سعودی‌ها در کاهش تولید اوپک را دور خواهند زد

واکنش مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت به پیروزی نمایشی ایران در اوپک!

کدخبر: 2076403

عربستان سعودی در قبال تصمیم اخیر اوپک هم به تعهدات خویش عمل نخواهد کرد، چرا که این کشور، در چند سال اخیر تولیدات بی‌رویه نفت داشته است...

به گزارش خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین»، مدیرعامل اسبق شرکت ملی نفت ایران در واکنش به اتفاقات هفته گذشته اوپک به «نود اقتصادی» گفت: عربستان سعودی در قبال تصمیم اخیر اوپک هم به تعهدات خویش عمل نخواهد کرد، چرا که این کشور، در چند سال اخیر تولیدات بی‌رویه نفت داشته، بنابراین در قبال تصمیم اخیر هم این اتفاق نخواهد افتاد.

یکصد و هفتاد و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (دهم آذر ماه) در وین با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که بر این اساس، کشورهای عضو اوپک بر سر کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت خود به توافق رسیدند که این توافق بعد از هشت سال اتفاق افتاده است.

بر اساس آخرین تصمیم اوپک، عربستان سعودی با کاهش 486 هزار بشکه، عراق 210 هزار بشکه‌، امارات متحده عربی با کاهش 139 هزار بشکه و ونزوئلا هم با 95 هزار بشکه کاهش تولید نفت مواجه می‌شوند.

دست اندرکاران امر، بازگشت اوپک به موضع قبلی یعنی سیاست مدیریت عرضه و تقاضا و کنار گذاشتن سیاست تخریبی و مضر سهم بازار را یک اقدام مثبت دانسته اند.

احمد قلعه بانی درگفتگو با «نود اقتصادی» افزود که باید منتظر ماند و دید که وضعیت آینده بازار نفت چه خواهد شد.

وی احتمال داد که حتی کشورهای غیر اوپک در تصمیم اخیر، اوپک را همراهی نکنند اما در عین حال اظهار داشت که اگر همه اعضای اوپک و غیراوپک در این کاهش تولید مصمم باشند به طور قطع بر بروی قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

ارسال نظر: