌های آموزش و پرورش به ویژه «مدرسه محوری» اشاره کرد و گفت: اگر معلم، دانش‌آموز و اولیای دانش آموز نسبت به مدرسه تعلق خاطر داشته باشند، همین ویژگی موجب هویت مستقل خواهد شد و در این قالب فرآیند یاددهی ـ یادگیری با کیفیت مطلوبی صورت خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: در فرآیند گفتمان‌سازی برنامه‌های آموزش و پرورش به ویژه «مدرسه محوری» نزد خانواده‌ها و دانش‌آموزان باید از ظرفیت رسانه‌ها، تشکل‌های معلمی، صاحب نظران تعلیم و تربیت و معلمان اهل قلم استفاده کرد، در این صورت است که گفتمان آموزش و پرورش تبدیل به مسئله ملی می‌شود و می‌توان با کمک همه بخش‌های آموزش و پرورش، به ارتقای کیفیت دست یافت.

وزیر آموزش و پرورش به محدودیت‌های نیروی انسانی در آموزش و پرورش پرداخت و گفت: اعتقادم این است که موضوعات مربوط به نیروی انسانی اعم از جذب، آموزش‌های ضمن خدمت و دیگر موارد باید با ایجاد ساختار مناسب و هدف‌مند در «سازمان نظام معلمی» پیگیری شود و در این زمینه تشکل‌های معلمی، می توانند موثر باشند.

ارسال نظر: