منتظری در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

هنرمندان با استفاده از ظرفیت هنر ابعاد فتنه را بازگو کنند

کدخبر: 2080318

رئیس سازمان بسیج هنرمندان گفت: برگ برگ تاریخ ایران دربردارنده حوادثی است که برخی از آنها اهمیت بیشتری داشته و نیازمند تامل بیشتری هستند و ۹ دی یکی از همان رخدادها به شمار می‌رود.

غلامرضا منتظری در گفتگو با خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » درباره 9 دی گفت: برخی از حوادث و رخدادهای تاریخی نیازمند تامل و تفکر هستند و نباید به راحتی از کنار آنها گذشت و یکی از فواید تفکر در تاریخ عبرت آموزی است، البته به شرطی عبرت آموزی از تاریخ را خواهیم داشت که در حوادث تاریخی تفکر و تامل داشته باشیم و هم در قبال حوادث توقف معناداری برای اندیشیدن داشته باشیم.

وی ادامه داد: برگ برگ تاریخ ایران دربردارنده حوادث و رخدادهایی است که برخی از آنها اهمیت بیشتری داشته و نیازمند تامل بیشتری نیز هستند و 9 دی یکی از همان رخدادها به شمار می رود؛ چرا که 9 دی روزی است که مردم ابعادی از از فتنه را به تماشا نشستند.

در فتنه‌ها انسان‌های خالص از ناخالص جدا می‌شوند

رئیس سازمان بسیج هنرمندان با بیان اینکه فتنه ها اسباب آزمایش انسان ها بوده و به دلیل رنگانگ و متنوع بودن آنها نیز تشخیص شان بسیار سخت است، اظهار داشت: در احادیث و روایت فتنه به شب تاریک تشبیه شده است و حدیثی از پیامبر (ص) داریم که فتنه پرده های سیاه خودش را پایین می اندازد؛ بنابراین تشخیص آن بسیار سخت است، چرا که ظاهری زیبا و فریبنده ولی باطنی مفسده انگیز خواهد داشت.

منتظری بیان داشت: در فتنه، افراد غربال می شوند و در حقیقت خالص از ناخالص جدا می شوند، در حالی که ممکن است قبل از فتنه همه افراد شبیه به یکدیگر باشند. به عبارت دیگر در فتنه انسان ها گداخته شده و ناخالص و خالص ها از یکدیگر دچار می شوند و برای اینکه در فتنه ها دچار مشکل نشویم، اول باید بصیرت داشته باشیم؛ چرا که انسان های بصیر سطحی نگر نیستند و عمق مسائل و مشکلات را می بینند و به همین دلیل است که مقام معظم رهبری بعد از فتنه هر ساله به بصیرت به عنوان راه نجات تاکید داشته اند.

وی با بیان اینکه مسئله بعدی در فتنه ولایتمداری است، گفت: در جنگ صفین، مردم بین اینکه حق با حضرت علی (ع) یا معاویه، دچار سردرگمی شده بودند تا اینکه فردی عنوان کرد حضرت محمد (ص) گفته وقتی میان دوراهی ماندید نگاه کنید که حضرت علی (ع) و عمار در کدام راه قرار دارند و هر کجا که آنها بودند، راه درست همان جاست و اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «أینَ عمار» به همین دلیل است و برای اسیر نشدن در فتنه ها باید به عمار زمان رجوع کرد.

پیشوایان دین و اهل‌بیت (ع) و ولی‌فقیه در عصر غیبت سفینه نجات هستند

رئیس سازمان بسیج هنرمندان تصریح کرد: سفینه نجات پیشوایان دین و اهل بیت (ع) در عصر غیبت ولی فقیه است و اگر امروز می خواهیم از فتنه ها نجات پیدا کرده و خالص شویم باید بر ولایت مداری پیش از پیش استوار باشیم.

منتظری درباره نقش هنرمندان برای بصیرت افزایی اظهار داشت: هنرمندان به عنوان قشر روشنکفر جامعه که از بصیرت و آگاهی خوبی برخوردار هستند، اولین وظیفه شان مشخص کردن ابعاد مختلف و خطرناک فتنه در قالب اثار هنری هستند، در حقیقت نباید فتنه به فراموش سپری شود، هر چند که در حافظه تاریخی ملت باقی خواهد ماند، ولی هنرمندان باید با استفاده از استعداد ذاتی و ظرفیت هنر ابعاد فتنه را به صورت قدرتمند و تاثیرگذار بازگو کنند.

وی افزود: هنرمندان باید بیش از گذشته مراقب باشند تا فتنه گران و افرادی که دارای اندیشده های فریبنده هستند، از ظرفیت هنر سوءاستفاده نکنند و ما باید از این نعمت الهی در مسیری استفاده کنیم که رضایت خدا و عزت جامعه اسلامی را در پی داشته باشد و خوشبختانه هنرمندان ارزشی بر این مهم واقف هستند، ولی انتظار می رود که نسبت به این رخداد بزرگ بی تفاوت نباشند و به سهم خودشان هم به بصیرت افزایی مردم و هم به عمق بخشی معارف سیاسی و اجتماعی کشور کمک کنند.

یکی از سیاستمداران انگلیسی پیش از فتنه عنوان کرده بود که کار ایران تمام است

رئیس سازمان بسیج هنرمندان بیان داشت: قبل از فتنه 88 یکی از سیاستمداران انگلیسی در مصاحبه ای اعلام کرده بود که کار ایران تمام است و نباید فراموش کنیم که ظاهر فتنه اعتراض به نتیجه انتخابات بود ولی هدف نهایی آن فروپاشی ارکان نظام جمهوری اسلامی بود و بعد از اینکه کشور از فتنه عبور کرد، همان سیاستمدار در مصاحبه دیگر در پاسخ به این سوال که شما عنوان کرده بودید، کار ایران تمام است، عنوان کرده بود که کم کم شک می کنم که شاید خدا هم ایرانی باشد و در حقیقت وی به لطف خدا برای نجات از فتنه اشاره می کند.

منتظری با بیان اینکه هر سال که از فتنه می گذرد باید در فتنه تامل و تفکر بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: هر چه بیشتر در فتنه تفکر کنیم نکات جدیدی از آن بیرون می آید، چرا که معمولا وقتی حوادث در حصار زمان قرار می گیرند، نمی توان خیلی آن را تحلیل کرد و وقتی از آن فاصله می گیریم، بهتر می توانیم آن را تحلیل کرد.

وی درباره حمایت از هنرمندان ارزشی گفت: مسئولان فرهنگی و هنری کشور در این زمینه مسئولیت سنگین تری دارند ولی متاسفانه گاهی می شنویم که برخی از دستگاه ها از حمایت آثار هنری در این زمینه پرهیز می کنند و این اصلا شایسته ملت ایران نیست و تجلی ولایت مداری برای مدیر مسئول این است که دغدغه های رهبری را جامع العمل بپوشاند و اگر مسئولی بتواند کاری را انجام دهد و از آن خودداری کند، قابل ببخش نیست.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان خاطر نشان کرد: امیدورام تمام نهادها و سازمان های فرهنگی نه تنها به مناسبت 9 دی، بلکه در تمام مناسب هایی که در پیش داریم از هنرمندان در این زمینه حمایت کنیم.

ارسال نظر: