توسعه دامپروری فراسرزمینی ایران در بلاروس به ایستگاه پایانی رسید

کدخبر: 2072953

سعید مستشار گفت: این پروژه که در کشور بلاروس اجرایی شده علاوه بر برخورداری از سه هزار هکتار زمین کشاورزی، دارای مجموعه پیشرفته پرورش دام سبک نژاد خالص (ال دو فرانس) با ظرفیت کنونی بالغ بر ۱۰ هزار رأس است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، مدیر عامل هلدینگ بانک توسعه صادرات از تکمیل یکی از بزرگترین پروژه های کشت و دامپروری فراسرزمینی کشور در بلاروس خبر داد.

سعید مستشار افزود: این پروژه که در کشور بلاروس اجرایی شده است، علاوه بر برخورداری از بیش از سه هزار هکتار زمین کشاورزی، دارای مجموعه پیشرفته پرورش دام سبک نژاد خالص (ال دو فرانس) با ظرفیت کنونی بالغ بر 10 هزار رأس بوده که پروژه مذکور را به یکی از بزرگترین مجتمع های پرورش دام سبک نژاد خالص در جهـان تبدیل کرده است،هر چند که ظرفیت بخش دامپروری پروژه تا بیش از 30 هزار رأس دام قابل افزایش است.

مدیر عامل هلدینگ بانک توسعه صادرات ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالا و محصول منحصر به فرد مجتمع کشاورزی و دامپروری بلاروس، به ویژه در حوزه دامپروری از یک سو و سیاست دولت مبنی بر توسعه صادرات به روسیه، در حال حاضر توافقات خوبی برای صادرات دام نژاد خالص (ال دو فرانس) تولیدی در این مجتمع به روسیه صورت گرفته و طرف روس آمادگی خود را برای خرید تضمینی محصولات تولیدی بخش دامپروری مجتمع اعلام کرده است، در همین چارچوب بزودی صادرات نخستین محوله دام نژادی به روسیــه انجام خواهد شد.

وی، با اشاره به موقعیت استراتژیک کشور بلاروس به دلیل همجواری با سایر کشورهای حوزه CIS به ویژه روسیه و کشورهای اروپایی و نیز شرایط مناسب این کشور به ویژه دسترسی فراوان به منابع آب و زمین های کشاورزی، گفت: این موقعیت استراتژیک و همچنین ویژگی های منحصر به فرد پروژه، ظرفیت های قابل توجهی را برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی و دامی به کشورهای اروپـایی، علاوه بر روسیـه فراهم کرده است که این موضوع، می تواند زمینه ارز آوری قابل توجهـی را برای پروژه به همراه داشتـه باشـد، ضمن اینکه آمادگی کامل برای واردات تولیدات مجتمع به ویژه دام نژاد خالـص به کشور نیز وجود دارد.

مستشـار، همچنین به سیاست هلدینگ بانک توسعه صادرات مبنی بر واگذاری بنگاه ها به بخش خصوصی و جلب مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: هلدینگ بانک توسعه صادرات در راستای این سیاست، طی یکسال موفق به واگذاری تعدادی از بنگاه ها به بخش خصوصی شده و در همین راستا نیز آمادگی مشارکت فعالانه با بخش خصوصی در پروژه های کلانی مانند مجتمع کشاورزی و دامپروری بلاروس را در قالب واگذاری تمام یا بخشی از سهام و یا جلب شراکت راهبــردی با بخش خصوصی دارد.

مدیر عامل هلدینگ بانک توسعه صادرات همچنین از عملیاتی شدن ساختار ایجاد شده به منظور ارائه خدمات مدیریت صادرات به کشورهای حوزه CIS با محوریت روسیه خبر داد و گفت: در چارچوب این ساختار که با هدف توانمندسازی بخش خصوصی فعال در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی برای صادرات به کشورهای حوزه CIS به ویژه روسیه ایجاد شده است، قراردادی با بزرگترین فروشگاه زنجیره ای روسیه برای تأمین محصولات موردنیاز این کشور منعقد و روند صادرات به روسیه در چارچوب این قرارداد آغاز شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه رویکرد اصلی در ایجاد ساختار مدیریت خدمات صادرات، تسهیل گری فرایند صادرات برای بخش خصوصی است، این آمادگی وجود دارد که محصولات تولید شده توسط آن دسته از شرکت های فعال در بخش خصوصی که محصولاتشان از استانداردهای لازم برای صادرات برخوردار است، بنابراین سازوکار و تجربـه یا تخصص مورد نیـاز در فرایند صادرات، ازجمله بازاریابی، انعقاد قرارداد و مسائل حقوقی، مسائل مالی از جمله نقل و انتقال وجوه، پایش کیفیت محصول، حمل و نقل و... را در اختیار ندارند، با برند خود شرکت به کشورهای هدف صادر شود.

به گفته مستشار، ساختار ایجاد شده به منظور مدیریت خدمات صادرات، در گام نخست بر صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به روسیه تمرکز دارد و به تدریج، دامنه محصولات و بازارها، متناسب با توسعه فعالیت ها، گسترش خواهد یافت.

ارسال نظر: