پیام وزیر ارشاد به کنگره شعر پیامبر مهربانی:

اکسیر نجات بخش ملت‌های جهان، اخلاق و تاسی به سیره پیامبر مهربانی است

کدخبر: 2078239

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شعر، شناسنامه سرزمین ما و قوام بخش هویت فرهنگی این مرز و بوم است.شعر، آیینه ای بی زنگار است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به مناسبت برگزاری نخستین کنگره شعر پیامبر مهربانی بیان داشت: شعر، شناسنامه سرزمین ما و قوام بخش هویت فرهنگی این مرز و بوم است.شعر، آیینه ای بی زنگار است که اصالت دین و تمدن ما را به نمایش گذاشته و کاخ بلندی است که به گفته حکیم فرزانه طوس:که از باد و باران نباید گزنده.

در بخش دیگر این پیام آمده است: هنری ارزشمند که آرمان ها و آرزوهای آدمیزاد را به رساترین و شیرین ترین زبان بازگو کرده است.

در ادامه این پیام آمده است: از نخستین اشعاری که در گنجینه گرانقدر ادبیات این سرزمین به جامانده،همگی حاصل تلاش اقوام ساکن در جغرافیای این پهنه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام خاطرنشان کرد: همه اقوام ایرانی از قفقاز و فرا رود تا کرانه های خلیج فارس، همدل و هم زبان در تقویت بنیان این میراث مشترک تلاش کرده اند.

صالحی امیری در بخش دیگر این پیام تاکید کرد: یکی از کانون های مضمون آفرینی و تصویر سازی مستمر شاعران و نویسندگان در ادب فارسی، شخصیت والا و سیره پیامبر اکرم(ص) بوده است.شاعران فارسی گوی به مناسبت گوناگون، به وی‍ژه در ابتدای سخن و پس از حمد و ستایش خالق هستی بخش، به تکریم و سرآمدی وجود آن حضرت در کل کائنات پرداخته و شخصیت جامع پیامبر(ص) را در مقام انسان کامل و اسوه بشر در آثار خود منعکس کرده اند.

در ادامه این پیام آمده است: قرآن کریم پیامبر اکرم را عالی ترین نمونه اخلاقی و الگوی جوامع اسلامی دانسته و می فرماید(اتک لعلی خلق عظیم) و گاه او را رحمت خالص و تجسم مهر الهی برای بشریت و بلکه برای همه هستی قلمداد می کند؛( و ما ارسلناک الا رحمه للعالمین).

در بخش دیگر این پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: بازتاب این تعاریف قرآنی و اخلاق و شخصیت والای پیامبر در شعر فارسی چنان فراوان است که می توان ادعا کرد شعر فارسی پس از ظهور اسلام، به یکی از اقسام هنر دینی تبدیل شده است.

در ادامه پیام وزیر به نخستین کنگره پیامبر مهربانی آمده است: شاعران آیینی با تکیه بر باورهای خود نسبت به رسالت انسانی و جهانی رسول اسلام(ص)، به مدح پیامبر و بیان هنرمندانه صفات و مناقب آن حضرت پرداخته اند؛ از این رو ستایش پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به تدریج به یک سنت شعری تبدیل شد و به عنوان یکی از ارکان مستحکم و پا بر جای شعر فارسی و هنر این سرزمین درآمد.

در بخش دیگر این پیام می خوانیم: شعر فارسی از آنچه در ایران سروده شده یا در دیگر جغرافیای این زبان، آگنده از سروده های شگفت در مدح پیامبر مهربانی است. پیامبری که رسالت خویش را اتمام مکارم اخلاق می دانست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این پیام آورده است: بر این باورم که اکسیر نجات بخش ملت های جهان، اخلاق و تاسی به سیره پیامبر مهربانی است تا زیر سایه بیرق بلند او گرد آیند و به پشتوانه آموزه های اخلاقی او گام بردارند.

صالحی امیری در بخش دیگر این پیام تصریح کرد: در این صورت می توان به دشواری های پیش رو فائق آمد و در مسیر سعادت گام برداشت و آینده ای تابناک، فراروی خویش متصور شد.

در بخش دیگر این پیام آمده است: نخستین کنگره شعر پیامبر مهربانی در دیار عشق و دستی، سیستان و بلوچستان، میزبان ادیبان و سخنوران شیفته ساحت نبوی از گستره وسیع فرهنگی و قومی جغرافیای زبان فارسی است تا فرهیختگان و اهل فضیلتی که در این نشست انسجام آفرین و وحدت بخش جمع شده اند، ندای برادری و همدلی سر دهند و همه مسلمانان را به وحدت تحت لوای پیامبر عظیم الشان اسلام دعوت کنند.

در پایان این پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از همه دست اندرکاران برپایی این محفل سرشار از فضیلت و معنویت، قدردانی نموده و به تمام شاعران متعهد داخلی و خارجی شرکت کننده در این کنگره ادای احترام می کنیم.

گفتنی است پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کنگره شعر پیامبر مهربانی در آیین اختتامیه این کنگره از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان قرائت شد.

ارسال نظر: