اگر خدا مهربان است، چرا بعضی‌ها را جهنم می‌برد؟

کدخبر: 2069124

احادیث معصومین(علیهم‌السلام) به صراحت بیان می‌کنند که کسی که حجاب را رعایت نکند، یا نماز نخواند و لو این‌که مسلمان باشد و دیگر اعمالش خوب باشد، مستحق عذاب الهی است و وارد جهنم شده و به اندازه گناه خود عذاب خواهد دید، لذا برای این‌که انسان عذاب نشود، باید تمام گناهان کبیره را ترک کرد.

گروه فرهنگی « نسیم آنلاین » ؛ خداوند متعال با قدرت بی‌نهایت خویش انسان را آفرید و او را گرامی داشت و فرمود: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلا [اسراء/70] ما فرزندان آدم را کرامت بخشیدیم و بر دریا و خشکى سوار کردیم و از چیزهاى خوش و پاکیزه روزى دادیم و بر بسیارى از مخلوقات خویش برتری دادیم». بنابراین انسان موجودی ارزشمند و متعالی است که خداوند متعال او را برای خود و برای عبادت خویش آفرید و فرمود: « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُون [ذاریات/56] و من جنّ و انس را نیافریدم، مگر براى این‌که من‌را پرستش کنن».

بدون شک خداوند متعال که بی‌نیاز مطلق است، هیچ نیازی به ما ندارد، هیچ نیازی به عبادات ما ندارد؛ و این هدف به خود ما بر می‌گردد و باعث رشد و کمال ما شده، انسان را به مرتبه‌ای می‌رساند که مقام او بالاتر از ملائکه مقرب می‌شود. حال انسان با این بندگی که انجام داده است، علاوه بر قرب معنوی، به زندگی عالی و بهشت برین نیز دست می‌یابد. این لطف خداست که انسانی را از پست‌ترین ماده‌ی عالم یعنی خاک بی‌ارزش آفرید و به او این امکان را داد تا به درجات عالیه برسد.

حال اگر کسی این گوهر ناب الهی را به اختیار خود خراب کرده و از بین ببرد، آیا مستحق عذاب و سخط الهی نیست؟ بدون شک عقل به مقتضای عدل الهی حکم می‌کند او را عذاب کنیم، چون چیزی را ضایع کرده که ارزش آن بسیار بالاتر از کل عالم است. بنابراین عذاب الهی مقتضای عدل اوست و منافاتی با جنبه رحمانیت ندارد، چون خداوند متعال تمام درهای رحمت و جلوه‌های مهربانی خود را به روی انسان باز گذاشته است، اما برخی از انسان‌های نادان این گوهر ناب انسانی را ضایع کرده و از بین می‌برند.

پس این‌که برخی می‌پرسند اگر خدا مهربان است، چرا ما را جهنم می‌برد، سوال درستی نیست، زیرا مهربانی خدا به این است که تمام جلوه‌های مهربانی را در حق ما تمام کند و درهای رحمت خود را به روی ما بگشاید و بدون شک این کار را او انجام داده است و تمام درهای رحمت خود را باز کرده و دری به نام توبه قرار داده است و مهربانی را در حق ما تمام کرده و فرموده اگر حتی یک لحظه قبل از مرگ توبه کنید من شما را می‌بخشم. این مهربانی تام الهی است که اگر هزار سال هم گناه کنیم باز می‌توانیم باز گردیم و به ما این اجازه را داده است.

اما اگر کسی بدون توجه به دستور خداوند متعال و از روی تکبر و گستاخی به گناه و معصیت بپردازد، آیا به نظر شما مستحق عذاب الهی نیست؟ آیا اگر خداوند متعال چنین شخصی را عذاب کند، خلاف رحمت عمل کرده است؟ بدون شک عقل حکم می‌کند که خلاف رحمت نیست و اگر عذاب نکند خلاف عدالت عمل کرده است، آیا عقل حکم می‌کند که یزید(لعنه‌الله‌علیه) و اباعبدالله‌الحسین(علیه‌السلام) مساوی باشند، آیا کسی که 70 سال عبادت خدا را انجام داده و کسی که 70 سال گناه و معصیت کرده، مساوی هستند، اگر خداوند متعال جهنم را خلق نکند، عدالت الهی زیر سوال نمی‌رود؟ بدون شک عقل حکم می‌کند که جهنم و عذاب الهی باید وجود داشته باشد تا عدالت الهی اجرا شود.

بنابراین هر کس گناه کبیره انجام دهد، مستحق عذاب الهی است، حجاب و نماز نیز از ضروریات اسلام‌اند، بدون شک کسی که نماز نخواند و یا حجاب را رعایت نکند، مستحق عذاب الهی است، او دستور خدا را رعایت نکرده است و باید عذاب شود. حال ممکن است کسی که نماز نخواند سایر گناهان کبیره را مرتکب نشود، اما همین‌که نماز نخوانده دستور خدا را رعایت نکرده است، پس مستحق عذاب است، البته عذاب او تنها در حد نماز نخواندن و یا عدم رعایت حجاب است، نه بیشتر؛ چون خدا عادل است و امکان ندارد عذاب سایر گناهانی را که او انجام نداده را بر او تحمیل کند.

پس تمام مسلمانانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند و یا نماز نمی‌خوانند، مستحق عذاب الهی هستند؛ این را هم عقل می‌گوید و هم شرع. البته این را هم باید گفت که مسلمانی که این‌چنین است به اندازه گناهی که انجام داده در جهنم خواهد ماند و بعد از آن از جهنم خلاص خواهد شد، لذا چنین کسانی تا ابد در جهنم نخواهند ماند.

حتی در روایاتی که از معصومین(علیهم‌السلام) به ما رسیده است عذاب این افراد بیان شده است که ما برای نمونه تنها به یک مورد آن‌ها اشاره می‌کنیم: در حدیثی امیرالمومنین(علیه السلام) فرمودند: «روزی من و فاطمه(سلام‌الله‌علیها) به خدمت حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله ) رفتیم و آن حضرت را بسیار گریان یافتیم، عرض کردم پدر و مادرم فدای شما باد یا رسول الله، چه چیز سبب گریه شما شده است؟ حضرت فرمودند: یا علی، شبی که من‌را به آسمان بردند، زنانی چند از امت خود را در عذاب شدید دیدم، از حالت آن‌ها تعجب کردم و از شدت عذاب آن‌ها گریستم . زنی را دیدم که به موهایش آویخته شده، مغز سرش از شدت گرما می‌جوشید.... حضرت فاطمه(علیهاالسلام) عرض کرد: ای حبیب من و ای نور دیده من، عمل این زنان چه بوده است؟ حضرت فرمود: ای دخترم، آن زن، موی خود را از مردهای نامحرم نمی‌پوشانده است».[1]

هم‌چنین پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در مورد کسی که عمدا نماز نخواند فرمود: «در جهنم مکانی وجود دارد که اهل جهنم هر روز هفتاد هزار مرتبه از آن مکان به خدا پناه می‌برند(از خدا می‌خواهند آن‌ها را از آن مکان دور کند)؛ به حضرت گفته شد چه کسانی در آن مکان هستند، حضرت فرمود: شراب‌خوار و ترک کننده نماز».[2]

در نتیجه: این احادیث و مانند آن‌ها که بسیار هستند، به صراحت بیان می‌کنند که کسی که حجاب را رعایت نکند، یا نماز نخواند و لو این‌که مسلمان باشد و دیگر اعمالش خوب باشد، مستحق عذاب الهی است و وارد جهنم شده و به اندازه گناه خود عذاب خواهد دید، لذا برای این‌که انسان عذاب نشود، باید تمام گناهان کبیره را ترک کرد.

______________________________________________‌ پی‌نوشت [1]. وسائل الشیعه ج20، ص 213. [2]. «عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ إِنَّ فِی جَهَنَّمَ وَادِیاً یَسْتَغِیثُ أَهْلُ النَّارِ کُلَّ یَوْمٍ سَبْعِینَ أَلْفَ مَرَّةٍ مِنْهُ إِلَى أَنْ قَالَ فَقِیلَ لَهُ لِمَنْ یَکُونُ هَذَا الْعَذَابُ قَالَ لِشَارِبِ الْخَمْرِ مِنْ أَهْلِ الْقُرْآنِ وَ تَارِکِ الصَّلَاةِ».(وسائل‌‏الشیعة، ج 6، ص 184)

ارسال نظر:
  • ناشناس

    بعضی گناهان کبیره وحق الناس انسان ها رو به جهنم میبره برای همین است که در قرآن کریم آمده حق الناس فقط باراضی کردن طرف مقابل بخشیده میشود