رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

اشتباه وزیر کشاورزی روحانی/ کیوی فروش ندارد، باغداران ضرر کردند

کدخبر: 2072689

شادلو گفت: واردات مشروط پرتقال و نارنگی بهانه به دست سودجویان می دهد و بازار را دچار هرج و مرج کنند

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین » بیان داشت: امسال وضعیت بازار میوه و مرکبات باثبات و پایدار است و قیمت ها نیز مناسب است اما آن چیزی که در این میان مطرح است این است که پرتقال‌های نارس بدون طعم و مزه را رنگ آوری کرده و آن را در بازار عرضه می‌کنند.

وی افزود: زمان برداشت پرتقال آبانماه است که این محصول از سمت جیرفت به بازار خواهد آمد و پس از آن نیز پرتقال‌های شمال وارد بازار می شود بنابراین در حال حاضر فصل نارنگی و لیموشیرین است.

رئیس اتحادیه باغداران تأکید کرد: کشور در حال حاضر در بخش تولید میوه‌های باغی به یک پایداری رسیده است بنابراین نیازی به هیچ گونه واردات نیست، اما در هر صورت متأسفانه شاهد واردات به صورت قاچاق هستیم و یا گاهی تصمیماتی گرفته می شود که چندان درست نیست.

شادلو ادامه داد: این قانونی که در مدت اخیر در رابطه با صادرات پرتقال مطرح شده و بیان شده است که در صورت صادرات سه کیلوگرم پرتقال و نارنگی می توانند یک کیلوگرم از محصولات یادشده را وارد کنند تصمیم درستی نبوده زیرا این قانون بهانه ای به دست سودجویان می دهد تا هر زمان وجود میوه وارداتی در بازار را به زمانی که مجوزش وجود داشته نسبت دهند و بازار را دچار هرج و مرج کنند.

وی با بیان این مطلب که میوه به اندازه کافی وجود دارد، گفت: اگر زمانی هم میوه در آن فصل وجود نداشت میوه های دیگر هستند که با تنوع زیادی که دارند می توانند جایگزین مناسبی در آن فصل باشند بنابراین اینچنین مجوزی فرصت تولید داخل را می سوزاند.

شادلو تصریح کرد: فزونی تولید عمده محصولات باغی در سال جاری موجب نگرانی شدیدی است، به طور مثال در بحث کیوی به مشکل اساسی برخوردیم زیرا الان زمان برداشت کیوی است اما متأسفانه استقبال زیادی از آن صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: به دلیل تولید زیاد، خرید کم و نداشتن فرصت صادراتی قیمت کیوی 30 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است و بدون شک این موضوع باغداران را متضرر می کند، تلاشی هم برای ایجاد بازار صادراتی این محصول شکل نگرفته است.

ارسال نظر: