جوابیه دوم سلیمی نمین به صحبت‌های اخیر کرباسچی:

آقای کرباسچی! کمیسیون ماده ۵ را کنار گذاشتید تا تخلفی باقی نماند

کدخبر: 2070021

کاررشناس مسائل رسانه در پی اظهارات اخیر غلامحسین کرباسچی مبنی بر اینکه "بخش اعظم نوشته‌های آقای سلیمی نمین در مقام یک وکیل مدافع تمام عیار و دفاع از واگذاری املاک نجومی است" جوابیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش « نسیم آنلاین »، عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل رسانه در پی اظهارات اخیر غلامحسین کرباسچی مبنی بر اینکه «بخش اعظم نوشته های آقای سلیمی نمین در مقام یک وکیل مدافع تمام عیار و دفاع از واگذاری املاک نجومی است» جوابیه‌ای را صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه امده است: اگر بنده بتوانم ثابت کنم دلیل اقدام غیر قانونی شما در کنار گذاشتن کمیسیون ماده 5 بر جای نگذاشتن نشانی از تخلف بوده است آیا باز هم می توانید حرمت شکنانه ادعای مرا نابخردانه بخوانید؟

متن کامل این نامه بدین شرح است:

جناب آقای کرباسچی!

باسلام، باز هم ناگزیرم ابتدا تأسف خود را از قرار گرفتن صاحب ادبیاتی توهین آمیز در رأس یک کارتل مطبوعاتی ابراز دارم، اما چه باید کرد که کشور به سویی می‌رود که ثروت (به ویژه از نوع باد آورده آن) به تدریج نقش تعیین کننده‌ای می‌یابد و نه کمال، متانت و سعه صدر.

حضرتعالی این سخن که «کرباسچی بسیار پیچیده عمل می کرد، آن موقع هیچ چیز در شهرداری مکتوب نمی‌شد.» را نابخردانه خوانده‌اید. اجازه دهید خواننده بعد از شنیدن استدلال‌ها، خود به این جمع بندی برسد که کدام سو غیر منطقی و به تعبیر شما احیاناً نابخردانه به میدان بررسی ناهنجاری ها آمده است.

جناب آقای کرباسچی! خواننده اظهارات بنده و شما از سخن بالا این گونه برداشت نمی‌کند که در شهرداری تحت مدیریت شما امور عادی، مکتوب نمی‌شده است بلکه همگان می‌توانند این نکته ساده را دریابند که مراد از آن امورخلاف قانون است. این ادعا به مانند آن است که اگر مجرمی به دلیل حرفه ای بودن، اثری از خود در صحنه جرم بر جای نگذاشت نتوانیم بگوییم جرمی به وقوع پیوسته است. برای نمونه، شما در دوران مدیریتتان بر شهرداری، کمیسیون ماده 5 را به عنوان تنها مرجع قانونی تصمیم‌گیر در زمینه بلند مرتبه‌سازی، نادیده گرفتید و از طریق یک کمیسیون منتخب خودساخته به حل و فصل مسئله بلند مرتبه‌سازی پرداختید. امروز برخی از آن برج‌ها که تصمیم نهایی در مورد ساخت آنها در خارج از شهرداری اتخاذ شد، وجود خارجی دارند. اگر بنده بتوانم ثابت کنم دلیل اقدام غیر قانونی شما در کنار گذاشتن کمیسیون ماده 5 بر جای نگذاشتن نشانی از تخلف بوده است آیا باز هم می توانید حرمت شکنانه ادعای مرا نابخردانه بخوانید؟

جناب آقای کرباسچی! بدون تردید شما بهتر از هر کسی می دانید که بنده با دعوت از شما برای گفت‌و‌گویی منطقی و محترمانه در یکی از نشریات تحت مدیریتتان قصد دارم شناختی همه جانبه در طیفی ایجاد کنم که تحت تاثیر کار رسانه‌ای یک سویه‌اند. دستکم تجربه اخیر به بسیاری از صاحب‌نظران ثابت کرد که دوستانتان در حجم عظیمی از رسانه‌های امروز کشور که شما را مادر معنوی خود می بینند حاضر نمی‌شوند سخنی متفاوت در مورد صاحب یک کارتل رسانه‌ای را منتشر سازند. بسیار تأسف بار بود که روزنامه‌ها و سایت‌هایی که مطلب سراسر توهین آمیز جنابعالی علیه من را به طور کامل درج کرده بودند، برخلاف قانون مطبوعات صرفاً بخش هایی از جوابیه مرا به صورت گزینشی منتشر ساختند تا مبادا در ذهن مخاطبانشان نسبت به جنابعالی تردیدی به وجود آید. برخی نیز چون روزنامه «همدلی» که اظهارات شما را به صورت کامل پوشش داده بودند، حتی یک سطر از دفاعیه مرا درج نکردند! شایسته است بدانید تماس های مکرر و یادآوری ضرورت رعایت حقوق این جانب در چارچوب قانون مطبوعات در کارکرد یک سویه آنان تأثیری نگذاشت و به درج جوابیه بنده مبادرت ننمودند. با حاکمیت چنین مناسبات غیر عادلانه‌ای از این که به فردی نا آشنا با پیشرفت علم ارتباطات! یادآور شدید که می‌تواند مطالبش را در کانال تلگرامی قرار دهد سپاسگزارم، اما اطمینان داشته باشید که از غبار آلودگی و آلوده بودن فضای مجازی بی‌اطلاع نیستم، لذا نه تنها آن را عامل رشد سیاسی نمی‌دانم که صرفاً مسیری کم هزینه برای جریانات سیاسی پیشرفته! و گام نهاده در وادی تخریب می‌پندارم.

به عبارت دیگر ابتدا اقدامی برای ملکوک کردن چهره رقیب در کانالی کلید می‌خورد، سپس رسانه‌های همسوی معتبرتر به آن پوشش گسترده می‌دهند. مطمئن باشید که اگر این شیوه می‌توانست موجب رشد سیاسی جامعه شود به فردی که متکبرانه برای کوچک کردن مخاطب خود به توهین متوسل می‌شود پیشنهاد گفت‌و‌گوی رو در رو نمی‌دادم.

در شرایط کنونی رقابت‌های سیاسی بعضاً به هیچ یک از اصول اخلاقی و دینی پایبندی ندارند و صرفاً عرفی‌گرایانه آغوش بر قدرت گشوده‌اند؛ لذا جز برگزاری بحث‌های دو سویه در فضای منطقی و به دور از توهین و اتهام‌زنی و پوشش کامل آن در رسانه‌های به ویژه تخصصی راه دیگری برای همگانی و واقعی کردن مبارزه با فساد وجود ندارد، از این رو همچنان بر پیشنهاد خود اصرار می ورزم.

جناب آقای کرباسچی! از کدام فراز از عرایضم استنباط نمودید که «بخش اعظم نوشته های آقای سلیمی نمین در مقام یک وکیل مدافع تمام عیار و دفاع از واگذاری املاک نجومی است»؟ در کجای جوابیه، بنده در مقام رفع اتهام از کسی برآمده‌ام؟ چگونه تصور می‌کنید می‌توانید قبل از اثبات وقوع جرم به مخاطب خود القا نمایید که بنده نه تنها از موضع حق‌طلبانه سخن نمی‌گویم بلکه همچون وکیل مدافعی به منفعت مادی چشم دوخته‌ام؟ آیا این گونه اتهام‌زنی به کسی که دعوت می کند تا در محیطی شفاف به بررسی ادعا های مطرح شده بپردازیم به دور از مروت و انصاف نیست؟ بنده به صراحت اعلام کردم در صورتی که وقوع تخلف در شهرداری اثبات شود با تمام توان قلمی خود در مقام محکوم نمودن مدیریت کنونی شهر تهران برخواهم آمد، حال باید پرسیدجنابعالی بر اساس کدام منطق بنده را «وکیل مدافع تمام عیار» شهردار تهران خوانده‌اید؟

جناب آقای کرباسچی! شما با این گونه برچسب زنی‌های غیرمنصفانه و بیگانه با حقیقت می‌خواهید کار را بر خود آسان سازید، اما مطمئن باشید کارنامه بیش از سه دهه عملکرد رسانه‌ای‌ام در مقابله با فساد را به سهولت نخواهید توانست با توسل به توهین و افترا مخدوش سازید. البته می‌دانم که به دلیل برخورداری از شبکه رسانه‌ای منسجم،تبحر خاصی در موج‌سازی علیه دیگران دارید، اما شایسته نیست افراد آگاه از مناسبات ناسالم بعضاً رخنه یافته بر کارکرد رسانه‌ها از ترس اتهام زنی‌ها، با فضاسازی‌های شما و دوستانتان همراه شوند؛ لذا مادامی که عین اسناد ادعایی شما را از نزدیک نبینم و بر صحت آن وقوف نیابم به اقدام شما و دوستانتان با تردید خواهم نگریست؛ البته در یک صورت جامعه می‌توانست با تردید کمتری به ادعایتان نزدیک شود و آن برخورداری شما از سابقه مقابله با فساد به عنوان یک وظیفه ملی و دینی بود. اما شما و دوستانتان طبق پرونده عملکرد خود نه تنها در این مسیر گامی برنداشته‌اید بلکه در افکار عمومی شهره‌اید به ترویج دنیا‌طلبی به مثابه «ام الفساد ها». همان گونه که اشاره شد نوع عملکرد اخیرتان در مورد فیش های غیر متعارف جدیدترین برگ از این کارنامه درخشان! شما به حساب می‌آید.

در پایان امیدوارم با کنار نهادن شیوه اتهام زنی، ضمن توصیه به رسانه‌های متأثر از خود، آنها رابه رعایت حقوق افراد در چارچوب قانون مطبوعات تشویق و ترغیب نمایید و کمک کنید تا همگان در خدمت رشد سیاسی جامعه قرار گیریم. بنده اعلام می‌کنم هر پیشنهادی در مورد بررسی کارکرد خودتان و نیز کارکرد مدیریت کنونی شهرداری ارائه دهید را می‌پذیرم منوط به آن که همه مباحث را پوشش دهید. ضمناً اگر نمی‌پذیرید خودتان وارد یک بحث دو سویه شوید زمینه گفت و گوی مفصل با یکی از جراید تحت مدیریت‌تان را در این موضوع فراهم سازید. همچنین با توصیه شما در مورد بررسی عملکرد کنونی مدیریت شهری تهران موافق خواهم بود، باز هم به شرط همان پوشش کامل رسانه‌ای البته با چراغ سبز شما.

عباس سلیمی نمین

ارسال نظر: