روایت یک مسئول رسانه‌ای مقاومت از روند و نتایج آزادسازی حلب در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

یک قدم مانده تا آزادی کامل پایتخت اقتصادی تروریست‌ها

کدخبر: 2076187

عضو اعلام مقاومت با اشاره به اهمیت آزادسازی حلب اظهار داشت: اکثر واکنش های بین المللی که امروز از سوی جامعه جهانی مشاهده می‌شود ریشه در میلیاردها دلار سرمایه خفته در حلب دارد که می‌توانست اقتصاد تکفیری ها را تامین و آتش جنگ در سوریه را روشن نگه دارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی « نسیم آنلاین » از سوریه؛ تغییر معادلات یکی از مهمترین استان های استراتژیک سوریه در چند روز گذشته ،حلب را به کانون توجه رسانه‌های منطقه‌ای تبدیل کرده است. در حالی اخبار آزادسازی مناطق شمالی در شرق حلب این روزها منتشر می‌شود که بسیاری از رسانه ها و برخی مراکز مطالعاتی سیاسی و حقوق‌بشری در اروپا و آمریکا در جهت ایجاد آتش‌بس و دلواپسی برای چند هزار تروریست تکفیری در محاصره بسیج شده‌اند، اتفاقی که تاکنون در خصوص مناطق دیگر محاصره شده در سوریه و عراق که از لحاظ حقوق بشری در شرایط بسیار بغرنجی به سر می‌برند رخ نداده است.

حلب اما از اولین مناطقی بود که در سوریه بعد از آغاز جنگ به اشغال تکفیری‌ها افتاد و آنها در طول این 5 سال به دلیل اهمیت استراتژیکی و ژئوپولوتیکی این استان، حساب ویژه‌ای بر روی آن باز کرده بودند.

در یک سال گذشته نیروهای ارتش سوریه برای جلوگیری از تحرکات فراوان تکفیری‌ها که به دلیل شرایط خاص حلب از این منطقه صورت می‌گرفت و همچنین برای آزادسازی اراضی مهمی در غرب سوریه اقدام به انجام سلسله عملیات‌هایی در حلب کردند.

نیروهای ارتش به خوبی می‌دانستند که حلب به دلیل موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به مرزهای کشور ترکیه به عنوان مهمترین معبر لجستیکی تکفیری‌ها به شمار می‌آید و برای پیشروی مقاومت در سایر جبهه‌ها، ابتدا باید کار حلب را یکسره شود.

با آزادسازی حلب، بزرگترین معبر انسانی و لجستیکی تکفیری‌ها سقوط کرده و در تسلط نیروهای ارتش سوریه و مقاومت قرار می‌گیرد که علاوه بر تاثیرات قابل توجهی که بر معادلات میدانی سوریه دارد می‌تواند زمینه‌ساز و بزرگترین اقدام در راستای آزادسازی مناطق اشغالی غربی و شمالی در سوریه به شمار آید. از طرفی همه مسائل مطرح شده در حوزه دیپلماتیک و گفتگوهای بین‌المللی نیز ریشه در معادلات میدانی دارد و هر طرف که در حوزه نبرد بر روی زمین و میدان عملیاتی دست برتر را داشته باشد از قدرت بالاتری نیز در حوزه دیپلماتیک نیز برخوردار است و بر همین اساس عملیات در حلب علاوه بر معادلات میدانی، برای بالا بردن توان طرف‌های درگیر در مذاکرات و گفتگوهای بین‌المللی هم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود که می‌توانست جریان گفتگوهای بین‌المللی را به سمت سوریه و مقاومت تغییر دهد.

بر اساس همین مسائل ذکر شده، طی سال گذشته سلسله عملیات هایی برای آزادسازی سومین استان سوریه از لحاظ وسعت جغرافیایی و جمعیت حاضر در آن از سوی ارتش سوریه و با حمایت مقاومت و نیروهای رزمی روسیه کلید خورد که طی آن پس از تثبیت مواضع در شمال حلب، عملیاتی موفقیت آمیز برای دو تکه کردن شهر به دو نیمه شرقی و غربی انجام شد و پس از مقاومت جانانه در برابر تروریستهایی که برای فرار از محاصره تلاش می کردند، به تدریجحلقه محاصر تنگ تر و مناطق اشغالی متر به متر آزاد شد.

اما در این بین مناطق شرقی حلب به دلیل بافت پیچیده معماری و شهرسازی و همچنین حضور چند هزار نفر ساکنان غیر نظامی مدت زمان بیشتری در اشغال تکفیری ها باقی ماند و ارتش سوریه و مقاومت به دلیل استفاده تروریست ها از ساکنان غیر نظامی به عنوان سپر انسانی برای آزادسازی آن با مشکل رو به رو بودند، چنانکه هنوز هم برخی بخش ها از این مناطق، هرچند معدود در دست تروریست هاست. اواسط هفته گذشته خبر آزادسازی نیمی از بخش شرقی حلب در رسانه ها مخابره شد ولی همچنان نیمی دیگر، یعنی جنوب شرقی حلب در دست تروریست هاست.

در همین راستا "وفیق الکاظم" از اعضای اعلام مقاومت در سوریه در گفتگو با خبرنگار « نسیم آنلاین » با اشاره به چگونگی آزادسازی مناطق شمالی شرق حلب اظهار داشت: در هر عملیاتی که ارتش و مقاومت برای آزادسازی مناطق شرقی آغاز می‌کرد به دلایل بافت شهری، حضور غیر نظامیان و از همه مهمتر مقابله پرحجم تروریست ها نیروهای ارتش سوریه نمی توانستند به مواضع از قبل تعیین شده برسند.

وی با بیان اینکه این روند تا دو هفته گذشته هم ادامه داشت افزود: سازمان رزم تکفیری ها که در مناطق خارج از محاصره مستقر هستند تا همین 15 روز قبل هرگونه عملیاتی و فشاری را برای بازگشایی معبر و شکست محاصره در حلب انجام دادند تا حدی که در این اواخر کارشناسان مسائل نظامی با مشاهده اقدامات آنها می‌گفتند که تکفیری ها با این مدل عملیات دست به خودکشی نظامی زده‌اند .

عضو اعلام مقاومت در ادامه با تشریح آخرین و پرحجم ترین عملیات القاعده خاطر نشان کرد: طی یک عملیات بسیار پرحجم، القاعده برای بازگشایی معبر در نیمه غربی منطقه محاصره شده و شکست حصر، حمله ای را از چهار محور "منیان" ، "ضاحیه الاسد" ، "مدرسه الحکمه" و "تل بازو" ترتیب داد . بدین صورت که نیروهای خارج از حلب از این چهار محور حمله را به مواضع ارتش و مقاومت آغاز کردند و همزمان عناصر مسلح داخل محاصره هم روبروی این جبهه به این مناطق فشار می‌آورند.

وفیق الکاظم با بیان اینکه این عملیات مهم و بزرگ القاعده مانند سایر اقدامات آن ها طی ماه های اخیر شکست خورد گفت: در شرایطی که عملیات تکفیری ها در مناطق غربی شکست خورد و تعداد بسیار بالایی کشته و مجروح روی دستشان ماند، نیروهای مقاومت و ارتش سوریه با به دست گرفتن ابتکار عمل، به صورت ناگهانی عملیاتی را از 9 محور مختلف در شمال مناطق شرقی حلب آغاز کردند.

عضو اعلام مقاومت ادامه داد: ویژگی اصلی اقدام مقاومت در شرق حلب این بود که تروریست های داخل محاصره به هیچ عنوان آمادگی درگیری در چند محور مختلف را نداشته و حتی شاید اصلا این فکر را نمی‌کردند که ارتش و نیروهای مقاومت بلافاصله بعد از تک عملیاتی آنها در غرب حلب، اقدام به انجام عملیاتی در این سطح و در این تعداد محور کنند.

وی گفت: در هر حال نیروهای ارتش و مقاومت با این استراتژی که مناطق شرقی هم باید مانند مناطق ریف دمشق در غوطه و درعا جدا شده و برای هرکدام با اعمال فشار تصمیمی مستقل گرفته شود عملیات را برای تقسیم منطقه اشغالی به نیمه شمالی و جنوبی از محور هایی چون "العویجه"، "تل بعیدین"، "مساکن هنانو" ، "شیخ نجارقدیم" ، "مقبره الاسلامیه" و "کرم القصر" اغاز کردند.

وفیق الکاظم با بیان اینکه عدم آمادگی و رویارویی تکفیری ها با ارتش و مقاومت منجر به آزادسازی مناطق شمالی و الحاق "مساکن هنانو" با منطقه "سلیمان حلبی" شد ادامه داد: آزادسازی مساکن هنانو و الحاق با سلیمان حلبی باعث جدا شدن منطقه شمالی از جنوب مناطق اشغالی شد و تروریست های باقی مانده در مناطق شمالی برای جلوگیری از قرار گرفتن در محاصره اقدام به فرار و جا به جایی به مناطق جنوبی شرق حلب کردند که بدین ترتیب مناطق مذکور در نیمه شمالی شرق حلب به طور کامل ازاد شد.

عضو اعلام مقاومت با بیان اینکه اتفاقات اخیر حلب را می توان بزرگترین شکست تروریست های تکفیری از سال 2012 دانست اظهار داشت: در واقع اتفاقات روزهای اخیر نه تنها بخش مهمی از حلب را از چنگال مسلحین خارج کرد، بلکه ارتباط بخش های باقیمانده در دست آن ها را نیز قطع نمود و در عمل این مناطق را به دو بخش فاقد ارتباط با هم تقسیم نمود. یکی از مهمترین ویژگی های پیشروی‌های روزها اخیر، سالم ماندن بخش عمده‌ای از کارخانجات در محلات پاکسازی شده است، کارخانجاتی که بر عکس مناطق صنعتی "شیخ نجار"، "الخالدیه" و "اللیرمون" غارت نشدند و تروریست‌ها با وارد کردن مواد اولیه و تولید کالا و فروش آن به داعش، سوخت ارزان از این گروهک خریداری می‌کردند.

وی ادامه داد:با تکمیل محاصره شهر از طریق بستن جاده کاستیلو در شمال حلب که تنها راه رفت و آمد تروریست‌ها و ورود و خروج مواد اولیه، کالا و سوخت محسوب می‌شد و همچنین انقطاع اتصال تکفیری ها در جنوب غرب، منطقه تحت اشغال تروریست‌ها عملا سقوط کرده به حساب می‌آمد و تکفیری ها بیهوده دست و پا می‌زدند. البته باید گفت که درآمد هنگفتی که ماهانه با صادرات کالاها به ترکیه، به‌ویژه به اردوگاه‌های آوارگان برای القاعده به دست می‌آمد، با این اتفاق از دست رفت.

وفیق الکاظم در پایان خاطر نشان کرد: حلب، نه به دلیل سیاسی، بلکه بیشتر به دلیل اقتصادی برای تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها اهمیت داشت. میلیاردها دلار سرمایه آنجا خفته بود که می‌توانست اقتصاد این گروهک‌ها را تامین کند. اکنون با پاکسازی نیمی از شرق حلب ، باید منتظر نیمه جنوبی این مناطق ماند و با کامل شدن روند پاکسازی پایتخت اقتصادی سوریه، تقریبا همه آمال و آرزوی تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آنها نابود خواهد شد و پافشاری تروریست ها بر اینگونه سیاست ها چیزی جز کشت های بیشتر برای آن ها نخواهد داشت.

ارسال نظر: