صدور حکم اعدام ۱۵ شیعه عربستانی به اتهام جاسوسی برای ایران

کدخبر: 2076848

دادگاه کیفری عربستان ۱۵ نفر از شیعیان نخبه عربستان را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: دادگاه کیفری عربستان اعلام کرد 15 نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران به اعدام محکوم کرده است.

روزنامه «عکاظ»، گزارش داده بود که 32 متهم [30 عربستانی، یک ایرانی و یک افغان] به اتهام همکاری با سازمان اطلاعات ایران محاکمه شده‌اند.

بر اساس این خبر عربستان مدعی است این افراد اسناد و اطلاعات مهمی در زمینه نظامی عربستان را به ایران ارائه داده که امنیت ملی و امنیت نیروهای مسلح سعودی را به خطر انداخته است.

عربستان همچنین مدعی است که این افراد ضمن فاش کردن رازهای عربستان برای ایران با آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران نیز دیدار کرده‌اند و از اعتراضات [مسالمت آمیز مردمی] در قطیف حمایت کرده‌اند.

عکاظ اعلام کرده بود که شماری از این افراد از چهره‌های سرشناس در زمینه اقتصاد و دانشگاه‌های عربستان هستند و در مکه، مدینه، ریاض و منطقه شرقیه بازداشت شده بودند.

گروهی از شیعیان نخبه عربستانی و غیر عربستانی که در رسانه‌های سعودی به «باند جاسوسان ایرانی» معروف شده‌اند در ماه مارس و می سال 2013 بازداشت شدند، این افراد اغلب از شیعیان سرشناس عربستانی هستند که به دلیل مخالفت با سیاست‌های کشورشان یا انتقاد از حاکمیت به جاسوسی برای ایران متهم شده‌اند.

در همان وقتی که این افراد بازداشت شده بودند گروهی از چهره‌های سرشناس شیعیان عربستان با صدور بیانیه‌ای اظهارات وزارت کشور عربستان و اتهام جاسوس زدن به این افراد را محکوم کرده و آن را ادعایی بی اساس توصیف کرده بودند.

تعدادی از چهره‌های شاخص شیعیان عربستان تأکید کرده بودند که همه افرادی که به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت شده‌اند از اساتید دانشگاه، بازرگانان، پزشک و از افراد ملی‌گرا و مقاوم هستند که وزارت کشور با وارد کردن این اتهامات تلاش می‌کند نگاه‌ها را از مطالبات برای اصلاح سیاسی دور کرده و محاکمه‌ای ناعادلانه را برای این افراد رقم بزند.

ارسال نظر: