رئیس موسسه خلاقیت و استعدادیابی کودک و نوجوان خبر داد:

آموزش قرآن به کودکان با روش آزمایش های علمی و تجربی

کدخبر: 2066891

تدوین فلش بوک های تخصصی قرآن کریم به شیوه پژوهشی از سوی موسسه خلاقیت کودک و نوجوان با هدف آموزش مفهومی آیات پس از یک سال آموزش آزمایشی در ۸۵ شعبه موسسه؛ آمادگی آن را دارد تا در اختیار سایر کودکان و نوجوانان کشور نیز قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین » ، رئیس موسسه خلاقیت و استعدادیابی کودک و نوجوان با اشاره به فلش بوک تخصصی قرآن که از طریق منابع موثق تهیه و منتشر شده است گفت: «در حال حاضر بیش از صدها مرکز آموزش قرآن در کل کشور وجود دارد اما اکثر آنها بیشتر توجهشان بر روی حفظ و روخوانی آیات و در نهایت تفسیر کلام الله مجید است. این در حالی است که می توان آموزش قرآن را با نگاهی مفهومی تر پیش برد.»

حسن کیان ادامه داد: «در حوزه های مختلف آموزشی کشور کمتر پیش آمده به صورت علمی و پژوهشی درباره آیات قرآن به کودکان آموزش داده شود. در صورتی که اگر یک کودک به صورت علمی و پژوهشی با مفهوم آیات قرآن آشنا شود می تواند با تمام وجود آیه را متوجه شده و آن را سال های سال در ذهن و دل خود نگه دارد.»

او با بیان اینکه موسسه خلاقیت و استعدادیابی کودک و نوجوان برای اولین بار در ایران آیات قرآن را به صورت مفهومی و در دنیای آزمایش و آزمایشگاه تهیه کرده است افزود: «در فلش بوک های تدوین شده به جای آنکه کودک بخواهد آیات قرآن را حفظ کند تلاش کردیم برای درک معنای قرآن آنها را در آزمایشگاه مورد آزمون قرار دهیم. با این کار آیات را به صورت عملی متوجه خواهند شد. برخی از آنها می تواند تجربی باشند. مانند آیه «و جعلنا من الماء کل شی حی افلا یومنون/ و هر چیز زنده ای را از آب پدید آوردیم آیا باز هم ایمان نمی آورند؟» برای کودکان آزمایش هایی را در نظر می گیریم که به شکل تجربی با مفهوم حیات از آب است آشنا شوند.»

به گفته مدیر موسسه خلاقیت در فلش بوک علاوه بر آزمایش های تجربی به مفاهیم دیگر از جمله قضاوت، حسادت، عدل و... نیز توجه شده تا کودک به صورت روزانه با آنها روبرو شود و حتی خانواده ها را نیز درگیر بررسی این مسائل کنند: «هر ماه برنامه ای در فلش بوک ها مشخص شده که تماما براساس منابع معتبر تدوین شده اند و یک سال به صورت آزمایشی به اجرا درآمد. خوشبختانه بازتاب خوبی داشت و کودکان توانستند با قرآن به بهترین شکل ممکن مانوس شوند. آنها دیگر وقتی با پدیده های مختلف در اطراف شان برخورد می کنند می توانند به سرعت آن را به برخی از آیات قران تطبیق دهند. با این نوع آموزش به هدف نهایی که توسعه قرآن در سطح جامعه کودکان است خواهیم رسید.»

ارسال نظر: