مدیرعامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

ریزش سهام بانک‌های کشور ناشی از اشتباه بانک مرکزی است/ سردرگمی نظام بانکی مربوط به بخشنامه‌های متناقض بانک مرکزی است

کدخبر: 2070415

فرهاد حنیفی گفت: بانک مرکزی به عنوان متولی و تضمین کننده سلامت سیستم بانکی در جایی مانند شورای پول و اعتبار باید از حیات نظام بانکی دفاع کند که این اتفاق در محل مورد اشاره اتفاق نمی افتند.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که تعیین شروط برای برگزاری مجامع بانک‌ها، این اواخر از سوی بانک مرکزی منجر به ایجاد اختلال در نظام گزارشگری بانک‌ها و بازار سرمایه شده است.

فرهاد حنیفی در گفتگو با « نسیم آنلاین» تاکید کرد که این اقدامات بانک مرکزی جو بی‌اعتمادی در نظام بانکی و بین سهامداران بانک‌ها را ایجاد خواهد کرد.

مدیر عامل سابق شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با بیان اینکه هر بانک دستکم یکصد هزار سهامدار خورد دارد، تصریح کرد که بانک مرکزی در زمان اجرای مجامع، این ذهنیت را برای سهامدار به وجود می‌آورد که آیا واقعا سود آنها به زیان تبدیل می‌شود یا خیر و افزود که در آستانه برگزاری مجامع، سهامداران با این تصمیمات ناشناخته بانک مرکزی مواجه شده که این امر به بازار سرمایه آسیب می‌زند.

این فعال بازار سرمایه، اذعان داشت که بانک ها ۱۳ درصد از مجموع ارزش بازار سرمایه را در اختیار دارند و گفت که با این رویه بانک مرکزی، به نظر می‌رسد که گزارش مشروط به عنوان نوعی از شیوه گزارشگری مالی غیر قابل پذیرش شده است.

وی اضافه کرد که عموم مردم متوجه هستند که بانک‌ها در شرایط حاضر وظایف ذاتی که بر عهده دارند را هم چون روال گذشته روان انجام نمی‌دهند و ادامه داد که با این روند بانک مرکزی گویی که بر مشکل داشتن بانک‌ها و زیانده بودن آنها اصرار می‌شود. حنیفی اذعان داشت که بانک مرکزی اقداماتی را که باید در زمینه صورت‌های مالی در ابتدای فصل انجام دهد در انتها انجام می‌دهد.

وی بیان داشت که بخشی از سردرگمی‌های موجود در نظام بانکی مربوط به بخشنامه‌های متعدد و متناقض صادره از ناحیه بانک مرکزی است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت که بانک مرکزی به عنوان متولی و تضمین کننده سلامت سیستم بانکی در جایی مانند شورای پول و اعتبار باید از حیات نظام بانکی دفاع کند که این اتفاق در محل مورد اشاره اتفاق نمی افتد.

به گفته وی بانک مرکزی در انتهای فصل و در آستانه برگزاری مجامع، بانک‌ها را برای دومین سال پیاپی مکلف کرده تا اطلاعاتی را در صورت‌های مالی خویش اعمال کنند که با این امر عمده بانک‌ها زیانده می‌شوند.

حنیفی، راهکار مناسب را اینچنین تشریح کرد که براین اساس اقداماتی که باید در انتهای فصل و در زمان برگزاری مجامع انجام دهد باید در ابتدای فصل مد نظر قرار دهد.

کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت که تا همین اواخر نماد برخی از بانکها تا مدتها بسته بوده در حالیکه نظام بانکی هیچ جواب مشخصی هم برای ارایه به سهامداران خود بابت این امر نداشت و هشدار داد که این اقدام بانک مرکزی به اعتماد مردم و بازار سرمایه لطمه خواهد زد.

ارسال نظر: