رئیس ستاد مرکزی اربعین:

هیچ زائر ایرانی در انفجار امروز کربلا آسیب ندید/ شهادت ۸ زائر عراقی

کدخبر: 2073824

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی از وقوع انفجار در ۸۰ کیلومتری شهر کربلا خبر داد و گفت: این انفجار که ساعتی قبل در منطقه عین‌التمر به‌وقوع پیوست، هیچ‌گونه خسارتی برای زائران اربعین حسینی کشورمان به دنبال نداشته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی « نسیم آنلاین »،رییس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری که صبح امروز در وزارت کشور برگزار شد با اعلام اینکه در انفجار تروریستی امروز در کربلا،‌ هیچ یک از زایران ایرانی شهید یا مجروح نشده اند گفت: از حدود دو ساعت قبل به علت ازدحام جمعیت و حضور افراد بدون مجوز، راه های مواصلاتی مرز مهران بسته شده است.

ذوالفقاری گفت: از ساعات اولیه صبح امروز با تعدادی از افراد بدون ویزا در مرز مهران مواجه شدیم که حضور این افراد تردد را در مرز با مشکل مواجه کرده است.

وی ادامه داد: تعداد این افراد بین 3 تا 8 هزار نفر است که با این شرایط دستور داده شده که حرکت زائران از ایلام به سمت مهران و از خرم آباد به سمت مهران متوقف شود تا بتوانیم این افراد را از مرز مهران به شهرهای دورتر منتقل کنیم. به همین منظور خودروهای مورد نیاز برای تخلیه این افراد به محل اعزام شده اند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اعلام اینکه به هیچ عنوان اجازه تردد این افراد را نخواهیم داد گفت: حضور این افراد در مرز مهران اختلال شدیدی برای زائرانی که تردد قانونی دارند ایجاد کرده است،‌ ضمن اینکه حضور این افراد،‌ باعث سخت گیری های زیادی از طرف کشور عراق شد.

او تصریح کرد: به شرکت های مسافربری و پایانه ها نیز اعلام شده است که تا 72 ساعت ورود به مهران ممنوع خواهد بود و این خودروها می توانند مسافران خود را از مرز چذابه و شلمچه به کشور عراق منتقل کنند. همچنین زائرانی که در ایلام و مهران هستند نیز درحال حاضر در حسینه ها تکایا و مساجد اسکان داده شدند تا بتوانیم مرز را کامل تخلیه کنیم.

معاون امنیتی وزارت کشور ادامه داد: به هر قیمتی که امکان داشته باشد از حضور این افراد جلوگیری خواهیم کرد چون باعث اختلال در حرکت زائران شده اند. اگر این مشکلات برطرف نشود و ما نتوانیم افراد غیرقانونی در مرز مهران را تخلیه کنیم باید منتظر اتفاقات ناخواسته و بسته شدن این مرز باشیم.

رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه اعزام زائر از مسیر لرستان به ایلام متوقف شده است، تاکید کرد: تردد خودروها از ایلام به سمت مهران را ممنوع اعلام کردیم تا شرایط ترافیکی به حالت عادی بازگردد. افرادی که به صورت غیرمجاز قصد عبور از مرز را داشتند نیز به نقاط دورتری مانند اندیمشک منتقل می شوند.

زائران مشکلی برای اسکان و تغذیه ندارند

رییس ستاد مرکزی اربعین با اعلام اینکه تاکنون مشکلی از لحاظ ترافیک، تغذیه و اسکان و کنترل گذرنامه زائران نداشتیم گفت:‌ تنها مشکل ما حضور افراد غیرقانونی در این مرز است.

ذوالفقاری گفت: قرار بود کنترل های قانونی در چند مرحله تا رسیدن به مرز مهران صورت گیرد اما ملاحظاتی که به کار برده شد باعث شد تا این مشکلات ایجاد شود. از سوی دیگر، کشور عراق با این مشکلات کنار نخواهد آمد، بطوری که در مرحله اول طرح برخورد،‌ 36 نفر از هموطنان مان را دستگیر و زندانی کرد که با رایزنی های دولت ایران،‌این افراد آزاد شدند.

وی افزود: افراد دیگری نیز در عراق بازداشت شده‌اند که هنوز عراق آمار دقیقی به ما اعلام نشده است. طرف عراقی اعلام کرده که اگر کسی را دستگیر کند او را زندانی خواهد کرد.ما هم در ابتدا تقاضای همکاری از طرف عراقی را داشتیم اما اگر شرایط بدین شیوه پیش برود نباید درخواست مساعدت از طرف عراقی داشته باشیم و هر کس خلاف قانون عمل کرد خودش باید تاوان دهد.

معاون امنیتی وزارت کشور با اعلام اینکه صدور ویزاها تا پایان روز جمعه نیز ادامه دارد گفت: تاکنون یک میلیون و 800 هزار ویزا برای مراسم اربعین صادر شده که پیش بینی ما این است که در روزهای آتی به بیش از دو میلیون و 200 هزار ویزا برسد.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط فیزیکی که از صبح امروز در مهران ایجاد کرده ایم افرادی که فاقد ویزا هستند نمی توانند در پشت گیت ها حضور پیدا کنند و متاسفانه معطل شدن زیاد زائران در مرز مهران و تراکم بیش از حد زائران برای عبور از مرز باعث سواستفاده برخی افراد شده است. رئیس ستاد اربعین حسینی تصریح کرد: تا ساعت 24 شب گذشته یک میلیون و 384 هزار و 797 نفر از مرزهای کشور خارج و وارد خاک عراق شدند که بیشترین خروجی با بیش از 598 هزار نفر از مرز مهران صورت گرفته است.

در انفجار تروریستی امروز کربلا، به هیچ یک از زائران ایرانی آسیبی وارد نشد

رئیس ستاد مرکزی اربعین با تصریح براینکه در انفجار تروریستی امروز کربلا، به هیچ یک از زائران ایرانی آسیبی وارد نشده و نیروهای امنیتی عراق مانع حضور تروریست ها در شهر کربلا شدنده اند گفت:‌ این انفجار تروریستی در 80 کیلومتری کربلا و در منطقه عین‌التمر در شمال غرب کربلا رخ داده است.

وی در ادامه افزود: این انفجار نه در مسیر زائران، بلکه در یک خانه انجام شده و طبق اخبار اولیه در این انفجار هشت نفر شهید شده‌اند.

صدور ویزای اتباع غیر ایرانی ادامه دارد

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه تاکنون 76 هزار و 284 نفر از اتباع خارجی برای حضور در راهپیمایی اربعین ثبت‌نام کرده‌اند تصریح کرد: ‌از این میزان 44 هزار و 310 فقره ویزای اربعین برای آنها صادر شده و باقیمانده این تعداد افراد هم ویزا را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: امروز پایان ثبت‌نام اولیه در دفاتر کفالت است اما صدور ویزا برای اتباع خارجی همچنان ادامه دارد.

ذوالفقاری با بیان اینکه صدور ویزا برای اتباع خارجی دو مرحله دارد تصریح کرد: اتباع خارجی باید در مرحله اول دفترچه اقامت را بگیرند و در مرحله دوم مستند به این دفترچه برای آنها ویزا صادر شود.

مسئولیت تامین امنیت زائران اربعین با دولت عراق است

معاون امنیتی وزارت کشور در خصوص تامین امنیت زائران گفت: مسئولیت تامین امنیت به دست دولت عراق است و نیروهای مردمی عراق نیز در این زمینه با دولت همکاری می کنند و خوشبختانه زائران ما مشکل خاصی ندارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا زائران مجاز به حضور در سامرا هستند گفت: بعد از وقوع حادثه ای که هفته قبل در سامرا به وجود آمد به سازمان حج و زیارت تاکید کردیم که تا اطمینان کامل از امنیت این شهر، زائران حق حضور در سامرا را ندارند و در این زمینه نیز توصیه های لازم را داشته باشند.

رئیس ستاد اربعین گفت: با وجود تاکید صورت گرفته مبنی بر عدم حضور زائران ایرانی در سامرا، تاکنون نسبت به سال گذشته حضور زائران ایرانی در این منطقه 3 برابر شده است.

هزینه کرد شش میلیاردی وزارت کشور برای توسعه زیرساخت های مرزی

سردار حسین ذوالفقاری گفت: وزارت کشور امسال برای آماده‌سازی پارکینگ‌ها و توسعه زیرساخت‌های لازم در مرزها تاکنون بالغ بر 6 میلیارد تومان از اعتبارات وزارتخانه را هزینه کرده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه در حال حاضر، امکانات اربعین به دو صورت فراهم شده است گفت: تمامی نذورات مردمی که جمع‌آوری شده است تنها در بخش اسکان و تغذیه استفاده می‌شود اما بیشتر خدمات دیگری که از سوی دستگاه‌های مسئول و در قالب کمیته های تخصصی صورت می‌‌گیرد، دولتی است. بطور مثال شهرداری تهران در حوزه درمان،‌ تغذیه، اسکان، بهداشت محیط و حمل و نقل همکاری می کند و سپاه پاسداران در حوزه‌های مختلف به ویژه حمل و نقل، فرهنگی و امنیت. همچنین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در بخش فرهنگی فعالند. نیروی انتظامی،‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران و ستاد کل نیروهای مسلح نیز در بخش‌های مختلف به زائران اربعین کمک‌رسانی کرده یا می‌کنند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه هرساله از حدود 15 ماه صفر، شیب اعزام زائران به عراق اوج می گیرد گفت: امسال این امر سه روز زودتر از پیش‌بینی‌های ما صورت گرفت، به همین دلیل ما نیز ارائه خدمات به زائران را زودتر آغاز کردیم و این خدمات رسانی تا ده روز پس از اربعین ادامه خواهد یافت.

ارسال نظر: