گزارش «نسیم آنلاین»: دلار در کمتر از یکماه از ۳۶۰۰ به ۴۱۵۰ تومان رسید!

معاون ارزی بانک مرکزی کجاست، پیدایش کنید!

کدخبر: 2080648

جای خالی یکی از مسئولان که می تواند نقش مهمی در ایجاد آرامش و ثبات در بازار را ایجاد کند، بیش از پیش احساس می شود. این فرد کسی نیست جز غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی که گفته می‌شود در آستانه بازنشستگی هم قرار دارد.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: غلامعلی کامیاب کجاست؟ آیا کسی از معاون ارزی بانک مرکزی دولت یازدهم خبر دارد؟ این روزها که قیمت دلار به بالاترین حد خودش رسیده و از رکورد 4150 تومان هم عبور کرده است، خبری از معاون ارزی آقای سیف نیست!

در این بین جای خالی یکی از مسئولانی که می تواند نقش مهمی در ایجاد آرامش و ثبات در بازار ایجاد کند، بیش از پیش احساس می شود. این فرد کسی نیست جز غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی. معاون کهنه کار سیف در طول سالهای اخیر عموما در خصوص اتفاقات ارزی کشور هیچ صحبتی را به زبان نیاورده و حتی در ماجرای دستبرد 2.5 میلیاردی به دارایی‌های ایران توسط دولت آمریکا هم ترجیح داد که سکوت کند! او حتی درباره وعده چند باره رئیس کل بانک مرکزی در خصوص یکسان سازی نرخ ارز هم هیچ اظهار نظری نکرده است.

کامیاب از مدیران قدیمی بانکی به شمار می‌رود که در دولتهای سازندگی و اصلاحات به عنوان مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی فعالیت می‌کرده و البته نقش مهمی هم در دو اقدام این دولتها در یکسان سازی نرخ ارز در اوایل دهه‌های 70 و 80 داشته است.

یکسان سازی‌هایی که هر دو با شکست رو به شد و به عقیده تحلیلگران اقتصادی، بی‌برنامگی مدیران بانک مرکزی نقش کلیدی را در این شکست‌ها ایفا می‌کرده است.

کامیاب بعدها در مصاحبه‌ای از یکسان سازی نرخ ارز در دولت سازندگی تبری می‌جوید، این در حالی که خودش به عنوان یکی از مجریان اصلی این طرح شکست خورده به شمار می‌رود.

معاون ارزی سیف در سال 92 و در بدو ورود به بانک مرکزی در مصاحبه‌ای با نشریه پژوهشکده بانک مرکزی سالهای اول دهه 70 را اینگونه روایت می کند که "در سال 1371 در مورد یکسان‌سازی نرخ ارز تصمیم گرفته شد و سال 1372 اجرا شد. به نظرم مطالعه کافی صورت نگرفته بود. شرایط لازم مهیا نشده بود و مهم‌تر از آن نه فقط ذخایر کافی نداشتیم، بلکه بحران پرداخت‌های تعهدات کوتاه‌مدت ارزی نیز ایجاد شده بود. به‌هرحال، در قانون بودجه سال 1372 کشور، بودجه ارزی حذف شد. به منظور کنترل بازار، فروش ارز در بانک‌ها به متقاضیان آغاز شد. هنگامی که بحث پنج هزار دلار پیش آمد، این سیاست هم مورد قبول بانک مرکزی نبود. لیکن فروش پنج هزار دلار تصویب شده بود. اول بانک مرکزی پنج هزار دلار می‌داد که بعداً به سه هزار دلار کاهش یافت، زیرا به بانک فشار می‌آمد.

با مسئولان بانک مرکزی مرتب برخورد می‌شد، لیکن بانک مرکزی هم نمی‌توانست بیش از این ارز تأمین کند. در شعب بانک‌ها، صف خرید ارز ایجاد شد و ادامه پیدا کرد. خرید ارز از بانک، برای برخی شغل شده بود. به نحوی که نیازمندان واقعی ارز به زحمت موفق به خرید آن می‌شدند. یکی از مدیران بخش ارزی بانک مرکزی که برای بازدید از شعبه‌ای رفته بود و هیکل کوچکی داشت، به هنگام ورود به شعبه، یک نفر با یک دست یقه ایشان را گرفته و از زمین بلند کرده و در آخر صف گذاشته بود و اجازه نداده بودند، وارد شعبه شود. "

شاید بعد از آن مصاحبه کامیاب به جز در ماجرای اختلاف صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی کمتر در رسانه‌ها صحبت کرده باشد و امروز در روزهای گرانی دلار که همه توقع حضور فعال او در صحنه را دارند، بازهم خود را از تیتررس مردم و رسانه‌ها پنهان می‌کند. جالب اینجاست که در این روزها خبری از سیف، کمیجانی و دیگر معاونین بانک مرکزی در رسانه‌ها هم نیست و مسئولان بانک مرکزی صمد کریمی مدیر اداره صادرات بانک مرکزی که از بازمانده‌های دولت قبل است را برای پاسخگویی به رسانه ها معرفی می‌کنند.

کریمی هم معمولا با اظهاراتی غیرقابل پذیرش مانند در پیش بودن سال جدید میلادی و یا انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا سعی دارد تا بانک مرکزی و دولت را در قضیه دلار 4150 تومانی تبرئه کند.

باید دید غلامعلی کامیاب که با لیسانس حسابداری چند سالی است، به عنوان منفعل‌ترین معاون سیف فعالیت می‌کند چه زمانی قرار است برای آرامش در بازار ارز لب به سخن بگشاید؟

ارسال نظر: