عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

آینده­‌ای روشن در انتظار علم و فناوری در جهان اسلام است

کدخبر: 2079677

سعید سرکار، عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در گفت وگویی به بحث پیرامون نشست بین­المللی جایزه مصطفی(ص) با عنوان نشست "تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی" که در دانشگاه پوترا مالزی برگزار می‌شود می‌پردازد.

سعید سرکار، عضو کارگروه علمی جایزه مصطفی(ص) در گفت وگویی با « نسیم آنلاین » به بحث پیرامون نشست بین­المللی جایزه مصطفی(ص) با عنوان نشست "تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی" که در دانشگاه پوترا مالزی برگزار می‌­شود می‌پردازد.

سرکار در گفتگویی از اهداف و اهمیت­‌های این نشست می‌­گوید. متن این گفت و گو به شرح زیر است:

دبیرخانه جایزه مصطفی(ص) نشستی تحت عنوان «تبادل تجربیات علم و فناوری در کشورهای اسلامی» را در مالزی برگزار می­‌کند. از اهمیت و مزیت­های چنین نشستی برایمان توضیح دهید.

سرکار: «در واقع این نشست بخشی از فعالیت­های جایزه مصطفی(ص) است. هدف از تشکیل این جایزه گردهم آوری مسلمانان نخبه در حوزه­‌های علمی و فناوری و حمایت از توسعه علم و فناوری در جهان اسلام و به طبع آن کسب موفقیت برای جهان اسلام است. متاسفانه محققان و دانشمندان مسلمان به خارج از کشورشان، یعنی کشورهای غیراسلامی، می­‌روند و ارزش و نتایج فعالیت­‌هایشان در جهان اسلام دیده نمی­‌شود. هدف این جایزه گردهم­­ آوری همه این دانشمندان مسلمان و فراهم آوردن مقدمات لازم برای اجرای فعالیت­های آنهاست تا به این ترتیب بتوانند تجربیات خود را به دیگران منتقل کرده و دستاوردها و نتایج سودمند کارهایشان را به جهان اسلام عرضه کنند. جایزه مصطفی(ص) مدتی است که فعالیت­‌هایش را آغاز کرده و یکی از اقدامات آن اعطای جایزه مصطفی(ص) است که به دانشمندان و فناورانی که دستاوردهایشان تاثیر شگرفی در بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان دارد اعطا می­‌شود. در حقیقت تاکید و تلاش ما بر این است که دستاوردهای مسلمانان نخبه را بزرگ جلوه داده و فعالیت­‌های علمی آنان را به دیگران نشان دهیم. بنابراین آنچه که حائز اهمیت است چگونگی ترویج و گسترش فعالیت­های این دانشمندان و فناوران است.»

در رابطه با هدف از برگزاری این نشست است. تا جایی که اطلاع دارم بخشی از هدف این نشست معرفی برگزیدگان جایزه مصطفی(ص) به سایر دانشمندان مسلمان است. آیا این نشست که تبادل تجربیات علم و فناوری نام دارد هدفی مشابه با سایر جوایز بین­المللی را دنبال می­کند؟

سرکار: «برگزیدگان جایزه قبلا معرفی شده­اند و چه خوب است تا بستری را فراهم کنیم که دانشمندان و فناوران برتر کشورهای اسلامی آنان را از نزدیک ببینند و با آنان ارتباط برقرار کنند. این برگزیدگان بسیار علاقمندند تا ایده­های خود را به این نشست بیاورند و ما می­‌خواهیم مجمعی از دانشمندان برتر جهان اسلام را تشکیل دهیم تا به تبادل نظر و انتقال تجربیاتشان پرداخته و با یکدیگر در محیطی دوستانه آشنا شوند. بنابراین هدف از این نشست بحث و همفکری پیرامون چگونگی ترویج و گسترش فعالیت­‌های علمی و فناوری در جهان اسلام است و اینکه چطور زیرساختی که در سرتاسر جهان اسلام پراکنده شده را در اختیار همگان قرار دهیم. متاسفانه کشورهای جهان اسلام از یکدیگر دور هستند و در زمینه­‌های علمی و فناوری با یکدیگر همکاری و اتحاد ندارند. به عقیده من این نشست فرصت مناسبی برای نخبگان علمی در جهان اسلام خواهد بود تا با یکدیگر ملاقات داشته و به دنبال راهی برای همکاری و تعاون باشند. به این ترتیب من فکر می‌کنم اگر ما در اینگونه نشست­ها گردهم بیاییم، می­‌توانیم به موفقیت­‌های زیادی دست پیدا کنیم. باید با یکدیگر به بحث و گفت وگو بنشینیم تا راهی برای رفع موانعی که سد راه اتحاد و همکاری دانشمندان مسلمان است پیدا کنیم و راه‌حل­‌هایی را برای دولت خودمان بیاوریم. راه‌حل­‌هایی برای اینکه چطور دستاوردهای علمی و فناوری خود را در معرض دید همگان قرار دهیم و اینکه چطور با سرمایه­‌گذاری و همکاری در جهان اسلام به موفقیت­‌های چشمگیری در زمینه­‌های علمی و فناوری دست یابیم و در سرتاسر جهان دیده شویم.»

نشست STEP می­تواند باعث حفظ اعتبار و شهرت جایزه مصطفی(ص) و همچنین برگزیدگان آن شود، ضمن اینکه در این نشست دانشمندان جدید بسیاری به این حلقه می­‌پیوندند و با جایزه مصطفی(ص) و برگزیدگان آن بیشتر آشنا می­‌شوند. نظر شما در این­باره چیست؟ با این موضوع موافقید؟

سرکار: «بله البته. جایزه مصطفی(ص) نیازمند مشارکت و همکاری از سوی همه مسلمانان جهان است، و این مشارکت نه فقط علمی، بلکه کمک­‌های مالی را نیز شامل می‌شود. از این کمک­‌های مالی در جهت حمایت از پروژه‌های علمی و فناوری از میان دانشمندان درکشورهای اسلامی استفاده خواهد شد. از این رو امیدواریم تا شاهد چندین پروژه چشمگیر از جمله در زمینه‌­های فناوری نانو، بیوتکنولوژی، علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و سایر زمینه‌­های علمی و فناوری که تاثیر شگرفی در بهبود کیفیت زندگی مردم به ویژه زندگی مسلمانان دارند باشیم. این مشارکت­ها و زیرساخت­های علمی و مالی می­توانند توسعه علمی و فناوری را سرعت بخشند. موضوع دیگری که در این نشست به آن می‌پردازیم شبکه­‌ای کردن امکاناتمان است مانند ایجاد نوعی شبکه آزمایشگاهی علمی و فناوری.

پس اینطور که من از صحبت‌­های شما برداشت کردم، جایزه مصطفی(ص) در واقع نقش ارتباطی میان چندین مرکز علمی و فناوری بسیار معتبر در جهان اسلام را ایفا می­کند. مثلا ما دانشگاه‌­ها و موسسات بسیاری در کشورهای اسلامی داریم، اما آنها از هم جدا هستند و با یکدیگر تعامل و ارتباطی ندارند. اکنون آنچه در ذهن می­آید این است که جایزه مصطفی(ص) چطور قرار است این نقش را ایفا کند؟ البته در ابتدای صحبت­‌ها تا حدودی به این موضوع اشاره کردید اما سوال من این است که چه موضوعاتی در طول نشست تبادل تجربیات علم و فناوری مطرح می­شوند و چگونه در این نشست به این موضوع پرداخته می­شود؟

«در نشست تبادل تجربیات علمی و فناوری ما در رابطه با موضوعات مختلفی بحث خواهیم کرد، از جمله اینکه چطور دستاوردهای فناوری خود را در معرض دید همگان بگذاریم و اینکه نشست تبادل فناوری دیگری بایستی در کشورهای مسلمان وجود داشته باشد تا فناوری­های خود را به نمایش بگذارند و امیدواریم که بتوانیم درخصوص داشتن یک بازار مشترک به اتفاق نظر برسیم. چرا ما نباید برای محصولات پیشرفته­ای که در کشورهای اسلامی تولید می‌شوند یک بازار مشترک داشته باشیم؟ هدف دیگر این نشست، بحث و همفکری پیرامون چگونگی ترویج و گسترش علم و فناوری در کشورهای اسلامی توسعه نیافته است. با شیوه­‌های مختلفی می­توان به توسعه علم و فناوری در این کشورها کمک کرد، مثلا با اجرای طرح آموزش دوره‌­های کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه ها. در قدم بعدی باید دید که چطور می‌توانیم به دانشجویان این کشورها کمک هزینه تحصیلی اعطا کنیم. دانشگاه‌های ترکیه، ایران، عربستان و مالزی سطح علمی خوبی دارند. چرا این دانشگاه‌ها نباید برای دانشجویان کشورهای مسلمان فقیر فرصتی فراهم کنند تا بتوانند سطح علمی، فناوری و تحصیلات عالیه را در کشورشان ارتقا دهند؟ لذا موضوعات بسیاری برای بحث و گفت و گو در این نشست وجود دارد و انشالله پس از برگزاری این نشست خبرهای خوبی را برای کشورهای مسلمان خواهیم داشت.»

به گزارش « نسیم آنلاین »، این نشست با همکاری دانشگاه پوترا مالزی از 29 الی 3 آذرماه در محل دانشگاه پوترا مالزی برگزار می­‌شود. این نشست پنج روزه با حضور دانشمندان برجسته از کشورهای اسلامی و اساتید و پژوهشگرانی از سراسر جهان برگزار می­‌شود. از جمله افراد برجسته در این نشست می­توان به پروفسور جکی یینگ از کشور سنگاپور و همچنین پروفسور یاغی از اردن که هر دو از برگزیدگان نخستین دوره اعطای جایزه مصطفی(ص) هستند اشاره کرد.

ارسال نظر: