کشت فراسرزمینی بلاروس ظرفیت خوبی برای صادرات ایران دارد

کدخبر: 2073489

مستشار افزود: شرکت های زیادی در ایران توان تولید محصول صادراتی و مورد تقاضا در بازار روسیه را دارند اما محدودیت هایی مانند کمبود آب در کشاورزی، فاصله تا بازار هدف مانع از ورود فعال ایران به بازارهای این کشور شده است.

به گزارش «نسیم آنلاین»،مدیر عامل هلدینگ بانک توسعه صادرات گفت: پروژه کشت و دامپروری فراسرزمینی در بلاروس تکمیل شده و به بهره برداری غیررسمی رسیده است.

سعید مستشار، با اشاره به اینکه پروژه مذکور به زودی در حوزه کشت فراسرزمینی رسماً آغاز به کار می کند افزود: این پروژه در راستای سیاست های دولت برای توسعه صادرات به روسیه قرار دارد و بویژه در کشورهایی مانند بلاروس که به لحاظ منابع آبی و خاکی محدودیت کمتری دارند قابل اجرا است.

وی،پروژه بلاروس را دارای دو بخش کشاورزی و دامپروری توصیف کرد و گفت: ذرت، گندم و جو محصولات اولیه پروژه در بخش کشاورزی بوده اند و به زودی محصولاتی با ارزش افزوده بالاتر مانند کلزا و گیاهان دارویی در این حوزه زیر کشت خواهند رفت.

مستشار افزود: پروژه بلاروس با برخورداری از بیش از سه هزار هکتار زمین کشاورزی زیرکشت و مجموعه پیشرفته پرورش دام سبک با نژاد خالص ال دو فرانس هم اکنون ظرفیت پرورش 10 هزار رأس را دارا است و این موضوع آن را از مجتمع های پرورش دام سبک نژاد خالص در اروپا و جهـان متمایز کرده است.

این مقام مسئول در بانک توسعه صادرات ادامه داد: به طور مشخص منطقه بلاروس دسترسی خوبی به کشورهای اروپایی دارد، علاوه بر آن مسیر نزدیک و آسانی برای صادرات به خود روسیه نیز دارد که حدود 600 کیلومتر است.

مستشار گفت:پروژه کشت فراسرزمینی بلاروس ظرفیت خوبی برای توسعه صادرات ایران دارد و منافع حاصل از رشد صادراتی آن به کشور بازمی گردد.

مدیرعامل هلدینگ بانک توسعه صادرات با تاکید بر لزوم حضور فعال تر ایران در بازار روسیه افزود: ما آمادگی این را داریم که با همکاری بخش خصوصی ظرفیت های پروژه را توسعه دهیم. به عنوان مثال در حوزه محصولات کشاورزی و لبنی که مورد تقاضای بلاروس، روسیه و اروپا است از شرکت های توانمند صادراتی در این بخش دعوت به همکاری می کنیم.

وی، تشریح کرد: این روزها صادرات کشورها لزوماً به معنای صدور از مبدا هر کشور نیست؛ در پروژه فعلی صادرات ما از بلاروس صورت می گیرد که در نزدیکی هدف صادراتی ما یعنی روسیه و اروپا واقع شده است. بسیاری از کشورهای در خود بازار هدف یا محدوده مقصد پایگاه ایجاد می کنند تا دسترسی آسان تری به بازار هدف ایجاد کنند؛ ترکیه در خود روسیه انبارهای لجستیک و ابزار تامین صادرات خود را در روسیه ایجاد کرده است.

مستشار افزود: شرکت های زیادی در ایران هستند که توان تولید محصول صادراتی مرغوب و مورد تقاضا در بازار روسیه را دارند اما محدودیت هایی مانند کمبود آب در کشاورزی، فاصله تا بازار هدف و فسادپذیری محصول و همچنین مشکلات مسیر انتقال تا روسیه مانع از ورود فعال ایران به بازارهای این کشور شده است.

مدیرعامل هدینگ بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: آنچه برای توسعه صادرات و بازارهای ایران در جهان مورد نیاز است، فراهم بودن لوازم و ابزار صادرات می باشد. به عنوان مثال یکی از ابزارها استاندارد محصول برای هر بازار است، دومین ویژگی تداوم و توسعه صادرات قابلیت اتکا داشتن صادرات ما است. وجود بنیه مالی و بنیه حقوقی و همچنین ادبیات کارکردن با هر کشوری از دیگر الزامات رونق صادرات هستند.

مستشار افزود: فاز توسعه ای پروژه بلاروس می تواند از 10 هزار راس فعلی به 30 و 40 هزار راس توسعه یابد. محصولات لبنی و حتی گوشت بسته بندی شده برای صادرات به بازارهای اروپایی و روسیه می تواند گام های بعدی ما در پروژه بلاروس باشند که با ورود بخش خصوصی عملی خواهند شد.

وی تشریح کرد: سیاست نظام بانکی بنگاهداری نیست؛ کما اینکه ما در سال های اخیر بسیاری از بنگاه های بانک را واگذار کرده ایم. در بخش توسعه ای این پروژه علاقمندیم شرکت های خصوصی وارد شوند و این آمادگی را داریم تا از آنها به عنوان شرکای راهبردی مجمتع بلاروس استقبال کنیم.

ارسال نظر: