سردار دهقان در دیدار با رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی:

ارتقاء سطح روابط با افریقا از اولویت‌های ایران است/ جاکوب زوما: اجازه نمی‌دهیم کسی روابط ایران و افریقای جنوبی را مخدوش کند

کدخبر: 2078110

وزیر دفاع ایران تصریح کرد: قاره آفریقا از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای نزد جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و ارتقاء سطح روابط در همه زمینه‌ها از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که برای انجام یک سفر رسمی به آفریقای جنوبی سفر کرده است، با جاکوب زوما رئیس جمهور این کشور دیدار و پیرامون مسائل مورد علاقه دو کشور گفتگو کرد.

در این دیدار رئیس جمهور آفریقای جنوبی با خوش آمد گویی و ابراز خرسندی از سفر وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران به آفریقای جنوبی گفت : ایران و آفریقای جنوبی دو کشور مهم و مستقل هستند و عزم ما توسعه روابط با ایران است و اجازه نمی دهیم کسی این روابط را مخدوش کند.

جاکوب زوما گفت: اگر جهان تغییر نکند مشکلات آن ادامه می یابد و ما باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم.

وی با اشاره به اهمیت و ثبات اقتصادی تصریح کرد : آفریقای جنوبی در این مسیر بر گسترش همکاری ها با جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد و ما باید به طور فعال پیگیر اجرای توافقات میان دو کشور باشیم.

در ادامه سردار دهقان با ابلاغ سلام های گرم حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان و پیام دوستی دولت و ملت ایران با اشاره به روابط دیرینه جمهوری اسلامی ایران و کنگره ملی آفریقا در مبارزه با آپارتاید و روابط دوستانه دو کشور در دو دهه گذشته پس از محو رژیم آپارتاید تصریح کرد: قاره آفریقا از اهمیت و جایگاه ویژه ای نزد جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و ارتقاء سطح روابط در همه زمینه ها از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

وزیر دفاع کشورمان با تشکر از مواضع مثبت آفریقای جنوبی در قبال فعالیت های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین سفر اخیر رئیس جمهور آفریقای جنوبی به تهران گفت: این سفر تحرک جدی و بسیار خوبی در همکاری دو کشور به خصوص در زمینه های دفاعی - نظامی ایجاد کرده است.

سردار دهقان در ادامه گفت: خوشبختانه بعد از توافق هسته ای با کشور های 1+5 شاهد حضور بسیاری از کشورها برای دستیابی به فرصت های همکاری اقتصادی و تجاری با ایران هستیم و هم اکنون شرایط سرمایه گزاری در ایران بوجود آمده و همکاری های خوبی با کشورهای جهان در حال شکل گیری است، ما علاقه مند به همکاری و پذیرش سرمایه گزاری از سوی کشورهایی همچون آفریقای جنوبی هستیم که با اتخاذ مواضع اصولی و منصفانه از حق و عدالت دفاع کردند.

وزیر دفاع با تشریح آخرین وضعیت مبارزه با تروریسم در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: معتقدیم تحلیل تحولات این منطقه بدون لحاظ کردن عناصر چهارگانه مبانی و آموزه های فکری تروریسم و دلایل بازتولید آن، حامیان دولتی و منافع مورد نظر آنها، پیامدها، آسیب و خسارتهای ناشی از آن و راهکارهای مبارزه و حذف تروریسم امکان پذیر نیست.

وزرای دفاع ایران و افریقای جنوبی با یکدیگر دیدار کردند

پس از انجام مراسم استقبال رسمی از سردار حسین دهقان وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران که از سوی ماپیسا آنکاکولا وزیر دفاع و کهنه سربازان آفریقای جنوبی همراه با آئین ویژه نظامی و شلیک 21 گلوله توپ برگزار شد، طرفین با یکدیگردیدار و پیرامون مسائل دوجانبه و منطقه ای دیدار و گفتگو کردند.

سردار دهقان در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر به آفریقای جنوبی، کشور نلسون ماندلا قهرمان پیشتاز مبارزه با نژاد پرستی، اظهار امیدواری کرد: این سفر فصل جدیدی از روابط دفاعی- نظامی میان دوکشور را رقم بزند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه شرایط منطقه ای و جهانی ایجاب می کند کشورهای دوست و همسو با ارتقاء سطح تعامل و همکاری فی مابین برای مهار و مقابله با بحران ها، وحدت نظری و عملی داشته باشند تا بتوانند با فائق آمدن بر آنها امنیت و رفاه ملت های خود را تامین کنند.

سردار دهقان با تشریح آخرین شرایط منطقه غرب آسیا به ویژه در مواجهه با تروریسم همکاری همه کشورهای جهان را برای ریشه کنی این غده سرطانی ضروری دانست و با ابراز تاسف از حمایت برخی از کشورهای منطقه از تروریسم که موجب تصاعد بیشتر بحران و جنگ در منطقه شده است تصریح کرد:اگر مقاومت کشورهایی مانند ایران ، روسیه، عراق و سوریه وجود نداشت تروریست ها پس از تثبیت و استقرار در این منطقه به سایر نقاط جهان سرازیر می شدند.

وزیر دفاع افزود: ایران و آفریقای جنوبی می‌توانند با توجه به ظرفیت های فراوانی که در همه حوزه ها برای همکاری وجود دارد به ویژه با اشتراک نظر دو کشور در اکثر مسائل مهم منطقه ای و جهانی در کمک به حل بحران های امنیتی منطقه و در مبارزه با تروریسم و جرائم سازمان یافته نقش بارزتری ایفا کنند.

در این دیدار ماپیسا آنکاکولا وزیر دفاع و کهنه سربازان آفریقای جنوبی نیز طی سخنانی با ابراز خرسندی از سفر وزیر دفاع کشورمان به آفریقای جنوبی از مواضع انقلابی مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم آپارتاید در آن روزهای سخت ترس و وحشت که از مبارزات ضد نژاد پرستی ملت ما حمایت کردند تشکر و قدردانی کرد و گفت : ما هیچ گاه آن حمایت های موثر و به یاد ماندنی جمهوری اسلامی ایران را فراموش نمی کنیم.

وزیر دفاع آفریقای جنوبی افزود: پس از سقوط نظام آپارتاید، روابط بسیار خوبی میان دو کشور برقرار شد و سفر نلسون ماندلا به ایران و امضای هشت سند همکاری ،روابط دو کشور را به سطح بسیار خوبی ارتقاء داد و با سند همکاری دفاعی - نظامی که امروز امضا می شود روابط دو کشور از استحکام و گسترش بیشتری برخوردار خواهد گردید.

ماپیسا آنکاکولا با تاریخی خواندن سفر سردار دهقان به آفریقای جنوبی تصریح کرد : اجرای مفاد یادداشت تفاهم همکاری های دفاعی - نظامی ایران و آفریقای جنوبی بی تردید جهش بزرگی در سطح روابط دو کشور در این حوزه ایجاد خواهد کرد.

وزیر دفاع آفریقای جنوبی با انتقاد از ساختار سازمان ملل و شورای امنیت و اعمال تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران گفت : با اقدامات خوب رئیس جمهور ایران جناب آقای دکتر روحانی و تصویب برجام ،شرایط خوبی برای گسترش همکاری با ایران فراهم شده و ما این فرصت را مغتنم شمرده و همکاری های خود را با ایران تقویت خواهیم کرد.

ارسال نظر: