گزارش «نسیم آنلاین»؛

همه آنچه در پیاده‌روی اربعین ۹۵ اتفاق افتاد/ مبلغ بالای هزینه صدور رویداد مشکل اصلی

کدخبر: 2074995

چهار سالی می‌شود که موسم اربعین حسینی با حضور میلیونی مردم از سراسر دنیا به ویژه کشورمان در کربلای معلی همراه است؛ حضوری که نیازمند تدابیر شدید امنیتی و همچنین ارائه خدمات رفاهی، اسکان، پزشکی، حمل و نقل به بیش از ۲۰ میلیون زائر حسینی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، 4 سالی می شود که موسم اربعین حسینی با حضور میلیونی مردم از سراسر دنیا به ویژه کشورمان در کربلای معلی همراه است؛ حضوری که نیازمند تدابیر شدید امنیتی و همچنین ارائه خدمات رفاهی، اسکان، پزشکی، حمل و نقل به بیش از 20 میلیون زائر حسینی است؛ هر ساله این تصمیمات در سازمان حج و زیارت و سایر نهادهای مرتبط صورت می گیرد، ولی امسال با تشکیل ستاد مرکزی اربعین در وزارت کشور مسئولیت هر یک از ارگان ها در این حوزه مشخص و طبیعتا هماهنگی ها آسان تر و تسهیلات رفاهی بیشتری در اختیار زائران حسینی قرار گرفت.

امسال نیز طبق روال سال گذشته سازمان حج و زیارت که بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین، وظیفه ثبت نام و اعزام زائران را بر عهده داشت، اقدام به ثبت نام زائران از طریق سامانه سماح و دریافت هزینه های سفر از قبیل هزینه رویداد که از سوی دولت عراق 40 دلار تعیین شده بود و همچنین هزینه 25 هزار تومانی بیمه، کرد.

سازمان حج و زیارت نیز از طریق سامانه سماح اقدام به ثبت نام زوار حسینی کرد و به گفته سعید اوحدی، رئیس این سازمان آمار ثبت نام در سامانه سماح به مرز یک میلیون و 300 هزار زائر نزدیک شده است، در حالی که سال گذشته این آمار 950 هزار نفر بود .

اوحدی ادامه داد: یک میلیون و 100 هزار نفر از طریق ثبت نام در سامانه سماح ویزا گرفته اند و این مهم نشان دهنده اطمینان مردم به این سامانه است؛ البته میزان رویداد صادر شده در مجموع به بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر رسیده است . ( اینجا )

البته مبلغ بالای هزینه صدور رویداد باعث شد تا شبکه های جعلی صدور رویداد در برخی از نقاط کشور از جمله اصفهان، خوزستان، خراسان و تهران اقدام سودجو در سوپرمارکت ها و حتی در ترمینال جنوب تهران اقدام به کلاهبرداری از زوار کنند؛ تا جایی که وزارت اطلاعات در این حوزه وارد و اقدام به کشف و دستگیری سودجویان کنند. ( اینجا )

یکی دیگری از مصوبات ستاد اربعین واگذاری مسئولیت کمیته اسکان، تدارکات، موکب ها، تغذیه و پشتیبانی را در داخل و خارج از کشور بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات بود. این ستاد از با اعزام حدود 15 هزار خادم به عراق توانست در مدت 10 روز موسم اربعین حسینی، خدمات قابل قبولی را در جهت اسکان، پذیرایی و پشتیبانی از زوار چه در داخل و چه در خارج از مرزهای کشور انجام دهد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در همین زمینه گفت: برای اسکان 700 هزار نفر تا به امروز 271 قرارداد امضا کرده ایم که اعزام نیروها برای خدمات رسانی به زائران نیز در قالب همین تفاهم نامه صورت می گیرد، البته نیروها در حال اعزام و استقرار هستند تا بتوانیم زائران را اسکان و تغذیه آنها را تامین کنیم . ( اینجا )

یکی دیگر از اقدامات قابل تقدیری که امسال برای حضور زوار به عراق انجام شده بود، مشخص کردن مرزهای ورودی و خروجی و زمان حضور زائران ثبت نام شده در سامانه سماح در مرزها بود، به گونه ای که تاریخ حضور و تاریخ بازگشت زوار از عراق مشخص و از خروج افراد از مرزهای دیگر جلوگیری می شد، طبیعتا چنین کاری از هرج و مرز در نقاط صفری هم جلوگیری می کند.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره این مسئله و همچنین اختصاص مرز شلمچه برای اتباع غیرایرانی گفت: برای مدیریت جمعیت در مرزهای کشور و جلوگیری از ایجاد ازدحام کمیته زیرساخت ها اقدامات خوبی را برای توسعه خدمات رفاهی از جمله بهره برداری از پایانه شلمچه انجام داده است؛ همچنین برای مدیریت جمعیت در مرزها ستاد اربعین مصوب کرد که مرز شلمچه برای اتباع غیرایرانی در نظر گرفته شود تا آنها با مشکلاتی مواجه نشوند؛ از این رو نیروی انتظامی امکانات خود را در این مرز مستقر کرده است؛ البته از خروج اتباع غیرایرانی از سایر مرزها جلوگیری خواهد شد . ( اینجا )

با همه تدابیر امنیتی که از سوی سازمان حج و زیارت و سایر دستگاه ها برای حفظ امنیت و جان زائران ایرانی اتخاذ شده بود، ولی 16 آبان ماه 7 تن از زائران ایرانی در انفجار انتحاری در سامرا به شهادت رسیدند که بعد از این اتفاق، رئیس سازمان حج و زیارت از ممنوعیت حضور زائران ایرانی در این شهر خبر داد. ( اینجا )

طبیعتا حضور میلیونی مردم کشور در راهپیمایی اربعین، مشکلات را نیز در مرزها ایجاد خواهد کرد که یکی از آنها حضور بالای افراد بدون گذرنامه و ویزا در روز 25 آبان در مرز مهران بود، علی رغم همه توصیه های مسئولان مرتبط این افراد با حضور در مهران باعث هرج و مرج در مرز شدند و در نهایت نیز مسئولان عراقی اقدام به بستن یک طرفه مرز مهران تا پایان مراسم اربعین کردند.

رئیس سازمان حج و زیارت در سفری که با وزیر ارشاد به نقاط صفری مرزی داشت در این زمینه گفت: 25 آبان ماه تراکم بسیار بالایی را در این مرز شاهد بودیم که متاسفانه علی رغم توصیه های جدی سازمان حج و زیارت، ستاد مرکزی اربعین و اطلاع رسانی رسانه ها تعداد قابل توجهی از مردم بدون داشتن ویزا و حتی گذرنامه به این مرز آمده بودند و همین مسئله باعث کندی حرکت و حتی در مقاطعی بسته شدن مرز از سوی عراقی ها شد . ( اینجا )

بعد از این اتفاق شایعاتی مبنی بر باز شدن مرز مهران به روی زائران بدون گذرنامه در برخی از رسانه ها مطرح شد که اوحدی در پاسخ به این شایعه گفت: اینگونه نیست و اگر زائری بدون ویزا به خاک عراق وارد شود، نیروهای عراقی با آن برخورد می کنند و حتی جمعیت بالایی که روز گذشته بدون ویزا به مرز مهران آمده بودند، توسط نیروهای انتظامی به شهرها بازگردانده شدند تا نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند؛ همچنین در این ایام یک روز ویزا برای زائران صادر می شود، از این رو توصیه می کنیم که با ویزا اقدام به خروج از مزرهای کشور کنند . ( اینجا )

البته مرز مهران همچنان برای بازگشت زائران به کشور باز است و طبق گفته رحمانی فضلی تا کنون ۱۶۲۰۰۰۰ نفر وارد کشور شده اند و تا الان یک مورد گره ترافیکی نبوده و این به دلیل زیرساخت هایی مثل پل و اتوبانهایی هست که ایجاد شده است .

رحمانی فضلی درباره وضعیت مرزها گفت: بیش از 50 درصد زوار از مرز مهران تردد کردند. 90 هزار خودرو در مهران پارک کرده بودند. دیشب فقط ۱۶۰ هزار نفر از مهران وارد شدند. مشکل اصلی امسال افراد حاضر در مرز بدون ویزا بود، ناگهان امسال بیش از 100 هزار نفر یکجا در مهران حضور یافتند و به لطف خدا توانستیم فضا را کنترل کنیم. تعدادی از زوار حدود ۶۰۰ نفر از مسیرهایی که کنترل نمی شد از کشور خارج شدند که حاکمیت عراق آنها را برگرداندند . ( اینجا )

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه کرد؛ ارائه خدمات به زوار حسینی بعد از اربعین حسینی و بازگشت قریب به اتفاق زوار به کشورها است و موکب های ایرانی در نقاط صفر مرزی همچنان آماده پذیرایی از زوار حسینی هستند. رئیس کمیته اسکان و تغذیه ستاد اربعین گفت: بیش از ۹۰۰ موکب داریم؛ موکب‌ها تا ۲۵ صفر آماده پذیرایی از زائران هستند اما موکب‌های عراقی از فردا شب جمع‌آوری می‌شوند . ( اینجا )

ارسال نظر: