فارغ التحصیل دانشگاه تکزاس آمریکا در گفتگو با «نسیم آنلاین»:

بانک مرکزی به دلیل فرار از شفافیت ترازنامه‌اش را منتشر نمی‌کند!/ اوضاع اقتصادی "خیلی بد" است، ترازنامه را منتشر نمی‌کنند/ "سیف" حسابدار است نه اقتصاددان!

کدخبر: 2069570

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) یکی از دلایل تاخیر در انتشار ترازنامه بانک مرکزی را قصد این بانک برای دستکاری ارقام و غیر واقعی و خوب جلوه دادن وضعیت اقتصاد کشور دانست و به «نسیم آنلاین» گفت که دلیل دیگر در عدم انتشار به موقع ترازنامه بانک مرکزی، فرار از شفافیت است.

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا (س) یکی از دلایل تاخیر در انتشار ترازنامه بانک مرکزی را قصد این بانک برای دستکاری ارقام و غیر واقعی و خوب جلوه دادن وضعیت اقتصاد کشور دانست و به «نسیم آنلاین» گفت که دلیل دیگر در عدم انتشار به موقع ترازنامه بانک مرکزی، فرار از شفافیت است.

پایگاه اطلاع رسانی رسمی بانک مرکزی گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مذکور را از سال 81 تا سال 92 به تصویر کشیده است، بدون آنکه اثری از انتشار ترازنامه این بانک در سال 93 و 94 باشد. گفتنی است پنجاه و پنجمین مجمع عمومی بانک مرکزی با شش ماه تاخیر در روز 24 بهمن ماه سال گذشته برگزار شده بود.

ابوالفضل اکرمی، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی به « نسیم آنلاین » گفته است که ترازنامه آماری بانک مرکزی همواره به صورت مرتب منتشر می‌شود و گفته بود کتاب سبز گزارش تفصیلی مجمع سال 93 بانک مرکزی هم در مرحله بازبینی بوده و بزودی انتشار می‌یابد و افزوده که در کل، ترازنامه بانک مرکزی در دو تیپ انتشار می‌یابد که نخستین شکل آن، نشر خلاصه و دومین آن هم به صورت مبسوط است.

حال آنکه بانک مرکزی با ارایه توضیحاتی جالب تصریح کرده که وقفه در انتشار گزارش اقتصادی و ترازنامه بانک مرکزی سال 1393 تاکنون، امری طبیعی بوده و در سال‌های گذشته نیز گزارش یاد شده با تأخیر تقریباً دوساله و پس از دریافت اطلاعات نهایی از مراجع متعدد آماری و نهایی شدن جداول آماری و گزارش‌های مربوطه، منتشر می‌شده است.

اکنون، ایرج توتونچیان استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا در گفتگو با « نسیم آنلاین» اذعان داشته که در ارقام اعلامی دولتمردان شفافیت آنچنانی وجود ندارد که دلیل آن فرار از شفافیت است.

به گفته فارغ التحصیل دانشگاه تکزاس آمریکا، در شرایط حاضر، قاضی و مدعی یکی شده چرا که بانک مرکزی از خودش میخواهد ببیند که بانک‌ها شفاف عمل کرده‌اند یا خیر؟

این اقتصاددان گفت که رئیس کل بانک مرکزی یک حسابدار است و نه اقتصاددان و افزود که اطلاعات او نسبت به عملکرد بانک مرکزی ضعیف است. وی افزود که نمره ضعیف را باید به دستگاه بروکراسی داد که چنین اشخاصی را در راس بانک مرکزی قرار می‌دهند که اطلاع چندانی از بانک مرکزی ندارند.

توتونچیان بیان داشت که سیف از ابتدا هم نمره خوبی نداشته است و تصریح کرد که وقتی سیستم فاقد شایستگی بوده پس از روی جناح افراد انتخاب شده‌اند و نمره دادن به عمکلرد افراد به درد نمی خورد.

وی گفت که شنیده شده سیف به رئیس جمهوری نامه نوشته و اجازه خواسته که از این پس به صورت مستقیم با رئیس جمهوری در ارتباط باشد و به هیچکس هم جوابگو نباشد که گفته می‌شود رئیس جمهوری هم قبول کرده است.

ارسال نظر: