وضعیت آشفته شرکت دخانیات در دولت یازدهم

وزارت صنعت در یک هفته ۲۳ مدیر شرکت دخانیات را عوض کرد/ شرکت دخانیات به دنبال تولید لوازم آرایشی!

کدخبر: 2070779

شرکت دخانیات ایران هفته گذشته با ۲۳ تغییر مدیریتی مواجه شده که برخی از کارشناسان صنعت دخانیات بر این باورند تغییرات در راستای پاکسازی حافظه تاریخی این شرکت صورت گرفته است

به گزارش « نسیم آنلاین » روزنامه تعادل نوشت: در شرایطی که برندهای جهانی دخانیات برسر بازار ایران رقابت می‌کنند، دخانیات ایران به دنبال تولید لوازم آرایشی است.

تغییرات وسیع مدیریتی در شرکت دخانیات ایران کلید خورده است. درست چند هفته پس از آنکه برخی نمایندگان مجلس الحاق مجدد این شرکت را به وزارت صنعت، تصویب کرده‌اند تغییرات گسترده‌یی در بدنه ستادی به وقوع پیوسته که به باور برخی از مدیران قدیمی مجموعه، هدف از این تغییرات پاک کردن سابقه ذهنی مدیران از روند شکل‌گیری این شرکت طی 80سال گذشته بوده است. آنگونه که «تعادل» کسب اطلاع کرده مدیریت جدید شرکت دخانیات ایران که در بازرگانی نیازمندی‌های دام و طیور سابقه دولتی دارد، تغییر مدیران استانی شرکت دخانیات ایران را آغاز کرده بطوری که مدیر شرکت دخانیات استان گلستان تغییر یافته و پس از او نیز مدیر استانی دخانیات در زنجان نیز در آستانه تغییر قرار گرفته است.

برخی از کارکنان شرکت دخانیات در گفت‌وگو با «تعادل» بر این باورند که مدیریت جدید دخانیات به سرعت در حال تغییر مدیران ستادی است و به زودی شاهد تغییرات گسترده در سطح مدیران دخانیات استان‌ها خواهیم بود.

این افراد با اشاره به تغییرات صورت گرفته در خود شرکت دخانیات می‌گویند که در هفته‌های گذشته تغییراتی نیز در بدنه اصلی شرکت رخ داده بطوری که مدیر مالی و اداری این شرکت عوض شده و برخی از مدیران نزدیک به مدیرعامل کنونی دخانیات وارد این شرکت شده‌اند. از نظر آنان نتیجه این همه تغییرات چیزی جز اضافه شدن افراد غیر تخصصی به مجموعه شرکت دخانیات نبوده بطوری که این شرکت هنوز نسبت به افزایش تولید و تغییر تکنولوژی خود اقدامی نکرده است.

وضعیت حاکم بر شرکت دخانیات سبب شده تا تولید انواع محصولات دخانی در شرکت دخانیات نسبت به دو سال گذشته تغییری جدی نیابد چرا که در طول این مدت نه تکنولوژی جدیدی وارد کشور شده و نه اینکه سرمایه‌گذاری تازه‌یی در این صنعت صورت گرفته است.

از سویی دیگر شرکای تجاری نیز یک به یک در حال خداحافظی با دخانیات هستند و با توجه به سختگیری‌های مرکز دخانیات وزارت صنعت، شرکت دخانیات اجازه انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای تولید سیگارهای جدید را ندارد. چنین وضعیتی سبب شده تا دخانیات نتواند به مانند گذشته بر بازار داخل نظارت داشته باشد و بتواند سهم محصولات تولید خود را در آن افزایش دهد، بنابراین سیگارهای قاچاق و وارداتی جای تولیدات داخلی را گرفته‌اند و نظر مشتریان جدید را نیز به خود جلب کرده‌اند.

آخرین پیگیری‌های صورت گرفته «تعادل» نشان می‌دهد که شرکت دخانیات ایران هفته گذشته با 23 تغییر مدیریتی مواجه شده که برخی از کارشناسان صنعت دخانیات بر این باورند تغییرات در راستای پاکسازی حافظه تاریخی این شرکت صورت گرفته است.

جایگزین‌های این 23 نفراز خارج مجموعه دخانیات به جای مدیران باسابقه وارد این شرکت شده‌اند. بر این اساس، معاون تولید، مدیر مجتمع گیلان، مدیر مجتمع تهران، مدیر مجتمع مازندران، مدیریت حوزه ریاست، معاون برنامه‌ریزی نظارت ارزیابی، مدیریت برنامه‌ریزی، مدیریت انفورماتیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پشتیبانی، مدیریت امور انبارها، مدیریت امورمالی، مدیریت امور کشاورزی، مدیر مجتمع اصفهان، مدیر مجتمع کردستان، مدیریت امور حقوقی، مدیریت امور صادرات، مدیریت مطالعات و توسعه، مدیریت فنی و مهندسی، مدیریت امور پژوهشی، مدیریت بازرسی، حسابرسی و ارزشیابی، مدیریت حراست و مدیریت روابط عمومی و امور بین‌الملل تغییر یافته‌اند.

تغییرات صورت گرفته در راستای پاکسازی و گوشه‌نشین کردن متخصصین شرکت دخانیات ایران انجام شده است و سطح تغییرات و جایگرینی نیرو تا رییس اداره‌های استانی و کارشناسان هم ادامه دارد.

مدیران قبلی شرکت دخانیات ایران با افراد جدیدی که اکثرا از سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها جایگزین شده‌اند که غالبا در این صنعت تخصص ندارند.

ارسال نظر: