معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

فروش اموال بانکهای توسعه صادرات، شهر و سپه در بورس کالا عملیاتی نشد/ بانک‌ها با شرکت فروش اموال مازاد بانک‌ها (فام) زاویه دارند

کدخبر: 2079721

به گفته معاون بورس کالا، در صورت اجرایی شدن عرضه اموال مازاد بانک ها در بورس کالا اطلاعیه فروش ۲۴ ساعت قبل صادر شده و حتی امکان بازدید از املاک هم برای آنها مهیا می شود.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در گفتگو با « نسیم آنلاین » خبر داده که فروش اموال مازاد بانکها در بورس کالا هنوز هم عملی نشده است.

بر اساس گزارش های شبه رسمی،بانک ها دستکم 15 هزار ملک مازاد در اختیار داشته که تاکنون اقدامات صورت گرفته برای واگذاری آنها نتیجه عملیاتی مطلوبی با عنایت به شرایط بازار در بر نداشته است.

بورس کالای ایران بهمن ماه سال گذشته، اعلام کرد که نخستین فروش اموال مازاد بانک ها در بورس کالا تا دو ماه آینده انجام می شود و ازدریافت تقاضاهایی برای فروش املاک مازاد بانک ها خبر داده بود.

مطابق بند(2)تبصره(4)ماده 19 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، وصول مطالبات بانک ها و موسسات مالی و اعتباری با استفاده از ساز و کار بورس کالای ایران در اولویت قرار گرفته و قرار شده که تمام بانک ها و دستگاه های دولتی برای فروش املاک مازاد و غیرمازاد خود می توانند به جای استفاده از روش مزایده از طریق بورس کالا اقدام کنند.

هر چند که مدیر عامل بورس کالا از نامه نگاری با بانک ها برای فروش اموال مازاد در راستای خروج از رکود خبر داده و گفته بود، با وجودی که بورس کالا آمادگی خود را برای فروش اموال مازاد تمام بانک های خصوصی و دولتی اعلام داشته، اما این موسسات در این راستا، تاکنون هیچ پاسخی به بورس کالا نداده اند.

با این حال، علی پناهی درگفتگو با نسیم آنلاین از انجام مذاکره بین بورس کالا و بانک های توسعه صادرات ، سپه و شهر با هدف فروش امول مازاد آنها سخن گفته و تصریح کرده که این سه بانک برای تحقق این مهم اعلام آمادگی کرده اند اما تا اکنون فروش اموال آنها در بورس کالا به صورت عملی در نیامده است.

وی،با بیان اینکه در این شرایط اقتصادی، قابلیت فروش اموال مازاد بانکها در بورس کالا وجود دارد تاکید کردکه با توجه به ایجاد شفافیت دربورس کالا،بانک ها می توانند با عرضه اموال مازاد خود از این فضای شفاف استفاده کنند.

پناهی، اذعان داشت که به دلیل محدود بودن خریداران این اموال،شرکت فروش اموال مازاد بانک ها مجبوراست تا مناقصه محدود برگزار کند و اطلاع رسانی آنها هم در جراید محدود بوده و گفت که قابلیت این نوع عرضه در قیاس با بورس کالا به هیچ عنوان قابل قیاس نیست.

به گفته وی، در صورت اجرایی شدن عرضه اموال مازاد بانک ها در بورس کالا اطلاعیه فروش 24 ساعت قبل صادر شده و حتی امکان بازدید از املاک هم برای آنها مهیا می شود.

معاون عملیات ونظارت بورس کالای ایران، افزود که بورس کالا امکانات لازم را برای خلاص شدن باکها از دارایی سمی را داراست و تاکیدکرد که عرضه اموال مازاد بانکها در بورس کالا بهتر از فروش آن به شیوه سنتی است.

به گفته وی،در حال حاضر تعدادی از بانک ها با شرکت فروش اموال مازاد بانک ها (فام)، زاویه دارند.

پناهی ،با بیان اینکه باید نهاد های نظارتی پیرامون الزام دولت برای فروش اموال مازاد بانکها از آنها سوال بپرسند ، اضافه کردکه در حال حاضر تعدادی از بانکها برای فروش اموال مازاد خود در بورس کالا ابراز تمایل کرده اند.

ارسال نظر: