حمید داودآبادی در گفتگو با «نسیم آنلاین» عنوان کرد:

دفاع مقدس برای ناشران خصوصی به دغدغه تبدیل شده است

کدخبر: 2066431

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس گفت: ما باید در حوزه ادبیات دفاع مقدس باید هر چند سال یک بار یک آفت شناسی و بررسی انجام بدهیم و به سراغ زمین خورده ها و قدیمی های این حوزه برویم و از آنها و ناشران حوزه دفاع مقدس این موضوع را جویا شویم که در حوزه ادبیات دفاع مقدس چگونه عمل کنیم بهتر است.

حمید داودآبادی نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس به خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، گفت: وضعیت حال حاضر ادبیات دفاع مقدس در کشور را اگر از من سوال کنید پاسخ می دهم که وضعیت خوبی داریم. زیرا در گذشته روزهایی را گذرانده بودیم که اگر می خواستیم در مورد دفاع مقدس حرف بزنیم، کتاب بنویسیم و یا در نشریه مطلبی و یا خاطره ای را منتشر کنیم بسیار سخت بود.

تبدیل دفاع مقدس برای ناشران خصوصی به دغدغه

وی افزود: ما امروزه الحمدالله این همه ناشران عمومی و خصوصی دفاع مقدسی داریم. از این طرف وقتی ناشران دولتی وارد این حوزه شدند بسیار خوشحال شدیم و جای شکر دارد که این قضیه برای آنها به یک دغدغه تبدیل شده است. البته در حوزه ادبیات دفاع مقدس با کمبودهایی نیز روبرو هستیم که باید در جهت جبران آن تلاش کنیم.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس ادامه داد: بر این اساس به نظر من نویسنده ما باید در حوزه ادبیات دفاع مقدس باید هر چند سال یک بار یک آفت شناسی و بررسی انجام بدهیم و به سراغ زمین خورده ها و قدیمی های این حوزه برویم و از آنها و ناشران حوزه دفاع مقدس این موضوع را جویا شویم که در حوزه ادبیات دفاع مقدس چگونه عمل کنیم بهتر است.

لزوم بازبینی سالانه در کتب و آثار حوزه دفاع مقدس

داودآبادی خاطرنشان کرد: ما در عرضه ادبیات خصوصا در حوزه ادبیات دفاع مقدس نیاز داریم که هر چند سال یک بار ناشران یک بازبینی بر روی آثار و کتب منتشر شده در این حوزه انجام بدهند. پیرامون ورود ناشران خصوصی به عرصه ادبیات دفاع مقدس باید به این موضوع اشاره کنم که آنها خودشان وارد این حوزه شدند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این بین آن دسته از ارگان ها و سازمان هایی که وظیفه و ماموریت تعریف شده آنها حمایت از فرهنگ دفاع مقدس بود و باید این مهم را انجام می دادند این کار را انجام ندادند. ناشرانی را که امروزه در عرصه نشر کشور می بینیم اولا همه جوان هستند و اکثرا جنگ را ندیده اند ولی آنقدر با غیرت وارد شده اند که گویی جنگ مال آنها است.

در حال فراموشی فرهنگ دوران دفاع مقدس هستیم

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس یادآور شد: این درحالی است که بسیاری از ماهایی که در زمان جنگ بودیم در حال فراموش کردن فرهنگ دوران دفاع مقدس هستیم و به دنبال زندگی شخصی خود هستیم. وقتی می بینیم که جوانانی که به دنبال چاپ و انتشار کتب دفاع مقدس هستند این موضوع بسیار قشنگ و زیبا است.

داودآبادی ادامه داد: در حقیقت اقدام جوانان در چاپ و انتشار کتب دفاع مقدسی و یا خاطرات شهدا نشان می دهد که آنها امروز و با گذشت سال ها از پایان جنگ هنوز دغدغه آن را دارند. به عبارتی بهتر آنها از جنگ چیزها و مطالب را دریافت کرده اند که ماهایی که در جنگ هم حضور داشتیم هنوز آن را نفهمیدیم.

پیشی گرفتن جوانان در حوزه دفاع مقدس

وی خاطرنشان کرد: من همیشه در نوشته ها و سخنان خود به این موضوع اشاره کردم که در حوزه دفاع مقدس جوانان در حال پیشی گرفتن از ما هستند. الان می بینید که شهدای مدافع حرم از ماها جلو زده اند. آنها حتی از ما هم رد شده اند ولی ماها در پز سابق جبهه خود گیر کرده ایم و در حال درجا زدن هستیم. ما تا کی باید از آن زمان سخن بگوییم؟

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس اضافه کرد: ارگان ها و سازمان ها به جنگ می پردازند ولی ناشران خصوصی و جوانان به جبهه می پردازند. جنگ بزن بزن و بکش بکش است ولی جبهه آن فضای معنوی، روحیات و زندگی رزمنده ها است. در حقیقت ناشران جوان امروز به این مسئله مهم می پردازند.

اشتباده بودن پرداختن بیش از حد به بحث جنگ در کتب دفاع مقدس

داودآبادی یادآور شد: ما امروز اشتباهی که می کنیم پرداختن بیش از حد به بحث جنگ است. اما این موضوع و این رویکرد بیشتر به درد دانشکده های نظامی، دانشکده های جنگ و دافوس می خورد. ولی جوانان امروز به دنبال این موضوع هستند که رزمندگان چگونه با خدا رفیق می شدند، چگونه زندگی می کردند و چگونه گناه نمی کردند.

وی متذکر شد: وقتی یک رزمنده 3 ماه برای نبرد به جبه ها اعزام می شد 80 روز در پادگان و اردوگاه بود و فقط 10 روز درگیر عملیات و بزن بزن بود. ما وقتی این 10 روز را ببینیم حاصل آن همین کتاب های جنگی می شود. اما اینکه این رزمنده ها در این 80 روز چگونه زندگی می کردند زیبا و قشنگ است.

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس تصریح کرد: در حال حاضر این موضوعی که به آن اشاره کردم برای ناشران خصوصی دفاع مقدس مهم است. موضوعی که در حال حاضر ناشران خصوصی دفاع مقدس به آن می پردازند رمان، داستان و خاطرات رزمندگان از دوران جنگ است.

اشتباه و خطرناک بودن دست نیافتنی کردن شهدا

داودآبادی ادامه داد: مطالعه کتاب هایی چون "دا" و رمان های دیگر برای آشنایی جوانان با دوران دفاع مقدس بسیار تاثیر مثبتی دارد. اما در کنار این تاثیر مثبت یک خطر هم دارد و آن دست نیافتنی کردن شهدا برای جوانان است. زیرا مخاطب با خود می گوید مگر می شود افرادی اینگونه باشند؟

وی خاطرنشان کرد: من در کتاب های خود از خاطراتم آورده ام که جاهایی از جنگ بسیار ترسیده ام. اما خودم را در جبهه ساخته ام و در مقابل آرپی جی، دوشگا و تانک مقاومت کرده ام. اینجا است که مخاطب شخصیت من را باور می کند و خودش به این نتیجه رسیده که به دنبال ساخته شدن به این جایگاه رسیده ام.

لزوم پرداختن به تمامی جوانب رزمندگان در رمان های دفاع مقدسی

این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس در پایان گفت: اگر قرار است به رزمندگان در یک رمان پرداخته شود باید تمامی جوانب آن بررسی شود. زیرا اگر بخواهیم از من داودآبادی یک آرنولد درست کرده و در جبهه بگذاریم جوان می گوید خوشگل تر، هنرمندانه تر و فنی تر از این را غربی ها دارند.

ارسال نظر: