افزایش فروش نوزادان به قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان

فروش نوزاد با همکاری رفقای بهداشتی!

کدخبر: 2080114

«‌خرید و فروش نوزاد»‌! ‌اصل خبر به اندازه کافی تکان‌دهنده است، این خبر وقتی برای نخستین‌بار از سوی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران رسانه‌ای شد، از سوی هیچ نهاد مسئولی تکذیب نشد، بلکه مسئولانی نظیر معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به شکلی ضمنی آن را تأیید کردند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، «‌خرید و فروش نوزاد»‌! ‌اصل خبر به اندازه کافی تکان‌دهنده است، این خبر وقتی برای نخستین‌بار از سوی رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران رسانه‌ای شد، از سوی هیچ نهاد مسئولی تکذیب نشد، بلکه مسئولانی نظیر معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری به شکلی ضمنی آن را تأیید کردند. حالا و با طرح احتمال دست داشتن برخی پزشکان و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شلوغ دولتی در این ماجرا، باز هم این اصل خبر نیست که تکذیب می‌شود، بلکه ماجرای دست داشتن پزشکان و پرستاران در این خرید و فروش تکذیب شده است.

آن‌سوی این تایید و تکذیب‌ها اما کوتاهی نهادهای مسئول برای مبارزه با اعتیاد و دیگر آسیب های اجتماعی قرار دارد؛‌ نهادهایی که به جای تلاش و اجرای قوانین در حوزه پیشگیری وقتی پشت تریبون قرار می‌گیرند در نقش اپوزیسیون ظاهر می‌شوند و آمارهایی را ارائه می کنند که در درجه نخست بیانگر انفعال خودشان است.

خرید و فروش نوزادان واقعیت تلخی است که زیر پوست شهر جریان دارد. حکایت این خرید و فروش، حکایت تلخ نشئگی و اعتیاد است. رشد دو برابری اعتیاد در زنان و رسیدن آمار این آسیب از 5/6 درصد در سال 87 به 9/3 درصد در سال 90 حکایت تلخی است که بهتر می‌تواند به علامت سؤال بزرگی که در برابر خرید و فروش نوزادان وجود دارد، پاسخ بدهد.

نخستین زمزمه‌های رسانه ای

سال گذشته بود که این موضوع برای نخستین‌بار از سوی فاطمه دانشور، رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران رسانه‌ای شد. به گفته وی، بر اساس گزارش‌هایی که به دست آورده بود، زنان کارتن‌خواب و زنان روسپی هنگام زایمان به برخی بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه می‌کنند و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند.

پس از آن، خبر پیش‌فروش نوزاد که به‌معنای خرید و فروش نوزاد در شکم مادر است نه فقط تکذیب نشد، بلکه از سوی معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور تأیید شد. شهیندخت مولاوردی حتی از زیاد بودن موارد آن در کشور سخن گفت. بنا به تأکید وی، عوامل زنجیر‌واری مانند فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، کارتن‌خوابی و ازدواج کودکان منجر به فروش این نوزادان می‌شود. معاونت زنان و خانواده رئیس‌جمهور اگرچه این نوزاد‌فروشی را پذیرفت، اما برای مواجهه و تدبیر این پدیده هیچ راهکاری نداد. به گفته مولاوردی 10 درصد آمار معتادان زن هستند؛‌آمار قابل‌‌تأملی که طی سال‌های اخیر رشدی عجیب داشت و با چنین رشدی آسیب‌های اجتماعی گسترده‌تری را باید چشم‌انتظار بود.

از سوی دیگر رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء‌مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت سال گذشته در پی اظهارات فاطمه دانشور درباره خرید و فروش نوزادان از تولد سالانه ۷۰ هزار نوزاد از مادران معتاد خبر داد؛‌ نوزادانی که بنا به تأکید علیرضا نوروزی باید برای ترک و رفع علائم اعتیاد در بیمارستان بستری شوند.

150 نوزاد بد سرپرست در 7 ماه

حالا این معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور است که بر این حقیقت صحه می‌گذارد. حبیب الله مسعودی فرید، فروش نوزاد توسط برخی مادران معتاد را واقعیتی عنوان می‌کند که انجام می‌شود. وی در عین حال در این باره می‌گوید:‌اینکه خرید و فروش نوزاد در کشور انجام می‌شود را همه می‌دانیم، اما اینکه کسی گمان کند کادر و پرسنل بیمارستان در این خرید و فروش‌ها نقش داشته یا اقدام به این کار می‌کنند، فرضیه کاملاً اشتباهی بوده و ممکن نیست، زیرا در صورت بروز چنین جرمی از سوی پرسنل بیمارستان، نهادهایی همچون دادستان عمومی انقلاب تهران به این مسئله ورود خواهند کرد و از آن جلوگیری می‌کنند.

مسعودی فرید با تأکید بر اینکه اغلب مادران کارتن‌خواب نسبت به فروش کودک خود اقدام می‌کنند، درباره اقدامات بهزیستی برای جلوگیری از این خرید و فروش نوزادان اینگونه توضیح می‌دهد: در حال حاضر طی همکاری با وزارت بهداشت چنانچه مادر معتادی برای زایمان به بیمارستان‌ها مراجعه کند، به بهزیستی ارجاع و اورژانس اجتماعی نیز حداکثر تا نیم ساعت مداخله را با همکاری مددکار بیمارستان آغاز و پیگیری می‌کند به طوری که در جریان گزارش مددکاری ممکن است خانواده صلاحیت پذیرش کودک خود را نداشته باشد، زیرا تشخیص داده می‌شود که در صورت واگذاری نوزاد به خانواده آنها خارج از بیمارستان اقدام به فروش نوزاد خود کنند.

به گفته وی طی هفت ماه گذشته حدود 150 نوزاد از طریق بیمارستان‌ها به بهزیستی تحویل داده شده‌اند که این ارجاع از طریق همکاری بهزیستی با وزارت بهداشت صورت گرفته است. ضمن آنکه در حال حاضر NGOها نیز ورود خوبی به این موضوع داشته ‌و توانسته‌اند برخی از این کودکان را که در خطر فروش بودند از خانواده‌هایشان بگیرند و به شیرخوارگاه‌ها تحویل دهند.

ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت هم در واکنش به موضوع خرید و فروش نوزادان می‌گوید: من هم مواردی از فروش نوزاد و کودک را شنیده‌ام، اما آنچه به حوزه ما مربوط می‌شود، در حال کنترل است و اقدامات پیشگیرانه وسیعی در این خصوص انجام داده‌ایم، همچنین در این زمینه اورژانس اجتماعی به صورت بسیار فعال در حال رسیدگی است.

حکم قاضی برای سرپرستی بهزیستی

پاتوق‌هایی مانند محله هرندی تهران به عنوان یکی از کانون‌های انواع آسیب‌های اجتماعی، یکی از محلاتی است که می‌توان با مراجعه به آنها پیگیر ماجرای خرید و فروش نوزادان شد. در بوستان‌های این منطقه با وجود اجرای طرح‌هایی برای جمع‌آوری معتادان متجاهر هنوز هم می‌توان زنان باردار رنجوری را دید که در گوشه‌ای در خماری خود فرو رفته‌اند یا از نشئگی درد می‌کشند. حمیدرضا شمسی، معاون پیشگیری بهزیستی استان تهران در رابطه با خرید و فروش نوزادان در بیمارستان‌ها می‌گوید: از این موضوع اطلاع دقیقی در دست نیست. وی در رابطه با واگذاری سرپرستی نوزادان مادران معتادی که ممکن است فروخته شوند، می‌گوید: معمولاً امور مربوط به حضانت و واگذاری کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست حتی اگر مادر و پدر معتاد داشته باشند با معاونت امور اجتماعی بهزیستی است و این کودکان در گروه کودکان بد یا بی‌سرپرست قرار می‌گیرند و به حکم قاضی به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند.

به گفته شمسی، جمع‌آوری زنان معتاد اگر از نوع مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر باشد، این زنان به مراکز زنان بهزیستی آورده می‌شوند که اغلب آنها کارتن‌خواب هستند. بنابراین تعداد مادران معتادی که باردار باشند یا به همراه کودک خود در خیابان‌ها باشند، بسیار کم است و آنهایی که نیروی انتظامی جمع‌آوری می‌کند در مراکز ما نگهداری می‌شوند.

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر: