اختصاصی «نسیم آنلاین»: "محسن" نان شالیکاران برنج داخلی را آجر می‌کند

تمام برنج‌های "محسن" هندی و پاکستانی است/ برنج ایرانی توزیع نمی‌کنیم!

کدخبر: 2070568

یک مقام مسئول در شرکت محـسن خبر داد که برنج عرضه شده از سوی شرکت متبوع او در بازار داخلی از هندوستان و پاکستان وارد می‌شود و تایید کرده که این شرکت به هیچ عنوان برنج تولید ایرانی توزیع نمی‌کند.

یک مقام مسئول در شرکت محـسن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی « نسیم آنلاین» خبر داد که برنج عرضه شده از سوی شرکت متبوع او در بازار داخلی از هندوستان و پاکستان وارد می‌شود و تایید کرده که این شرکت به هیچ عنوان برنج تولید ایرانی توزیع نمی‌کند.

وی تصریح کرده که شرکت برنج محسن، به هیچ عنوان برنج ایرانی ندارد.

گفتنی است شرکت محـسن فعالیت خود را در زمینه مواد غذایی از سال ۱۳۷۸ در اصـفهان آغاز کرده و اکنون یک شرکت فعال در حوزه صنایع غذایی است. وزارت جهادکشاورزی تصریح دارد که سرانه مصرف برنج در ایران ۳۷.۰۷کیلوگرم بوده که به عبارت بهتر، ایرانی‌ها ۷ برابر اروپایی‌ها برنج مصرف می‌کنند.

نیاز کشور به برنج در شرایط کنونی حدود ۳ میلیون تن در سال بوده که دستکم ۲ میلیون تن آن در داخل کشور تولید شده و بقیه از هند، پاکستان و تایلند وارد می‌شود.

از قرار معلوم، متوسط مصرف سرانه این کالا در کشورهای درحال توسعه ۶۸.۱، هند ۷۳.۲، روسیه ۵، مصر ۴۱.۵، مکزیک ۶.۲ و آمریکا ۱۱.۲ کیلوگرم است.

انجمن برنج ایران اعلام داشته برنج‌هایی که وارد کشور می‌شود انواع درجه یک این محصول نیستند، و تاکید کرده که برنج‌های هندی که در فروشگاه‌های اروپا و آمریکا عرضه می‌شوند کیفیتی بسیار متفاوت با آنچه در ایران عرضه می‌شود دارند.

طبق اذعان این انجمن، کیفیت برنج تایلندی وارداتی در قیاس با برنج هندی به مراتب بهتر بوده و در اینکه برنج تایلندی بهتر از نوع هندی این محصول است، هیچ شکی نیست.

محمود نقی زاده، یک تولیدکننده برنج به « نسیم آنلاین » گفته: دربازار برنج این روزها، خریدی صورت نمی‌گیرد و بازار به دست دلالان افتاده و هیچ کس جلوی آن‌ها را نمی‌گیرد، نه تعزیرات و نه بازرگانی.

هر چند که محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت این اواخر اذعان داشته"چون الان برنج استانهای شمالی وارد بازار می‌شود، قیمت افت می‌کند بنابراین دولت با واردات برنج در زمان برداشت محصولات داخلی، مخالف است و افزوده البته در فصول خاصی از سال که برنج داخلی در بازار کم است برای تعدیل نرخ محصولات کشاورزی می‌توان اقدام به واردات کنترل شده کرد اما دولت درباره حمایت از محصولات کشاورزی داخلی مصمم است.

سال گذشته، رجایی رئیس کمیته کشاورزی مجلس تاکید کرده بود که همچنان سلامت برنج‌های هندی 1121 را زیر سؤال می‌برد؛ در اجلاس فائو نماینده ارشد مجلس هند به بنده اعلام کرد که آلوده بودن برنج‌های این کشور را قبول دارد و در خصوص گزارش نهایی برنج‌های آلوده باید عنوان کنم که این گزارش ظرف ده روز آینده آماده خواهد شد.

ارسال نظر: