واکنش وزارت نفت به گزارش «نسیم آنلاین»

وزارت نفت: با وزارت نیرو هیچ اختلافی نداریم

کدخبر: 2080970

وزارت نفت و نیرو بعنوان تامین کنندگان پایدار انرژی کشور نه تنها هیچگاه درمقابل هم قرار نگرفتند بلکه همیشه در کنار هم برای تامین پایدار انرژی تلاش کرده و می کنند.

به گزارش « نسیم آنلاین » «زنگنه به دلیل اختلاف با چیت چیان گاز را مفت و مجانی فروخت» پیش از توضیح درباره درستی یا نادرستی این گزارش با این تیتر که هفتم دیماه در یکی از خبرگزاری‌های کشور منتشر شد باید گفت بحث وزارتخانه های نفت و نیرو نیست؛ بحث منافع ملی کشور است و بر خلاف بسیاری از رسانه ها که سعی دارند این دو وزارتخانه مهم و تامین کننده انرژی را مقابل هم قرار دهند، تلاش این دو وزارتخانه عرضه مطمئن و با ثبات انرژی در کشور است.

دربخشی از این گزارش آمده است «در حالی که استفاده از گاز برای تولید برق و صادرات آن ارزش افزوده بیشتری نسبت به صادرات مستقیم گاز برای کشور دارد، اختلاف وزارت نفت و نیرو برای تخصیص درآمدهای حاصل از صادرات برق منع توسعه این مهم شده است.»

باید گفت، درحال حاضرهرمترمکعب گازحدود 45 سنت صادر می شود، در حالی که هرمترمکعب گاز به 5،8 کیلووات ساعت برق تبدیل می شود و در این شرایط به جای درآمد 45 سنت، این گاز به قیمت 20 سنت به بخش برق داده می شود.ضمن آنکه در سال‌های اخیر 3 میلیارد و 500 میلیون دلار گاز و فرآورده نفتی در نیروگاه‌ها مصرف و تبدیل به برق شده که درآمد صادرات برق ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

چنانچه هر کیلووات ساعت برق صادراتی در حدود هشت سنت ـ دلار قیمت‌گذاری شود، با توجه به سناریو وزارت نیرو (صادرات از طریق شبکه انتقال) به ازای هر متر مکعب گاز 24 سنت توان صادراتی ایجاد می شود در صورتی که در سناریو وزارت نفت حدود 40 سنت - دلار توان صادراتی ایجاد می شود.

البته گفتنی است وزارت نفت برنامه ای برای صادرات برق ندارد بلکه هدفش استفاده بهینه از انرژی گاز است و از آنجا که به اذعان کارشناسان انرژی، راندمان نیروگاه‌های ایران پایین است وزارت نفت سعی دارد از نیروگاه‌های که دارای راندمان بالای هستند که هم اکنون در دنیا این ارقام از 50 درصد فراتر رفته است، حمایت کند و تمام مسئولیتهای مربوط به سرمایه گذاری برای تبدیل گاز به برق با راندمان حرارتی مورد توافق، کسب مجوزهای لازم برای احداث نیروگاه، تاسیسات لازم برای انتقال و صادرات برق، بازاریابی برق تولیدی در کشور هدف و نیز مسئولیت تامین منابع مالی برای احداث نیروگاه اعم از بخش فاینانس و نیز آورده نقدی، بر عهده سرمایه گذار است.

میزان گاز تحویلی به بخش خصوصی هم به ظرفیت نیروگاه‌های احداثی بستگی دارد و هر نیروگاه 1000 مگاواتی، در حدود پنج میلیون مترمکعب در روز ظرفیت دریافت گاز دارد.

همان طور که به روشنی پیداست، وزارت نفت در این طرح تنها در نقش فروشنده گاز است و همه وظایف مطالعه و ساخت و ساز نیروگاه و خطوط انتقال به عهده سرمایه گذاران خواهد بود، بنابراین موضوع تداخل وظایف در این میان به هیچ وجه مطرح نیست.

مدیران وزارت نفت بیش و پیش از هر کسی به این نکته آگاهند که وظیفه ای برای تاسیس نیروگاه و تولید و صادرات برق ندارند، اما قدرمسلم بر این نکته نیز واقفند که این وزارتخانه طبق ماموریتی که دارد همواره باید منابع و ذخایر نفت و گاز کشور را با کمترین هزینه تولید کند و با بالاترین میزان ارزش افزوده بفروشد و منابع حاصل از آن را تمام و کمال به خزانه کل کشور واریز کند. اینجاست که منطق اقتصادی و منافع ملی به هم گره می خورد تا نفع اصلی به بیت المال برسد. بنابراین بر خلاف تحلیل و شانتاژهایی که می شود، وزارت نفت در این زمینه به طور کامل بر اساس وظایف خود عمل می کند.

و البته وزارت نیرو نیز در این سالها تمام تلاشش را برای افزایش راندمان نیروگاهها انجام داده است و تا رسیدن به نقطه مطلوب جهانی فاصله چندانی ندارد بنابراین تا رسیدن به این مرحله پر واضح و مبرهن است که ارزش افزوده صادرات گاز از صادرات گاز بیشتر است.

و البته بازهم تاکید می شود که وزارت نفت و نیرو بعنوان تامین کنندگان پایدار انرژی کشور نه تنها هیچگاه درمقابل هم قرار نگرفتند بلکه همیشه در کنار هم برای تامین پایدار انرژی تلاش کرده و می کنند، این روزها و در ماه‌های پایانی دولت عده ای سعی دارند تا وزرای دولت را در مقابل هم قراردهند اما باید گفت سرلوحه تلاش دولتمردان تلاش برای تحقق سیاستهایی است که در اسناد کلان کشور تدوین و از سوی نهادهای عالی نظام برای اجرا ابلاغ شده است.

ارسال نظر: