شعر بی واژۀ ۵ منتشر شد

کدخبر: 2069365

جلد پنجم از کتاب شعر بی واژۀ استاد پرویز مشکاتیان، توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شد.

به گزارش « نسیم آنلاین » ، کتاب شعر بی واژۀ 5 ، مجموعه ایست از تکنوازی های پرویز مشکاتیان که برای ساز سنتور تدوین و گردآوری شده است.

قبلا 4 جلد از این مجموعه کتاب ها توسط انتشارات چکاد هنر منتشر شده بود و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی به خصوص ساز سنتور قرار گرفته بود.

گرد اوری و آوانگاری این مجموعه به همت و تلاش محسن غلامی انجام شده و ویرایش و نگارش مجموعه نیز توسط علیرضا جواهری صورت گرفته است.

این مجموعه حاوی قطعات اجرا شدۀ زنده یاد پرویز مشکاتیان در دستگاه همایون و آواز اصفهان است که در کنسرت ها و مجموعه های صوتی و تصویری مختلف طی 30 سال اجرا شده است.

جلد پنجم از این مجموعه شامل نغمات و گوشه هایی از دستگاه همایون و آواز اصفهان از آلبوم های بیداد ، خلوت گزیده ، کنسرت فستیوال مولانا در ایتالیا ، کنسرت همایون در نمایشگاه بین المللی تهران ، کنسرت گروه عارف در سال 1376 در تهران و کرمانشاه و آلبوم دونوازی در دستگاه همایون است. جمله بندی های موزون و شعر گونۀ پرویز مشکاتیان در تکنوازی هایش با ساز های سه تار و سنتور باعث شد تا به پیشنهاد استاد محمد رضا شفیعی کدکنی این مجموعه از نغمات شعر گونۀ زنده یاد پرویز مشماتیان ، شعر بی واژه لقب گیرد . این مجموعۀ ارزشمند از تکنوازی های استاد پرویز مشکاتیان در 12 جلد طراحی و تدوین شده است که به تدریج منتشر و در دسترس علاقمندان موسیقی ایرانی قرار خواهد گرفت. همچنین بیشتر بخش های این 12 جلد از تکنوازی های استاد پرویز مشکاتیان ، طی سال های 1383 تا 1388 با نظارت مستقیم ایشان تنظیم و نگارش شد که جلد اول و دوم این مجموعه در زمان حیات ایشان چاپ و نشر شد و جلد های سوم و چهارم از این کتاب پس از درگذشت نا بهنگام ایشان منتشر شدند امید است در سال 1395 و1396شرایط برای چاپ و نشر سایر جلد های باقی مانده از این مجموعۀ ارزشمند فراهم شود و هنرمندان و هنرجویان موسیقی ایرانی بتوانند از این نغمات ماندگار موسیقی ایرانی نهایت بهره را ببرند.

از ویژگی های این مجموعه 12 جلدی می توان به جمله بندی های موزون و شعر گونه و همچنین وفاداری زنده یاد پرویز مشکاتیان به ردیف های قدما به خصوص ردیف های استادان ابوالحسن صبا ، میرزا عبدالله ، موسی معروفی ،علی اکبر شهنازی و ... اشاره نمود . همچنین تاثیر پذیری از اوزان عروضی و ادبی ادبیات کهن ایران زمین از ویژگی های بارز و آشکار جمله بندی های آوازی پرویز مشکاتیان به شمار می رود.

ارسال نظر: