مدیرعامل گروه فن‌آوا در نشست خبری عنوان کرد:

فن‌آوا اولین اپراتور ارائه‌دهنده خدمات یکپارچه صوت، داده و ویدئو خواهد بود

کدخبر: 2078209

مدیرعامل گروه فن‌آوا با تشریح آخرین دستاوردها و برنامه‌های گروه فن‌آوا گفت: فن‌آوا اولین FCP است که می‌تواند اپراتور چند نقشی را بازی کند و برآورد ما این است که اولین اپراتوری باشیم که بتوانیم حوزه صوت، داده و ویدئو را در آینده‌ای نزدیک به صورت یکپارچه ارائه بدهیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »، مهندس علی اصغر طراوتی عضو هیات مدیره و مدیرعامل گروه فن آوا عصر سه‌شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه پیش از برگزاری نمایشگاه الکامپ، ضمن تبریک سالروز میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) درباره نحوه شکل گیری گروه‌ فن‌آوا گفت: سابقه تاسیس گروه فن آوا به سال 1382 بر می‌گردد و این گروه به عنوان یک هولدینگ جامع در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هدف گذاری و ایجاد شده است.

طرواتی در ادامه افزود: با توجه به اهمیت موضوع فناوری اطلاعات و لزوم سازماندهی فعالان این عرصه در سال 1382 برای شرکت‌هایی که می‌خواستند در حوزه اپراتوری خدمات ارائه دهند، از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه و مجوز فعالیت صادر می‌شود.

مدیرعامل گروه فن‌آوا در ادامه افزود: انواع پروانه‌ها با موضوعات کسب و کاری مختلف از سال 1382 توسط گروه گرفته می‌شود که به عنوان مثال پروانه PAP مربوط به ارائه خدمات (انتقال داده)، پروانه‌های ISP و ISDP برای سرویس‌های اینترنتی، پروانه مرکز داده و یا پروانه‌ PSTN که برای ارائه خدمات تلفن ثابت‌ است اخذ شدi و شرکت‌های گروه متناسب با پروانه‌های اخذ شده شروع به فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه هدف گذاری گروه فن ‌آوا بر این مبنا بوده است که بتواند در حوزه ICT زنجیره ارزش و خدمات را کامل کند اکثر این پروانه‌ها را توسط شرکت‌های مختلف در زیرگروه‌ هولدینگ اخذ می‌کند و بر این اساس هولدینگ فن ‌آوا عملا با 12 شرکت پایه‌گذاری می‌شود که امروز 10 شرکت فعال در حوزه‌های مختلف در حال فعالیت هستند.

عضو هیات مدیره گروه فن‌آوا در ادامه معرفی گروه و شرکت‌های زیرمجموعه گفت: شرکت داده پردازی فن آوا دارای مجوز PAP یا انتقال داده و در ادامه مجوزFCP، شرکت ارتباطات فن آوا مجوز ISP و ISDP، شرکت داده سامانه در حوزه دیتاسنتر، شرکت ارتباطات کوه نور مجوز PSTN یا ارتباطات ثابت، شرکت فن‌آوا ماهواره در حوزه خدمات ماهواره‌ای، شرکت فن‌آوا کارت در حوزه پرداخت الکترونیکی یا PSP، شرکت ‌فن‌آوا سیستم در حوزه تولید نرم افزار، شرکت فن‌آوا موج در خصوص تامین تجهیزات و ارائه خدمات فنی مهندسی، شرکت تضمین گستر فن‌آوا در راستای خدمات ارزش افزوده حوزه پرداخت و در نهایت شرکت شبکه گستر فن‌آوا مسئول ارائه خدمات فنی، مهندسی و پشتیبانی فنی به صورت مویرگی در کل کشور برای گروه را برعهده دارند.

طراوتی درخصوص سهام شرکت در فرابورس بیان داشت: از همان ابتدا سهام شرکت در بازار سرمایه به عنوان یک شرکت سهامی عام که دارای سهام داران حقیقی و حقوقی زیادی می‌باشند شروع به فعالیت کرد و تا همین اواخر سهام شرکت در بازار پایه فرابورس خرید و فروش می‌شد که طی ماه گذشته جلسه پذیرش سهام گروه فن آوا در بازار اول فرابورس برگزار و پذیرش اولیه به صورت شفاهی اعلام شد که به زودی ابلاغ رسمی آن اعلام خواهد شد و نماد گروه در سایت فرابورس باز خواهد شد.

وی با تشریح وضعیت فعلی حوزه فناوری اطلاعات در کشور گفت: حوزه ICT امروزه در کشور ما در شرایطی است که هم در سبد مصرفی خانوار و هم در حوزه‌های B2B به نحوی است که نمی‌توانیم به سادگی از آن بگذریم. 56 تا 60 درصد خانوارهای کشور دسترسی به اینترنت را دارند و درصد شبکه تحت پوشش در شبکه تلفن همراه اکنون به 95 درصد رسیده است.

وی بیان داشت: تعداد مشترکین تلفن همراه نسبت به جمعیت کل کشور نزدیک به 8/99 درصد اشاره شده و نسبت افراد دارای دسترسی به تلفن ثابت 7/98 درصد شده است. این آمار دسترسی و در ضریب نفوذ حوزه ارتباطات ثابت و ارتباطات موبایل را در کشور به وضوح مشخص می‌کند.

وی تصریح کرد: اثر این اتفاق در حوزه کسب و کارهای جدید و مبتنی شدن کسب و کارها به فناوری اطلاعات در حال ظهور و بروز است و تقویت مفاهیمی مانند شتاب دهنده‌ها و استارت‌آپ‌ها از این دست هستند.

مدیرعامل گروه فن‌آوا در خصوص جهت گیری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از گذشت 10 سال از عمر صدور پروانه شرکت‌ها گفت: دولت دو رویکرد کلی را در پیش گرفته است که یکی در حوزه ارتباطات ثابت و دیگری در خصوص ارتباطات سیار می‌باشد. در حوزه ارتباطات ثابت دولت به سمت تجمیع مجوزها و پروانه‌ها و تمرکز بر ایجاد اپراتورهای بزرگ رفته است و به همین دلیل است که پروانه جدیدی در این حوزه به نام FCP تعریف شده است.

وی در ادامه با بیان رویکرد دولت در زمینه ارتباطات سیار افزود: دولت در حوزه ارتباطات سیار نیز به جز سه اپراتوراصلی تلفن همراه به جای تعریف اپراتور چهارم، پروانه جدید MVNO (اپراتورهای مجازی تلفن همراه) را مطرح کرده است تا بر این اساس شرکت‌های داخلی بتوانند با استفاده از مشارکت خارجی به صورت کنسرسیوم‌ها برای اخذ این پروانه اقدام کرده و براساس مفاد پروانه بتوانند با استفاده از برندشان بر روی یکی از شبکه‌های اپراتورهای همراه اصلی سرویس ارائه دهند. این هدف به این معنا است که بازارهای کوچک و اختصاصی را متناسب با نیازشان با جامعه هدف محدودتر اما با سرویس اختصاصی‌تر ارائه دهند.

طراوتی بیان داشت: کسب‌وکارهای نوینی که در حوزه ICT در حال ایجاد شدن هستند به اضافه جهت‌گیری‌های حوزه حاکمیت برای ساماندهی کسب‌و‌کارها، بازیگرانی را در این صنعت می‌خواهد که در واقع با هوشمندی و استفاده از سازوکارهای مناسب برای یک دوره 10 ساله که در این صنعت طولانی محسوب می‌شود بتوانند هدف‌گذاری داشته باشند. این شرایط هم تهدید و هم فرصت است که ملزم می‌کند در این صنعت بروز و دقیق باشیم و از طرف دیگر قوانین حوزه حاکمیت در رشد و یا عقب ماندگی این صنعت بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: با این تحلیل با دو گونه رویکرد و وظیفه مواجه هستیم، یکی وظیفه شرکت‌ها و دیگری وظیفه حاکمیت. سمت حاکمیت که در کشور ما در اختیار وزارت ارتباطات و فناروری اطلاعات است و یک شورای بالادستی به نام شوارای عالی فضای مجازی است .دقت نظر، سرعت و صحت در تصمیم گیری متناسب با رشد تکنولوژی و نیاز بازار و در نظر گرفتن منافع اپراتورها و مصرف کنندگان سرویس، با یک بازه زمانی مناسب بسیار تعیین کننده و مهم است.

عضو هیات مدیره گروه فن آوا افزود: شرکتی مثل گروه فن آوا وقتی تصمیم به ترسیم برنامه استراتژیک خود می‌گیرد حداقل برای یک دوره 5 ساله باید تصمیم بگیرد که با چه مختصات و چه جهت گیری در این صنعت می‌خواهد باشد.

طراوتی با تشریح مزیت جامع بودن زنجیره پروانه‌ها و خدمات گروه تصریح کرد: هر صنعتی که ارائه خدمات و محصولات آن مبتنی بر مدلنآنآ B2B یا B2C باشد موضوع پرداخت می‌تواند در تکمیل زنجیره آن مهم و اثرگذار است. وقتی به مطالعه صنعت‌های مختلف در دنیا می‌پردازیم، صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا جزء 10 صنعت برتر می‌باشد و در این صنعت، حوزه پرداخت هم جزء برترین‌های آن است. فن آوا تنها هولدینگی است که این زنجیره حوزه ارتباطات و پرداخت را به طور کامل دارد. این موضوع به مجموعه فن آوا و مشتریان کمک می‌کند که بتوانند در ارائه خدمات به صورت کامل‌تری ایفای نقش کند.

مدیرعامل گروه فن‌آوا در توضیح عملکرد این گروه در خصوص استارت‌آپ‌ها گفت: بحث جذب و سازماندهی ایده‌های نو و استارت‌آپ‌ها در سطح گروه درحال شکل‌گیری است و یکی از ماموریت‌های آتی خودمان را جذب ایده و شناخت جامعه نخبگان و حمایت از این جامعه می‌دانیم که بر این اساس در بحث دانشی بودن ایده‌ها گروه فن‌آوا توافق‌نامه‌هایی را با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها برای عملیاتی سازی این حوزه در دو مقوله کار‌آفرینی و تربیت نیروی انسانی منعقد کرده است.

طراوتی با ترسیم آینده فناوری اطلاعات و رفتار مصرف کنندگان در صنعت فناوری اطلاعات بیان داشت: آینده این صنعت در توسعه محصولات مبتنی بر ارائه خدمات حوزه ویدئو و خدمات ارزش افزوده است. این مطلب به این معناست که اگر می‌خواهیم یک جهت‌گیری چند ساله داشته باشیم در حوزه محتوی و به خصوص ویدئو باید مطالعه و برنامه ریزی دقیق داشته باشیم که این پیش بینی انجام شده و در دستور کار گروه می‌باشد.

وی افزود: پروتکل‌هایی را با اپراتورهای دیگری مثل اپراتورهای IPTV که در داخل کشور در حال سرویس می‌باشند منعقد شده و این موضوع در سرویس‌های آینده شرکت‌های تابعه گروه دیده شده است.

عضو هیات مدیره گروه فن آوا در خصوص نحوه حضور گروه در نمایشگاه الکامپ گفت: شرکت‌‌های تابعه گروه در نمایشگاه کاملا محصول محورحضور خواهند داشت و بر همین اساس از "سوئیچ پرداخت نفیس"، نرم افزار "پرداخت آوا"، سامانه مختلف نرم افزاری و محصولات دیگر در نمایشگاه الکامپ رونمایی خواهد شد.

وی افزود: همچنین در نمایشگاه الکامپ امسال 8 عنوان سمینار تخصصی با موضوعاتی مانند بررسی و راهکار سرویس‌های سازمانی براساس مجوز FCP، مرکز عملیات امنیت یا SOC، امنیت در شبکه‌های ماهواره و هوش تجاری BI از مهمترین عناوینی است که در غرفه گروه فن‌آوا در 4 روز نمایشگاه برای علاقه‌مندان ارائه خواهد شد.

طراوتی در پایان گفت : پروانه FCP توسط چندین شرکت گرفته شده اما برآورد ما این است که اولین اپراتوری باشیم که بتوانیم حوزه صوت، داده و ویدئو را در آینده‌ای نزدیک به صورت یکپارچه ارائه دهیم و شرکت داده پردازی فن‌آوا اولین FCP است که می‌تواند اپراتور چند نقشی را بازی کند.

ارسال نظر: