انتقادات تند معاون سابق وزیر صنعت از گرانی کالاهای اساسی در گفتگوی نفصیلی با «نسیم آنلاین»:

ورود نهاد ریاست جمهوری به تنظیم بازار قیمت‌ها را چند برابر کرد/ سرگردانی ۳ نهاد دولتی برای تنظیم بازار کالاهای اساسی مردم

کدخبر: 2074448

مفتح گفت: مشخص نیست جلسات ستاد تنظیم بازار در نهاد ریاست جمهوری به چه ترتیب و در چه سطحی برگزار می شود اما حداقل می‌توان گفت اگر این جلسات در سطح بالایی هم برگزار می‌شود هیچ کارآیی ندارد.

محمد صادق مفتح معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفتگوی تفصیلی با « نسیم آنلاین » در خصوص افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی در ماههای اخیر اظهار کرد: در حال حاضر با پدیده عجیبی در بازار کالاهای اساسی رو به رو هستیم و می‌بینیم بدون اینکه نهاده‌های تولید گران شده باشد، محصول نهایی مانند گوشت مرغ و برنج با افزایش قیمت جدی رو به رو شده‌اند. وی افزود: کاملا مشخص است که این افزایش قیمت هیچ ارتباطی به بحث قیمت تمام شده و لایه‌های قبلی ندارد. در واقع که گرانی‌های اخیر ناشی از عدم تنظیم بازار مناسب توسط دولتمردان است. معاون سابق وزیر صنعت عنوان کرد: تنظیم بازار بعد از قانون انتزاع، خرد شد و وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی مسئول تنظیم بازار شدند. اما ریشه مشکلات از همین جاست.

ورود نهاد ریاست جمهوری به مقوله تنظیم بازار، گرانی‌ها را بیشتر کرد

مفتح با انتقاد از ورود معاونت اجرایی رئیس جمهور به موضوع تنظیم بازار به «نسیم آنلاین» تصریح کرد: از این اتفاق بدتر زمانی رخ داد که ارگان سومی در نهاد ریاست جمهوری ستاد تنظیم بازار را تشکیل داد و کار تنظیم بازار بین سه سازمان خرد شد. ابزارهای اجرایی مثل سازمان حمایت و اصناف زیر نظر سازمانهای خاص خودشان بودند ولی تنظیم بازار در جای دیگری انجام می‌شد. وی با اشاره به بی توجهی دولت به اصناف بیان کرد: در حال حاضر دولت اصناف را در تنظیم بازار بازی نمی‌دهد و نقشی که اصناف در تنظیم بازار داشتند کاملا از بین رفته است. اصناف به عنوان پیشانی تنظیم بازار و جبهه ای هستند که مستقیما با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند، ولی متاسفانه دولت یازدهم وظایف تنظیم بازاری را از آنها خلع کرد.

دولت در تعطیل کردن نمایشگاههای فصلی اشتباه کرد

معاون سابق وزیر صنعت بر همین اساس گفت: بنابراین وظیفه تنظیم بازاری که همواره بر عهده اصناف بود روی زمین ماند. نمایشگاههای فصلی هم که همواره برگزار می‌شد و در تنظیم بازار و تنظیم مصرف و تولید و عرضه بسیار موثر بود در این دولت تعطیل شد. مفتح بی متولی بودن تنظیم بازار در دولت یازدهم را یک مشکل بزرگ دانست و تاکید کرد: دلیل مسائل و مشکلات پیرامون تنظیم بازار این است که تنظیم بازار در دولت آقای روحانی یک متولی خاص و مشخص ندارد و دولتمردان مدام در حوزه تنظیم بازار تصمیمات متناقص می گیرند. وی بیان کرد: در حال حاضر تنظیم بازار و قیمتها کاملا رها شده و هرکس هر کاری که دوست دارد می تواند انجام دهد. نه نظارت موثر و مفیدی انجام خواهد شد و نه هیچ حرکتی در جهت عرضه در مسیرهای مستقیم‌تر به بازار که قیمتها بر این اساس تعدیل پیدا کنند. معاون سابق وزیر صنعت اظهار کرد: ریشه این مشکلات این است که مقوله تنظیم بازار در یک مرحله بین دو ارگان تقسیم شد و در مرحله بعد ارگان سومی هم به آن اضافه شد. این مسئله کاملا بی نظمی و عدم امکان برنامه ریزی ایجاد کرده است.

چرا وزارت صنعت، بخش تنظیم بازار را حذف کرده؟!

مفتح با انتقاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: چرا وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش تنظیم بازار را از وزارتخانه خود حذف کرده است؟ مگر همه محصولاتی که عرضه می شود کشاورزی است؟ مگر ما صنایع بسته بندی، صنایع تکمیلی، صنایع روغن نباتی، نداریم؟ مگر قیمت گذاری این محصولات نباید در وازرت صنعت بررسی شود؟ وی تنظیم بازار موازی در چند ارگان را غلط دانست و بیان کرد: تنظیم بازار باید توسط یک بخش سیاست گذاری شود. چند بخشی شدن تنظیم بازار یک تفکر غلط است که نتیجه‌ای چون گرانی کالاهای اساسی نداشته است. در حال حاضر مسئولیتها کاملا با هم مخلوط شده و هیچ سازمان و نهادی هم پاسخگو نیست. معاون وزیر سابق صنعت با گلایه از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی گفت: من قبول دارم که وزارت جهاد کشاورزی ابزاری برای نظارت ندارد ولی سازمانی که ابزار انجام کاری را ندارد، چرا مسئولیت قبول کرده است؟ چرا وزارت جهاد کشاورزی از طریق مجلس و جاهای دیگر فشار آورد که تنظیم بازار را به عهده بگیرد؟ وزارت جهاد کشاورزی نه تخصص تنظیم بازار را دارد و نه ابزار این کار را.

وزارت جهاد کشاورزی اعتقادی به تنظیم بازار ندارد

مفتح تصریح کرد: تنظیم بازار مقوله ای است که در ظاهر آسان به نظر می رسد ولی کاری بسیار تخصصی و فنی بوده و نیازمند تجربه است. این تخصص و تجربه اصلا در وزارت جهاد کشاورزی نیست. دغدغه وزارت جهاد کشاورزی این است که با بالا نگه داشتن قیمت محصولات کشاورزی در کشاورزان انگیزه تولید ایجاد کند. آنها نه دیدگاهی درباره تنظیم بازار دارند و نه اعتقاد و ابزار این کار را . وی گفت: وقتی مسئولیت تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد، ابزارهای این کار در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت باقی ماند و آقای حجتی و مدیرانش مسئولیت تنظیم بازار را بدون ابزار پذیرفتند. سوال ما از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی این است که وقتی متوجه شدید ابزار تنظیم بازار ندارید، چرا مسئولیت این کار را پذیرفتید؟ چرا اجازه ندادید، دستگاه تخصصی تنظیم بازار این کار را بر عهده بگیرند؟

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دنبال فرار از مسئولیت تنظیم بازار هستند

معاون سابق وزیر صنعت بیان کرد: از قبل انقلاب مسئولیت تنظیم بازار بر عهده وزارت بازرگانی بوده است. الان این وزارتخانه تبدیل به وزارت صنعت معدن و تجارت شده اند. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اگر راست می گویند چرا مسئولیت تنظیم بازار را به وزارت صنعت، معدن و تجارت بر نمی گردانند؟ مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دنبال بهانه ای برای فرار از مسئولیت هستند، بنابراین می گویند ما ابزار نداریم.

جلسات ستاد تنظیم بازار در دولت یازدهم هیچ کارایی ندارد

مفتح جلسات ستاد تنظیم بازار در نهاد ریاست جمهوری را بی‌فایده ارزیابی و به «نسیم آنلاین» خاطرنشان کرد: مشخص نیست جلسات ستاد تنظیم بازار در نهاد ریاست جمهوری به چه ترتیب و در چه سطحی برگزار می شود اما حداقل می‌توان گفت اگر این جلسات در سطح بالایی هم برگزار می‌شود هیچ کارآیی ندارد. هرچند که ورود معاونت اجرایی رئیس جمهور به موضوع تنظیم بازار مشکلات را چند برابر کرد، الان دو نهاد برای تنظیم بازار تبدیل به سه نهاد شده است. وی با اشاره به ساز و کار تنظیم بازار در دولت گذشته گفت: در دولت قبل ستاد تنظیم بازار در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل می‌‍شد. یعنی حتی اختیارات معاونت اجرایی رئیس جمهور هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت تنفیذ شده بود. آن زمان برای تنظیم بازار کشور در یک نقطه تصمیم‌گیری می شد، اما الان سه متولی کاملا متفاوت با یکدیگر تنظیم بازار را بر عهده دارند. معاون سابق وزیر صنعت افزود: در حال حاضر دولت یازدهم هم می تواند مسئولیت تنظیم بازار را مانند دولت قبل از طریق معاون اول رئیس جمهور به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول کند. در حال حاضر دولت یک بازوی قدرتمند و توانمند به نام اصناف را به طور کامل رها کرده است. اصناف در تنظیم بازار کاملا منفعلند و هیچ نقشی را برای خود نمی بینند.

بازار را نمی‌توان با برگزاری چند جلسه تنظیم کرد

مفتح با شکست خورده دانستن برنامه‌های دولت تدبیر و امید در تنظیم بازار تصریح کرد: دولتمردان حتی اگر مدعی برگزاری جلسات تنظیم بازار هستند باید بدانند که بازار با برگزاری چند جلسه تنظیم نمی شود. خروجی این جلسات نشان می‌دهد که تقسیم کار و سازماندهی تنظیم بازار در این دولت شکست خورده است.

ارسال نظر: