طیب‌نیا:

رشد اقتصادی مثبت شده است/ ما در رکود نیستیم

کدخبر: 2066777

وزیر اقتصاد گفت: ما با رکود تورمی شروع کردیم و الآن تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی مثبت شده است و براساس تعاریف رسمی ما در رکود نیستیم.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: علی طیب‌نیا عصر امروز در بازدید از چند طرح اقتصاد مقاومتی در شهرک صنعتی سمنان اظهار کرد: اگر همه واگذاری‌ها را به بخش خصوصی واقعی انجام می‌دادیم، باز هم به معنای تحقق سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی نبود؛ آنچه از واگذاری مهم‌تر بوده، اصلاح محیط کسب‌وکار است که درصدد هستیم در یک برنامه‌ریزی فشرده و منطقی، موقعیت کشور را در فضای کسب‌وکار بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: خوشحالیم که از رتبه 152 به رتبه 118 رسیدیم و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال بهبود رتبه‌ای خوبی داشته باشیم، اما هرگز این رتبه را شایسته ایران اسلامی نمی‌دانیم. اگر از اینکه از 152 به 100 رسیدیم، خوشحال باشیم این شایسته این ملت نیست و باید در جهت بهبود محیط کسب‌وکار تلاش و کوشش جدی کرده و زمینه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اقتصاد فراهم کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: ثبات اقتصاد کلان، بهبود محیط کسب‌وکار، قوانین و مقررات مناسب، امنیت و ثبات در تدوین قوانین عواملی است برای حضور مؤثر بخش خصوصی در اقتصاد و در این سمت‌وسو حرکت می‌کنیم.

طیب‌نیا اظهار داشت: مشکل عمده دیگر ما نفتی بودن اقتصاد است؛ مادامی که نفت در اقتصاد ما نقش اساسی ایفا می‌کند، سهم مهمی از درآمدهای ارزی ما را دارد و سهم بالایی از منابع دولت را تأمین می‌کند، مشکلات ادامه خواهد داشت و رکود، کسادی، بخش خصوصی نحیف، ناتوان و تورم را خواهیم داشت.

وی تبیین کرد: به‌ عنوان کارشناس تورم اعتقاد دارم تا وابستگی بودجه ایران به نفت قطع نشود، تورم در این مملکت درمان نخواهد شد؛ بنابراین ما باید برای کنترل تورم و دستیابی به رشد، وابستگی بودجه دولت را به نفت قطع کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: باید درآمد مالیات را جایگزین نفت کنیم و سهم مالیات از درآمدها و هزینه‌های دولت را نیز باید افزایش بدهیم، اما این به معنای فشار آوردن به بخش‌های مولد نیست.

وی تصریح کرد: به دلایل مختلف به دلیل سنتی بودن سیستم مالیاتی و به دلیل معافیت‌های متعدد غیرهدفمندی که ما در اقتصادمان داشته‌ایم، تمام فشار مالیات متوجه بخش تولید کشور بوده است.

طیب‌نیا گفت: ما از سال 80 به بعد سعی کردیم فشار مالیات را از پایه تولید به سمت مصرف ببریم و مالیات بر ارزش‌افزوده به همین هدف معرفی شد که بتوانیم سهم مصرف را از مالیات بالا ببریم و نرخ مالیات از تولید را از 64 به 25 درصد کاهش دهیم، اما این سیاست ما هم به‌ طور کامل موفق نبود و هنوز هم نتوانسته‌ایم همه فشار مالیات بر ارزش‌افزوده را به مصرف کننده منتقل کنیم، به این دلیل که در حلقه آخر در مرحله خرده‌فروشی با مشکل مواجهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: باید ابتدا این مشکل را حل می‌کردیم و بعد سراغ مالیات بر ارزش‌افزوده می‌رفتیم؛ به هر حال امروز هم باید سعی کنیم.

وی متذکر شد: در چند سال اخیر و در سال 92 نرخ تورم 40 درصد و نرخ رشد منفی 6.8 در کشور وجود داشت؛ این یعنی رکود تورمی و ما وقتی دولت را تحویل گرفتیم، دولت دچار این رکود تورمی بود که دلایل آن، ساختارهای اقتصادی و سیاست‌های غلط و تحریم بود که منجر به رکود تورمی می‌شد.

طیب‌نیا در پایان عنوان کرد: ما با رکود تورمی شروع کردیم و الآن تورم تک‌رقمی و رشد اقتصادی مثبت شده است و براساس تعاریف رسمی ما در رکود نیستیم.

ارسال نظر: