مرکز تحلیلی "آی‌اچ‌اس" اعلام کرد:

قلمرو داعش یک چهارم کوچک‌تر شد/ شکست‌های این گروه بی‌سابقه بوده است

کدخبر: 2067570

داده‌های جدید نشان می‌دهد که داعش، بیش از یک‌چهارم زمین‌هایی را که در قلمرو خود داشت، از دست داده و شکست‌های این گروه از نظر اهمیت راهبردی، بی‌سابقه بوده است.

به گزارش گروه بین الملل « نسیم آنلاین » به نقل از بی بی سی، آی‌اچ‌اس، یک گروه تحلیلی در حوزه امنیت و دفاعی می‌گوید قلمرو داعش از زمان اوج قدرتش در ژانویه سال ۲۰۱۵، ۲۸ درصد کوچک‌تر شده است .

بر اساس این گزارش، این قلمرو در آغاز سال میلادی جاری ۷۸ هزار کیلومتر مربع بوده و الآن به ۶۵ هزار کیلومتر مربع رسیده است .

با این حال، روند پس‌رفت‌های داعش در سه ماه منتهی به اکتبر، کندتر شده است و در این مدت ۲۸۰۰ کیلومتر مربع از زمین‌هایش را از دست داده است .

آی‌اچ‌اس می‌گوید این کاهش شکست‌های داعش، به نظر می‌رسد با کاهش شمار حمله‌های هوایی روسیه علیه این گروه متناسب باشد.

با این حال کارشناسان می‌گویند شکست‌هایی که داعش متحمل شده است، هم‌چنان عمده اند. این گروه ۱۰ کیلومتر از مرز سوریه با ترکیه به عقب رانده شده است، و هم‌زمان نیروهای عراقی هم پایگاه هوایی قیاره را در دست گرفته‌اند که تاسیساتی راه‌بردی و کلیدی در ۶۰ کیلومتری جنوب موصل، پایگاه داعش است .

داعش هم‌چنین در سوریه، در ماه اوت شهر منبج و جاده‌های اطرافش را به نیروهای کرد و نیروهای عرب موردحمایت آمریکا از دست داده است. این جاده‌ها راه رقه، پایتخت خودخوانده داعش، به ترکیه بود .

"کالوم استرک"، تحلیل‌گر ارشد و رئیس بخش رصد بحران در آی‌اچ‌اس، می‌گوید شکست‌های داعش از ماه ژوئیه به‌نسبت متوسط بوده است اما از نظر اهمیت راه‌بردی، بی‌سابقه بوده است .

" از دست دادن جاده‌های مستقیم و راه‌های قاچاقی به ترکیه، به‌شدت توانایی این گروه را در استخدام نیروهای جدید از خارج سوریه محدود می‌کند؛ آن هم وقتی که دولت عراق در تدارک عملیات آفندی به موصل است ."

اگر عملیات برای موصل پیروز شود، ضربه بزرگی به این گروه‌های افراطی خواهد بود .

انتظار می‌رود عملیات موصل در ماه اکتبر جاری انجام شود. مدت‌هاست وعده این عملیات داده شده ولی هر بار عقب افتاده است .

موصل، دومین شهر بزرگ عراق، از سال ۲۰۱۴ در دست گروه‌های افراطی بوده است. این شهر "آخرین سنگر" داعش در عراق به شمار می‌رود و دولت بغداد معتقد است با گرفتن این شهر از داعش، این گروه دیگر در عراق تمام می‌شود .

ارسال نظر: