بشار اسد در گفتگو با روزنامه ایتالیایی:

مسئولان اروپایی با حمایت از تروریسم، علیه منافع ملت خود عمل می‌کنند/ ملت سوریه پس از جنگ به کشور خود بازخواهند گشت

کدخبر: 2080625

رئیس جمهور سوریه ضمن انتقاد از سیاست‌های مسئولان غربی در زمینه حمایت از تروریسم تأکید کرد که به خاطر تحریم‌های غرب و حمایت آنان از تروریست‌ها، ملت سوریه مجبور شدند که به اروپا بروند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "بشار اسد"، رئیس جمهور سوریه امروز جمعه تأکید کرد که مسئولان اروپایی باید دست از حمایت تروریستها بردارند و تحریمهایی را لغو کنند که سبب شد بسیاری از مردم سوریه به اروپا بروند.

اسد در گفت‌وگو با روزنامه «ایل جورناله» ایتالیا تأکید کرد که مطمئن است اغلب مردم سوریه پس از جنگ به این کشور بازخواهند گشت و این کشور مجددا متولد خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت که در صورت نبود تروریسم، ملت سوریه بسیار قدرتمندتر از جامعه ای خواهد بود که پیش از جنگ بود؛ زیرا این جنگ درسهای زیادی به این ملت آموخت.

رئیس جمهور سوریه درباره حمایت کشورهای غربی از تروریسم اظهار داشت، مشکل اروپاییها این است که در زمینه مبارزه با تروریسم نمی‌خواهند که به خودشان کمک کنند. در واقع مسئولان و دولتهای غربی علیه منافع خود و منافع ملت خود عمل می‌کنند. آنان از تروریستها حمایت می‌کنند و زمانی که در منطقه ما این کار را انجام می‌دهند چگونه می‌توان به آنان کمک کرد که در اروپا حوادث تروریستی رخ ندهد. «زمانی که سیاستهای خود را تغییر دهند ما نیز آماده‌ایم که به آنان کمک کنیم».

اسد درباره بازگشت ملت سوریه به کشور خود تأکید کرد، آنان خواهان بازگشت به کشور خود هستند؛ زیرا هر شخصی خواستار بازگشت به کشورش است. ولی نیاز به دو چیز دارند: امنیت و ثبات. همزمان نیازمند تأمین نیازهای اصلی معیشت خود هستند که به خاطر جنگ از دست رفته است.

وی ادامه داد: «آنچه میخواهم بگویم خطاب به مسئولان اروپایی است که این مشکل را با حمایت مستقیم و غیر مستقیم از تروریسم به وجود آوردند. آنان سبب شدند که سوریها به اروپا بروند و در عین حال میگویند که ما از نظر انسانی حامی شما هستیم. آنان نیازمند حمایت شما در کشورتان نیستند؛ بلکه به کمک شما در کشورمان نیاز دارند. آنان باید به حمایت از تروریستها پایان دهند».

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا مخالفت سوریه با کشیدن خط لوله پیشنهادی قطر شاید یکی از عوامل شکل گیری جنگ در سال 2011 بود، تأکید کرد: «این یکی از عوامل مهم بود ولی به صورت علنی مطرح نشد. من فکر میکنم که نقشه آن (قطر) بود. دو خط [لوله] از سوریه عبور میکرد؛ یکی از شمال به جنوب که متعلق به قطر بود و دومی از شرق به غرب تا دریای مدیترانه و از ایران و عراق میگذرد. آن زمان قصد داشتیم این خط را از شرق به غرب بکشیم. فکر می‌کنیم کشورهای زیادی بودند که تمایلی نداشتند سوریه مرکز انرژی باشد؛ چه برق یا نفت یا اینکه نقطه تلاقی خطوط راه آهن باشد. این یکی از عوامل بود».

ارسال نظر: