واکنش رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی به سخنان روحانی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

برای رئیس جمهور ایران خوب نیست تنها راه اشتغالزایی را سرمایه خارجی بداند!/ دستگاه تحلیلی آقای روحانی لیبرال است/ افزایش صادرات نفت هنر نیست!

کدخبر: 2081009

مهدی زریباف گفت: افزایش صادرات نفت که هنر نیست. دستگاه تحلیلی آقای روحانی لیبرال است، آقای روحانی توضیح نداد که چرا سرمایه داخلی جذب اقتصاد کشور نمی شود.

مهدی زریباف رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی در گفتگو با «نسیم آنلاین» در خصوص اظهارات شب گذشته رئیس جمهور در رسانه ملی اظهار کرد: این فرم گزارش دادن رئیس جمهور درست نیست. وی خطاب به رئیس جمهور گفت: وقتی با استناد به یک آمار کلی گزارشی میدهید، همیشه پیروز از میدان خارج می‌شوید چون فقط "بخشی" از آمار را مطرح می‌کنید که در مجموع این تحلیل شما موفق بیرون خواهد آمد. وی با بیان این مطلب که " می‌توان این آمار را طور دیگری دید و چهره منفی از آن خارج کرد" به «نسیم آنلاین» گفت: این شیوه ارائه گزارش این ذهنیت را به مخاطب می‌دهد که زمان دولت قبل و یا زمانی که هنوز برجامی وجود نداشت همه چیز سیاه و بد بود و با یک مملکت مفلوک و بی بضاعت رو به رو بودیم که یکباره بعد از برجام درهای رحمت الهی باز شد. رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی بیان کرد: به این حرفهای ایشان خیلی نقد وارد است، زیرا ایشان یک بهشت را به عنوان پسابرجام معرفی می‌کند. آقای روحانی وارد کردن کیک زرد را موفقیت می داند در حالی که ما قبلا آن را تولید می کردیم. زریباف عنوان کرد: این درست نیست که وقتی فقط چند سانتریفیوژ می چرخد ادعا کنیم همه سانتریفیوژها می چرخد و یا این که چهار کارخانه هم راه افتاد ادعا کنیم همه کارخانه‌ها در حال فعالیت هستند. اظهارات آقای روحانی سو استفاده از جمله هم سانتریفیوژها می چرخد و چرخ زندگی مردم است، او برای اینکه نشان دهد عملکرد خوبی دارد این حرفها را میزند!

وی با اشاره به صحبتهای رئیس جمهور درباره برجام نیز گفت: این که در برجام اصلا روی این مسئله بحث نکنیم که نظام چه هزینه‌های را پرداخت کرد بی انصافی است. نظام چند ده میلیارد دلار ضرر داد که صادرات نفت ما از یک میلیون به دو میلیون برسد. این در حالی است که در یکسالگی برجام، درآمد فروش نفت قابل وصول نیست و اساسا این موضوع ضد اقتصاد مقاومتی است.

رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی گفت: افزایش صادرات نفت که هنر نیست. مشکل دستگاه تحلیلی آقای روحانی است. دستگاه تحلیلی دولت یازدهم لیبرال است، بنابراین وقتی روی تولید بحث می کند، می گوید که باید انباشت سرمایه رخ دهد. ایشان در دوران فعالیتش هیچ کار اساسی برای حل مشکلات اقتصادی ما انجام نداده است. همه کارهای ایشان رو بنایی است.

زریباف خاطرنشان کرد: جناب رئیس جمهور معیار پیشرفت را صرفا شاخصهای بیرونی می‌داند، این برای رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران اصلا خوب نیست. این خوب نیست که راه ایجاد اشتغال را تاکید روی سرمایه گذاری خارجی بداند. ایشان هیچ توضیحی نمی‌دهند که چرا سرمایه داخلی جذب اقتصاد کشور نمی شود.

وی تصریح کرد: ایشان نمی گویند که بانکها چه فقر و فلاکتی برای مردم ایجاد کرده اند. این نشان می دهد که آقای روحانی به مسائل اقتصادی دید عمیقی ندارد، حتی اگر اسم آن را عوام فریبی نگذاریم. ایشان در بحث برجام خیلی غیر منصفانه عمل می‌کند. آقای روحانی طوری در مقابل منتقدان برجام صحبت می‌کند که انگار مالک برجام است.

رئیس مرکز مطالعات مبانی و مدل‌های اقتصاد بومی بیان کرد: ایشان مدام مخالفین برجام را با رژیم صهیونیستی هم تراز می کند، اینها خیلی حرکات زننده ای است زیرا هرکس که حرف حقی هم می زند، آن را در خط صهونیستی می داند. متاسفانه این تبدیل به رویه‌ای شده که همه رئیس جمهورها با ارائه این گونه گزارش‌ها سعی می‌کنند که از عملکردشان دفاع کنند.

ارسال نظر: